همنسلان ما هرازگاهی این بخت را داشتند که علاوه بر بهره بردن از برنامههای کودک و نوجوان تلویزیونی، از پدر و مادر خود بخواهند آنها را به دیدن فیلمهایی چون «شهر موشها»، «گلنار»، «علی و غول جنگل»، «گربه آوازهخوان»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «الو الو من جوجوام»، «بهترین بابای دنیا» و «مریم و میتیل» ببرند. همسن و سالهای من در کودکی جدا از شخصیتهای محبوب داستانی، قهرمانهای دوستداشتنی و سینمایی وطنی خودشان را داشتند.
اما با ورود به دهه 80 و 90 چراغ سینمای کودک و نوجوان آرامآرام به خاموشی گرایید و بچههای نسلهای متاخرتر به انیمیشنهای خارجی ماهوارهها و بازیهای خشن رایانهای توجه نشان دادند.
این واقعیتی تلخ است که بسختی میتوان بچههای امروزی را پای قصههای اصیل ایرانی و برنامههای وطنی تولیدی نشاند. البته باز در بازار بیاعتنایی محض سینمای ایران به کودکان و نوجوانان این تلویزیون است که توانسته پرچم ارتباط با بچهها را بالا نگه دارد.
مجموعههای موفقی چون «کلاه قرمزی» و خالهها و عموهای تلویزیونی مدتهاست دارند جور کمکاری سینما را در این زمینه میکشند.
بنابراین در چنین وضع اقتصادی و بحرانی که هیچ تهیهکننده و فیلمسازی حاضر به ریسک تولید کار کودک و نوجوان نیست، نهادها و سازمانها و افراد مختلف و مسئول تا جایی که در توانشان است باید از اندک ماجراجویان از جان و مال گذشته این جریان حمایت کنند.
فیلم کودکانه «نخودی» که در شرایط بیرونقی سینمای کودک و سال 88 ساخته شده، با یک تیر دو نشان میزند؛ یعنی هم به لحاظ بیرونی قدمی در جهت اعتلای سینمایی مظلوم و فراموش شده برمیدارد و هم به لحاظ مضمونی و قصه روی یکی دیگر از موارد مهجور یعنی تئاتر عروسکی تمرکز میکند.
پس فرشته طائرپور (تهیهکننده)، جلال فاطمی (کارگردان) و تمام عوامل این فیلم این انتظار را دارند که اگر حمایت ویژهای از مراحل مختلف تبلیغات و دیده شدن این فیلم نمیشود، دستکم مورد بیمهری و سنگاندازی هم قرار نگیرند.
پوستر نامناسب این فیلم در شبکه نمایش خانگی که صابر ابر بازیگر اصلی این فیلم را چادر به سر و با خندهای مضحک نشان میدهد، باعث دلخوری و اعتراض شدید تهیهکننده و بازیگر فیلم شده است و آنها بدرستی به موضوع توزیع نامناسب و کاسبکارانه این اثر اشاره میکنند.
متاسفانه این مورد اولینبار نیست که در شبکه نمایش خانگی برای یک فیلم سینمایی اتفاق میافتد و به عنوان مثال پیش از این نیز شاهد تبلیغات و پوستر نامناسب فیلم «هیچ» بودیم. وجود افراد غیرمتخصص که کمترین آشنایی با مقوله زیباشناسی اثر سینمایی ندارند و برای اندکی سود بیشتر به چنین ترفندهای غیرمنصفانهای متوسل میشوند، چه عنوانی جز خیانت در امانت میتواند داشته باشد؟
بهتر است مسئولان سینمایی ما پیش از اینکه برخی عزیزان خلاق و هنرمند ما در موسسات مختلف شبکههای نمایش خانگی با توجیه نجات سینما و فروش بیشتر فیلمها دست به کارهای محیرالعقولانهتری همچون پوشاندن شلوارک پای فلان استاد بازیگری و قرار دادن پستانک در دهان فلان بازیگر پیشکسوت بزنند، جلوی این ماجرای مضحک را بگیرند.
علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد