«نه» مجلس به فرجی دانا

رویکرد وزارت علوم تغییر می‌کند؟

مخالفان استیضاح-جعفرزاده:

امروز باید جلسه تشویق وزیر برگزار می‌شد نه استیضاح

نماینده مردم قائنات که در مخالفت با استیضاح سخن می​گفت اظهار داشت: جلسات عدیده‌ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.
کد خبر: ۷۰۷۶۶۴
امروز باید جلسه تشویق وزیر برگزار می‌شد نه استیضاح

جواد هروی نماینده مردم قائنات افزود: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت 9 ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجی‌دانا صحبت کردم.

وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و 9 ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم می‌پردازم.

هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانه‌ها که می‌گویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصه‌های این وزارتخانه است.

نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیده‌ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.

هروی تصریح کرد: رشد افسارگسیخته بودجه برخی از دانشگاه‌ها نشان‌دهنده حیف و میل بودجه‌ای در برخی از این دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی افزود: احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق این لیست را دست بنده دیده‌اند. این لیست حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته دارد. این بودجه و این توزیع اعتبارات دانشگاهی بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از 100 درصد است.

هروی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های ما متاسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب می‌گیرند. بسیاری از عزیزان در کمیسیون تلفیق آمدند و این موضوع به آنها اعلام شد و این دلایل مستند برای کارشناسان کاملا قابل اعتنا است.

نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از کارهای خوب وزارت علوم در همین مهر‌ماه این بود که با رشد منفی و مثبت افسار‌گسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخی از دانشگاه‌ها که با رشد منفی نسبت به دانشگاه‌های هم‌سطح و گاه با دانشجوی کمتر مواجه بود به شکل عادلانه برخورد شد.

هروی تاکید کرد: آن عدالتی که شما می‌گویید این است اکثر نمایندگان اینجا نمایندگان مناطق محرومند اما آیا آمدند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و اعتبارات و بودجه‌های وزارت علوم در میان دولت‌ها در سال‌های گذشته آیا به این دقت برخورد شده بود.

وی افزود: این دولت در همین زمان کوتاه با این موضوع به دقت عمل کرد بنابراین ما بر اساس وضعیت موجود دانشگاه‌های همطراز در یک منطقه که گاه تعداد دانشجویان هم هم‌اندازه است اما میزان بودجه برخلاف ضرایب و شاخصه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود کاملا متفاوت است. بنابراین همه این کار انجام شد.

نماینده مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم برای اولین بار وضعیت اعتبارات دانشگاه‌های کشور را سامان دهیم که این یک حرکت عملی و گام جدی بود که در وزارت علوم انجام گرفت و جلسات عدیده‌ای در وزارت علوم داشتیم تا بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: هرچند در کمیسیون تلفیق تمام تلاش‌ها انجام گرفت اما چون دولت تازه به کار نشسته بود و وزارت علوم کارش را آغاز کرده بود نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم اما در همین چند ماه اول وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انشاءالله در بحث کمیسیون تلفیق در سال 94 این قضیه کاملا عملیاتی شود.

هروی خاطرنشان کرد: بحث توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه و آموزش عالی در همین 9 ماه گذشته قابل تغییر و ستایش وزیر و معاونینش است. این شعار نیست و دوستانی که می‌گویند شعار داده شده مشاهده کنند که این نمونه عینی کاری است که دارد انجام می‌شود. کاری که در دولت‌های گذشته با اغماض و خلاف مواجه بوده است امروز دارد تصحیح می‌شود و رویه مناسبی به خود می‌گیرد.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که این 9 ماه انجام شد تلاش‌های کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی آموزش عالی بود. می‌دانیم که توسعه کمی آموزش عالی در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولی انجام نگرفته است لذا دعوت کردیم از وزیر و معاونین وزارت علوم تا جلساتی تحت عنوان و محوریت ساماندهی آموزش عالی کشور داشت باشیم که با استقبال بسیار خوب وزیر و معاونینش مواجه شدیم.

هروی تاکید کرد: آنها نیامدند بگویند که این یک موضوع جناحی است و غیره و حال برخی می‌گویند همه کارهای آنها جناحی و سیاسی شده پس این جلسات چیست؟

نماینده مجلس گفت: جدیت وزارت علوم در تداوم برگزاری این جلسات قابل تغییر است. ما 10 _15 جلسه داشتیم و وزیر و معاونینش حتی یک جلسه هم غیبت نکردند. دقت عزیزان در حضور و پیگیری عدالت آموزش قابل تقدیر است و دستیابی به نکات مثبت این کمیته نشان از برنامه‌ریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامه‌هایی است که وزیر در آغاز اعلام کرده بود.

هروی گفت: ماموریت آموزش عالی آنگونه که برخی استیضاح‌کنندگان گفته‌اند ممکن است در مقولات مذکور دوستان باشد اما ماموریتی که ما برای وزارتخانه اشاره می‌کنیم توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفت است.

هروی ادامه داد: مگر قرار نبود که به صدور انقلاب بپردازیم؟ امروز حوزه علمی خط مقدم صدور انقلاب است و یک کار لوکس و تجملی نیست، باید آستین‌ها را در این حوزه بالا بزنیم و وزارت علوم این کار را انجام داد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تسریع روند تولید علم، برنامه‌ریزی است، اظهارداشت: وزارت علوم در راستای کاهش فرار مغزها و افزایش عدالت آموزشی و استاندارد آموزش در محیط دانشگاه برنامه‌ریزی داشته و این مسائل در ماه‌های گذشته در دستور کار وزارت علوم بوده است؛ بنابراین باید انصاف داشته باشیم و بدانیم که این کارها به صورت جد در وزارت علوم پیگیری شده است.

هروی افزود: وزارت علوم معرکه پایان‌پذیری مهاجرت نخبگان، عدالت آموزشی در قالب طرح آمایش و یکپارچگی استانداردها را انجام داد و در ماه‌های گذشته به طور شفاف در زمان شعار دادن بسیاری از وزارتخانه‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم این بحث را عملیاتی کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مهمترین مباحث معطل‌مانده در دانشگاه‌ها بوده است، گفت: برای اولین‌بار شاهد شکل عملی ارتباط صنعت و دانشگاه در 9 ماه گذشته بودیم، تفاهم‌نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان وزارت علوم با وزارتخانه‌های دفاع، صنعت، بهداشت، نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدافند غیرعامل سندهای رسمی است که در تاریخ این کشور می‌ماند و به عنوان مستندات حاکی از حرکت‌های وزارت علوم گام‌های جدی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را نشان می‌دهد که این اسناد در نوع خود در شاخصه‌های آموزش بی‌نظیر است.

هروی گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه که غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای آموزش عالی مالیده شده بود، در زمان وزارت فرجی‌دانا عملی شد که این مسئله حکایت از تلاش مظلومانه این وزارتخانه دارد، آیا باید وزارت علوم این مسائل را جار می‌زد؟ عده ای با بی‌انصافی می‌گویند که تلاشی نشده است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی در ماه‌های گذشته گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته آماده تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است و انتشار کتابچه‌ای در این راستا جز به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و تلاش برای انجام این کار نیست.

هروی ادامه داد: چرا استیضاح‌کنندگان اقدامات انجام شده در وزارت علوم را نمی‌بینند. وقتی عیب را می‌گوییم باید هنر را نیز بیان کنیم.

وی با اشاره به بحث بورسیه‌های غیرقانونی گفت: در سخن برخی از استیضاح‌کنندگان بحث برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی وجود داشت. ما هم موافق برخورد با رانت و کسانی که غیرقانونی بورسیه شدند، هستیم.

نماینده مجلس ضمن بیان مطالبی در رابطه با چگونگی روند بورسیه شدن در سال‌های گذشته افزود: امروز یک فیلتر به نام آزمون برای بورس در نظر گرفته شده است. نباید اظهارنظرهایی داشت که باعث اختلاف شود.

هروی ادامه داد: در سال‌های گذشته یک نکته به بحث قوانین بورس اضافه شد که کسانی که خدمات فرهنگی دارند می‌توانند از بورس استفاده کنند ولی یک رسانه هم حتی این را پیگیری نکرد که چرا بیشتر کسانی که بورس شده‌اند از یک رشته هستند.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که اساساً ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور برای بورس با یک رانت غیرقانونی مواجه هستیم که براساس آن دانشجو بدون داشتن سطح علمی بالا بورس می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌چگونه 3 هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا نشسته‌‌اند؟ چگونه بعضی‌ها این قضیه را توجیه می‌کنند؟

وی ادامه داد:‌اگر تا این زمان فقط نخبگان از بورس استفاده می‌کردند بعد از این قضیه بورسیه موجب شد هر کس که نور چشمی بوده وارد دوره دکترا شود. جالب آن است کسانی که با این وضعیت دکترا می‌گرفتند بعد از آن خلاف قانون استخدام نیز می‌شدند.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورسیه‌های غیرقانونی یک رانت ناعادلانه بوده است، گفت: این رانت بدین صورت بوده که برای ورود به دوره دکترا دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست و افراد بر اساس نامه‌‌های این مسئول و آن مسئول بدون اطلاع وزیر دوره دکترا را می‌گذراندند.

هروی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که معدل مدرک کارشناسی آنان زیر 12 است کسانی نیز با معدل زیر 14 کارشناسی ارشد گرفته‌اند حال با این وضعیت وارد دوره دکترا شده‌اند این اقدام پا روی قانون گذاشتن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث بورسیه‌ها بی‌قانونی که صورت گرفته این بوده است که ورود به دوره دکترا بدون آزمون صورت گرفته و استخدام بعد از آن نیز بدون ضابطه بوده است حال اگر وزارت علوم مسئله بورسیه‌های غیرقانونی را مطرح کرده باید قدردان آن باشیم.

وی با اشاره به آمارهای وزارت علوم در حوزه پژوهشی گفت:‌ ما در مراجعه به آمارها به پایگاه‌هایی استناد می‌کنیم که از رتبه‌های علمی برخوردار باشند که یکی از آنها پایگاه استنادی جهان اسلام ISC است.

هروی با اشاره به آمار این پایگاه استنادی پیرامون وضعیت علمی کشور، گفت: با توجه به آماری که ISC عنوان کرده توسعه علمی کشور از روند معقولی برخوردار بوده چرا کسانی که در این حوزه اطلاع اندکی دارند،‌اظهارات ناصواب می‌کنند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان می‌کند که سخن از تنزل تولید علم جایز نیست. بر خلاف گفته بسیاری از رسانه‌‌ها که عنوان می‌کنند در این 9 ماه حرکت علمی صورت نگرفته و اقدامات جناحی بوده، اینطور نیست.

وی تصریح کرد: در خصوص حمایت از پارک‌های علم و فناوری بودجه تخصیص داده شده از 3.5 میلیارد به 17 میلیارد افزایش پیدا کرده است همچنین پیرامون مرکز تحقیقاتی نیز از 2.5 میلیارد به 11 میلیارد ارتقا یافته است.

جواد هروی در پایان سخنان خود خطاب به مردم و دانشگاهیان گفت: بنده اعلام می‌کنم نباید تصمیمات پرهزینه بگیریم که کشور و وضعیت علمی ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بیخودی وارد نکنیم چرا که بعضی افراطی‌ها از این قضیه بسیار بهره می‌برند.

جعفرزاده:امروز باید جلسه تشویق وزیر برگزار می‌شد نه استیضاح

نماینده مخالف استیضاح وزیر علوم گفت:اگر آقای فرجی‌دانا امروز ابقا شود بداند که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است و جریان اصولگرا و نه هیچ جریان دیگری به او رأی اعتماد داده است و دیگران نمی‌توانند این فضا را مصادره به مطلوب کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف این استیضاح با اشاره به بحث‌های مخالفان و موافقان همه نمایندگان را دلسوز نظام و انقلاب و شهدا نامید و گفت: دغدغه ما دغدغه‌های شخص وزیر علوم نیز هست و هیچ کس نیز منکر آن نیست.

وی اختلاف‌نظر نمایندگان در مورد عملکرد وزیر علوم را اختلاف در شیوه و عمل دانست و با اشاره به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که وزیری بدون اشکال است، اظهار کرد: ما بدترین گزینه یعنی استیضاح وزیر را انتخاب کردیم، در حالی که راه های مختلف دیگری نیز داشتیم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با طرح این سؤال که چه کسی از نتیجه این استیضاح خوشحال خواهد شد گفت: ببینید، افراطیون خارج از کشور چه جنجالی به راه انداخته‌اند؛ ما چه کسی را می‌خواهیم استیضاح کنیم؟

وی در مورد ویژگی‌های شخصیتی وزیر علوم گفت: شاید خود آقای فرجی‌دانا راضی به بیان این مطالب نباشند؛ من قبلاً ایشان را نمی‌شناختم و مگر خود شما نمایندگان موافق استیضاح در روز رأی اعتماد نگفتید که ایشان ولایتمدار و نمازشب‌خوان است؟

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: حتماً پاسخ این است که آن روز تکلیف چیز دیگری بود و امروز نتیجه فرایند عملکرد وزارت علوم استیضاح وزیر است؛ اگر نتیجه استیضاح، خروج آقای فرجی‌دانا از وزارت باشد چه کسانی خوشحال می‌شوند؟

وی رأی آوردن استیضاح را موجب خشنودی افراطیون، معاندان و ضدانقلاب‌ها خواند و با انتقاد از موافقان استیضاح به جهت آب ریختن به آسیاب دشمن گفت: فیلمی پخش کردند اما زمان آن کی بود؟ این سخنرانی مربوط به بعد از واقعه کوی دانشگاه است که ممکن است آقای توفیقی اشتباهاتی نیز در آن داشته باشند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد: اگر آقای فرجی‌دانا امروز ابقا شود بداند که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است و جریان اصولگرا و نه هیچ جریان دیگری به او رأی اعتماد داده است و دیگران نمی‌توانند این فضا را مصادره به مطلوب کنند.

وی با اشاره به سوابق وزیر علوم در جریان تأسیس سپاه استان فارس و حضور در قاطبه جبهه‌های جنگ تحمیلی گفت: ما بر رأی خود به ایشان استواریم و اگر اشکالاتی وجود دارد از ایشان قول می‌گیریم که نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره بحث بورسیه‌ها بیان کرد: 3 هزار نفر به هر دلیلی بورسیه شده‌اند. آقای فرجی‌دانا بعد از تصدی وزارت گفتند ما آنها را به احترام دولت قبل می‌پذیریم، اما فهرست را با قانون تطبیق دهید.

مخالف استیضاح با یادآوری اینکه از این لیست بورسیه 700 نفر با هیچ قاعده و قانونی منطبق نیست، گفت: در پرونده 270 نفر از آنها حتی یک برگه وجود ندارد، ما چه جوابی به مردم و دانشجویان خواهیم داد، در حالی که از 270 نفر از این فهرست نمی‌توان دفاع کرد.

نماینده مردم رشت گفت: در روند انتصابات وزیر علوم ایراداتی می‌گیرند؛ اشکالی ندارد شما بیایید و روند انتصابات را 100درصد به تفویض کنید و بعد از او پاسخ بخواهید؛ وقتی وی نمی‌تواند 100درصد درباره انتصابات اظهارنظر کند و شورای دیگری در این باره تصمیم‌گیرنده است، چرا فرجی‌دانا باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه وزارتخانه علوم برای نخبگان و درس‌خواندگان تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: جرم فرجی‌دانا این است که از جامعه‌ای که می‌خواهد مدیر برای آنها منصوب کند نظرخواهی کرده است.

جعفرزاده ادامه داد: حال با این روند باید امروز جلسه استیضاح وزیر برگزار شود یا جلسه تشویق وی؛ آقای فرجی‌دانا در انتصاب‌‌ها ورود کرده و از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و نظر آنها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده است.

نماینده مردم رشت، با اشاره به برخی از انتصابات وزارت علوم تصریح کرد: 64درصد از کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاه‌ها کنار رفته‌اند پایان مدیریتشان بوده است و 8درصد نیز استعفا داده‌اند و در این میان 28درصد نیز برکنار شده‌اند که این حق هر دولتی است که تیم خود را سرکار بیاورد.

وی ادامه داد: دولت نهم در دو ماه ابتدایی حضورش 20نفر از رؤسای دانشگاه‌ها را عوض کرد در حالی که وزارت علوم دولت یازدهم در مدت مشابه 4رئیس دانشگاه را عوض کرده است.

جعفرزاده با اشاره به طرح موضوع نشریات دانشجویی از سوی استیضاح‌کنندگان اظهار داشت: مگر فقط رئیس دانشگاه می‌تواند به یک نشریه مجوز بدهد؛ شما باید بروید و از نهادهای دیگری که در ارائه مجوز به نشریات نقش دارند هم سؤال کنید.

جعفرزاده اظهار داشت: افکار عمومی از ما سؤال خواهد کرد که چرا کسی که سابقه انقلابی داشته، فرمانده سپاه بوده و لیستی از خصایص انقلابی و معنوی برای او شمرده‌ایم، استیضاح می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند بین مجلس و دولت یازدهم شکاف بیندازند، تصریح کرد: امروز مجلس نشان دهد که دلسوز نظام و انقلاب بوده و هست و از وزیر ولایت‌مدار خود حمایت خواهد کرد و انشالله امروز با کمک شما وزیر علوم ابقاء می‌شود و این شخصیت پس از ابقای خود می‌فهمد که از مجلس اصولگرا رأی گرفته است.

نماینده مردم رشت، اضافه کرد: ما پس از جلسه استیضاح باید به دنبال مطالبات اصلی مردم یعنی خروج از رکود، رونق اقتصادی و رفع بیکاری برویم و مردم از ما انتظار دارند که نتیجه جلسات مجلس که از جیب آنها برایش هزینه می‌شود به نفع آنها باشد.

جعفرزاده در پایان تصریح کرد: همه باید به این دولت کمک کنیم؛ هشت سال به آن دولت کمک کردید و یک سال هم به این دولت کمک کنید.(فارس)

ادامه دارد...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد خوشخو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
با این همه به هم ریختگی باز فكر میكنه وزیر باید تشویق بشه

نیازمندی ها