محمدصادق پورمهدی افزود: پروژه راهآهن میانه ـ تبریز ـ که جزو پروژههای اولویت دار استان است ـ هماکنون با 77 درصد پیشرفت کار در حال اجراست.
وی گفت: اجرای پلهای بزرگ و تونلها از میانه تا بستان آباد حدود 90 درصد انجام و کار زیرسازی پروژه به طول 90 کیلومتر انجام شده که تا آخر تابستان امسال به پایان میرسد.
پورمهدی دوخطه شدن خطآهن مسیر میانه ـ زنجان را نیز جزو پروژههای ملی اعلام کرد و افزود: این پروژه در دستور کار قرارگرفته که بعد از اتمام پروژه میانه ـ تبریز، آن را پیگیری خواهیم کرد.
تاکنون برای اجرای طرح دوخطه کردن راهآهن میانه ـ تبریز پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده که برای ادامه و تکمیل آن، به 5 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
راهآهن تبریز ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل، در صورت بهرهداری از این پروژه، استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور ـ که در زمان حاضر فقط 2 درصد ارزیابی شده ـ حداقل به 20 درصد خواهد رسید.
راهآهن میانه ـ تبریز به صورت دو خطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل میشود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به شش ساعت کاهش مییابد.
حداکثر سرعت برای واگنهای باری این خط آهن 120 کیلومتر و برای واگنهای مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود. (ایرنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد