رفتار ناپسند ماموران پلیس را گزارش دهید

پلیس تهران بزرگ ضمن راه اندازی مرکز فوریتی رسیدگی به شکایات مردمی در کلانتری‌ها؛ تخلفاتی را که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده،‌ آن‌ها را به سامانه ۱۹۷ گزارش کنند را نیز معرفی کرد.
کد خبر: ۶۸۵۴۹۵

جام جم سرا: هفته گذشته مرکز فوریت‌های 197 در تهران بزرگ در حالی کار خود را آغاز کرد که با اجرایی شدن این طرح و افتتاح این سامانه، علاوه بر نظارت بیشتر بر عملکرد کارکنان و ماموران پلیس در پایتخت، مردم و شهروندان نیز بیش از پیش نسبت به حقوق خود و وظایف پلیس آشنا می‌شوند چراکه در این سامانه تمامی شکایات مردمی به صورت فوری رسیدگی می‌شود و آنگونه که فرمانده ناجا عنوان کرده است؛ 42 تیم بازرسی بر عملکرد کارکنان و ماموران پلیس با توجه به گزارشات مردمی نظارت می‌کنند.

اما در این میان آگاهی مردم از شناخت حقوق خود و آشنایی با موارد تخلف در عملکرد کارکنان پلیس می‌تواند بدرستی تخلفات را در سامانه فوریتی 197 ثبت کنند. از این رو شهروندان تهرانی می‌توانند با توجه به موضوعات زیر به کلانتری‌های شهر تهران و مغایرت با هرکدام از زمان بندی‌های زیر که توسط پلیس به عنوان استاندارد برای رسیدگی به مراجعات مردمی در نظر گرفته شده، هرگونه شکایات خود را به این سامانه گزارش کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

الف) زمان تشکیل پرونده‌های مقدماتی و خدمات قضایی از لحظه ورود به کلانتری تا خاتمه حداکثر یک ساعت است و در صورت نیاز به تحقیق محلی،‌ نهایتاً سه ساعت به طول می‌انجامد.

ب) زمان تشکیل پرونده مقدماتی قتل، خودکشی و فوت حداکثر 2 ساعت است.

ج) ارسال پرونده مقدماتی به مشاوره و مددکاری اجتماعی حداکثر 3 ساعت به طول خواهد انجامید.

د) ارجاعات قضایی مانند حکم جلب،‌ تحقیق و ابلاغ قضایی ظرف 24 ساعت باید انجام شود.

در این رابطه در مورد تخلفات کلانتری‌ها که مردم در صورت مواجهه با آن،می‌توانند گزارش کنند نیز آمده است:

1) اخذ بی مورد مدارک

2) عدم پاسخگویی به موقع به مراجعین به دلایلی همچون صرف صبحانه، ناهار یا برگزاری مراسم

3) افشای اطلاعات موضوع پرونده توسط کارکنان کلانتری

4) تغییر موضوع شکایت توسط ماموران کلانتری

5) عدم عودت وسائل شخصی و مدارک اخذ شده از مراجعان

6) مفقود شدن مدارک مراجعان

7) عدم رعایت حقوق شهروندی و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فیزیکی

8) سهل انگاری در اجرا و ابلاغ احکام قضایی

9) موکل کردن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسیدگی

10) کم و زیاد کردن اوراق پرونده

11) عدم تشکیل به موقع پرونده به هنگام مراجعه شکات با توجه به جدول زمان رسیدگی

12) مطالبات نامشروع و غیر قانونی

13) عدم تشکیل پرونده در کلانتری حتی اگر موضوع در حوزه دیگری اتفاق افتاده باشد

سردار حسین ساجدی‌نیا نیز اخیرا در حاشیه برگزاری کلاسهای حقوق شهروندی از استقبال مردم از این طرح خبرداد و آن‌گونه که سردار اسماعیل احمدی مقدم(فرمانده ناجا)، عنوان کرده است این طرح به صورت پایلوت در تهران اجرا و پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت تا مهرماه و در هفته ناجا به صورت سراسری در کل کشور اجرا می‌شود تا در رفتار ماموران ناجا و تعالی نحوه برخورد آن‌ها با مراجعان و مردم توفیقات ویژه‌ای بدست آید(ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
۰
۰
اگر برادران پلیس اول سعی در تذكر و راهنمایی رانندگان كنند (همانطور كه اسم اداره - راهنمایی و رانندگی است ) ، با این اوضاع اقتصادی مردم را غیرمنصفانه و حتی بدون گذشت در مورد تخلفاتی كه قابل گذشت است، جریمه می كنند . وجهه بهتری از پلیس در اذهان عمومی باقی می ماند و هر روز هم به بهانه جلوگیر ی از تخلف جریمه ها را گران نكنند مگر حقوق مردم به اندازه تورم زیاد می شود چرا فقط جریمه و تنبیه و هیچ اثری از تشویق و ترغیب ریالی وجود ندارد . نتیجه این كه دلایل افزایش جریمه غیر واقعی است0

نیازمندی ها