این پیشبینیها زمانی پرفایده خواهد بود که اطلاعات به دست آمده بسرعت در اختیار مردم برای آمادگی آنها قرار گیرد، اما متاسفانه گاهی ضعف در اطلاعرسانی و پیشبینیهای نادرست از شرایط میتواند خسارتهای جبرانناپذیری به بار بیاورد؛ بارشهای سنگین برف در هفتههای گذشته در شهرهای شمالی کشور که همه مردم را غافلگیر کرد، نمونهای از این اتفاقات است.
گرچه سازمان هواشناسی ورود سامانه بارشی برف را به کشور پیشبینی کرده بود، اما به دلیل آنکه هشدارهای لازم نسبت به سنگینی بارشها و احتمال بروز خسارت و خطرات ناشی از آن به درستی اطلاعرسانی نشده بود، بسیاری از کشاورزان و باغداران تدابیر لازم را برای مقابله با این پدیده طبیعی پیشبینی نکرده بودند و خسارتهای فراوانی به باغها و خانهها وارد شد، اما سازمان هواشناسی کشور با اعلام گزارشی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد که از روز سهشنبه در استانهای واقع در نیمه غربی، مرکز، جنوب، دامنههای جنوبی البرز و سواحل شمالی در حال گسترش است و از کشاورزان استانهای کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و شمال و شرق خوزستان خواسته است تا از آبیاری مزارع خودداری کنند و صیفیجات خود را سریع برداشت و به مناطق سرپوشیده انتقال دهند، همچنین این سازمان از کشاورزان خواسته است از کوچ زودهنگام عشایر و ورود دامها به مراتع مرتفع خودداری کنند.
گرچه سازمان هواشناسی با توجه به وضع هوا، هشدارهای لازم را به کشاورزان داده است، اما باید دید چنین اطلاعیهای که برخی از رسانهها آن را منتشر میکنند و آن هم شاید در زمانی از دست رفته تا چه حد میتواند کشاورزان را از این هشدار مطلع کند، به نظر میرسد خلأ اطلاعرسانی یکی از مشکلات در این زمینه است، بنابراین ایجاد تعامل و ارتباطی مناسب بین سازمان هواشناسی و نهادها و سازمانهای مرتبط با کشاورزان بسیار پراهمیت است تا بتوان با اطلاعرسانی بموقع و فراگیر، تدابیر لازم را برای مقابله با خطرات و به حداقل رساندن ضررها و خسارت پیشبینی کرد.
سیما رادمنش - جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
پول بیشتر جهت تبلیغات = تبلیغات سریع السیر و مكرر.
پول كمتر جهت تبلیغات = تبلیغات محدود و زوركی .
پول هیچی سازمان هواشناسی جهت اعلام ورود سامانه بارش زا و درخواست خبر به مردم از طریق صدا و سیما = اصلا و ابدا اصلا فكرو نكن