وی در نطق میاندستور خود با گرامیدشت سالروز 9 دی سال 88 گفت: در این روز راهپیمایی خودجوش اقشار مختلف ملت ایران اعم از هواداران کاندیدای پیروز و معترضان به انتخابات نشانه رشد اجتماعی و سیاسی ملت ایران بود که قطع نظر از تخلفات دو طرف فتنه به دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی پرداختند. جای تأسف است که پس از گذشت 4 سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبانها است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بهتر است رئیس قوه قضائیه به جای شعار دادن در مورد فتنه به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است، نه قوهای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی تأثیر بپذیرد. قوه قضائیه مستقل قوهای است که همه مقامات کشور را در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. این در حالی است که قوه قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت 4 سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.
مطهری گفت: این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذرخواهی کنند تا مسئله تمام شود، به نتیجه نمیرسد. چون آنها اگرچه ممکن است به برخی از خطاهای خود اعتراف کنند، اما مجرم اصلی را طرف مقابل میدانند. توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا میکند. بارها گفتهام که اگر قرار به گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدینژاد است بدون آنکه اتهامات آنها را در یک حد بدانم و تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع نداشته باشد و طرف دیگر هر چه میخواهد اتهام میزند و تحلیل میکند، این بحران حل نخواهد شد. این 3 نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و 2 تای دیگر آن را شعلهور کردند، محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود. آنگاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.
وی ادامه داد: حصر خانگی طولانیمدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد و قرآن کریم میفرماید "دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند. عدالت بورزید که به تقوا نزدیکتر است." احکام سختگیرانه زندانیان سیاسی سال 88 نیز مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید پاسخگو باشد. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بودند؟
نماینده مردم تهران افزود: بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است. لذا نیاز به بازبینی دارد. رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که جرم آقایان مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ این در حالی است که امام علی(ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند، آزاد گذاشت و حتی حقوق آنها را از بیتالمال قطع نکرد.
مطهری تصریح کرد: در این زمینه روحانیت و مراجع تقلید قم و دانشگاهیان و سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چند سال اخیر حاکم شده است بهراسند و باید برای سکوت خود در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند. نخبگان جامعه باید قوه قضائیه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام رهبری بر فضای رعب و تفرقهای که عدهای به خاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند، فائق آید و مسئله فتنه را به نقطه پایان برساند.
جای نقد احکام مسلم اسلام در روزنامه، آن هم در صفحه اول آن نیست
مطهری تاکید کرد: وحدت ملی ما پشتوانهای برای مذاکرات هستهای و حل مشکلات اقتصادی خواهد بود. اینجانب به عنوان نماینده قوه مقننه در هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامهها تذکر میدهم که جای نقد احکام مسلم اسلام در روزنامه آن در صفحه اول آن نیست و کاری نکنید که بهانه به دست عدهای برای محدود کردن فضای آزادی بیان بیفتد. اینگونه مباحث میتواند در نشریات تخصصی همراه با پاسخ آن از سوی اسلامشناسان مطرح شود و از قضا این مباحثات همیشه موجب آشکارتر شدن گوهر اسلام شده است.
وی ادامه داد: به قول آیتالله شهید مطهری امثال کسروی با نقدهایشان به احکام اسلام خدمت کردند، چون باعث شدند که علما به تکاپو بیفتند و درباره فلسفه احکام بحث کنند و برتری اسلام آشکار شود ضمن اینکه مرجع رسیدگی به این امور هیئت نظارت بر مطبوعات است و قوه قضائیه نباید راسا اقدام کند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در خصوص مذاکرات هستهای چند نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه نباید در مورد نتیجه این مذاکرات عجولانه قضاوت کرد که همه چیز از دست رفت یا همه چیز به دست آمد. بلکه همه چیز در اختیار ماست و به مذاکرات آینده بستگی دارد. دوم اینکه مقاومت مردم و قدرت منطقهای ایران غرب را پای میز مذاکره کشاند. روزنامه لسآنجلستایمز چند روز پس از مذاکرات ژنو نوشت، "تحریم بیشتر ایران امکانپذیر نبود و اگر توافق ژنو را انجام نمیدادیم، آن وقت تحریمها شروع به ضعیف شدن میکرد".
مطهری ادامه داد: سوم اینکه این مذاکرات راه ارتباط ایران با دنیا را باز کرد. چیزی که کشورهایی مانند عربستان و کشور نامشروعی مانند اسرائیل به شدت مخالف آن بوده و هستند. فلسفه انقلاب اسلامی ابلاغ پیام اسلام به دنیا است و ما حرفهای زیادی با دنیا در خصوص نظام خانوادگی، نظام جزایی، حقوق بشر، سبک زندگی و... داریم و ابلاغ این پیامها نیازمند ارتباط با دنیا و شرکت فعالتر در مجامع جهانی است.
وی تاکید کرد: مسئله اصلی ما با غرب، مسئله فلسطین است. اگر این مسئله نبود غربیها به مسئله انرژی هستهای ما هم کاری نداشتند. لذا ما همواره باید روحیه مقاومت و حماسه و مجاهدت خود را حفظ کنیم و آینده خود را صرفا به نتیجه مذاکرات پیوند نزنیم و مذاکرات را یک امر حاشیهای بدانیم که نتیجه آن هر چه باشد، ما به دنبال تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی از جمله آزادی قدس شریف و سرزمین اسلامی فلسطین هستیم. به بیان دیگر مذاکرات هستهای صرفا یک اتمام حجت با دنیا و با مردم خودمان است که ما حسن نیت خود را نشان دادیم. حال اگر آنها کارشکنی کردند و جنگی رخ داد، آنگاه مردم ما مقاومتر و دنیا نیز با ما همراهتر خواهد بود.
وزیر کشور چرا نسبت به "ساپورتپوشان" بی تفاوت است
نماینده مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد: وزیر کشور باید پاسخ دهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورتپوش در سطح تهران و برخی از شهرها بیتفاوت است. این چه پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بود از شلوار، مانتو تا زانو و روسری و مقنعه؛ دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست را انجام دهد و بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل خواهد کرد.(تسنیم)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد