جام جم سرا: حمید قبادی با اشاره به اهمیت فعالیتهای وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ افزود: آییننامههای اجرایی کارگروه؛ مصوبه هیات دولت است و مصوبات کارگروه بهمنزله مصوباتی است که هیات دولت به وزیر ارشاد اختیار داده یعنی شأنیت قابلتوجهی دارد و قانونش، تکالیف اعضا و دستگاههای عضو کارگروه کاملا روشن است.
وی افزود: لباس یک مساله چندبعدی و یک محصول فرهنگی است. تا سال۸۵ هیچ قانون و تکلیفی در بخش لباس و مد وجود نداشته و یک طراح هیچ جایگاهی نداشته است.
من سهبرنامه دارم: کوتاهمدت؛ میانمدت و بلندمدت. بلندمدت من ۵۰ساله نیست بلکه پنجساله است. ما در ظرف پنجسال باید تاثیر عمیقی را در بخش مد و لباس شاهد باشیم مشروط به اجرای برنامهها و حمایت مسوولان و مدیران سایر نهادها. |
حداکثر کاری که در بخش لباس قابل مشاهده بود؛ دوبخش داخلی شامل تعدادی تولیدکننده لباس و خارجی شامل واردات بود. در این زمینه، دیگر هیچ نگاه حرفهای و رفتار تخصصی ای نبود با وجود آنکه در دانشگاهها رشته طراحی دوخت و لباس وجود داشت، اما جایی برای بررسی و ساماندهی مد و لباس وجود نداشت و هر فردی به تنهایی کار میکرد.
وی ادامه داد: لباس دارای شوونات و کاربردهای مختلف است. بنابراین ما در جشنواره تفکیک خاصی قایل شدیم و لباس مشاغل با لباس اجتماع و مجلسی و لباسهای دیگر در جشنواره از یکدیگر مجزا هستند. حتی در بحث لباسهای مشاغل هم به سمت تخصصیشدن مشاغل پیش میرویم. امروز نزدیک به ۱۵گروه مستقل و تخصصی ساماندهی مد و لباس روی انواع لباسها کار میکنند.
به نقل از ایلنا، وی از توجه جدی به لباس دانشجویان خبر داد و افزود: در جامعه امروز؛ وضعیت لباس زنان بهمراتب بهتر از مردان است. در بحث لباس مردان؛ بهدلیل نداشتن مبادی نظری یا ناکافیبودن این مبانی؛ اتفاق خاصی رخ نداده. لباس کودک هم هنوز جایگاه جدی پیدا نکرده اما در لباس زنان توفیقاتی داشتهایم.
قبادی در پاسخ به این سوال که امروز بسیاری از مردم از ماهواره الگوبرداری میکنند بنابراین خودشان را از جشنوارهها بینیاز میبینند؛ افزود: البته ماهواره بیتاثیر نیست. از طرفی نمیتوان ظرف دوسال همه مسایل را اصلاح کرد. یکی از مشکلات ما بعد از عدم باور، دیدگاههای غلط و دریافت محتوای تبلیغاتی و محتوای خاص توسط مصرفکنندگان است زیرا امروز بیش از صدها شبکه در دنیا فقط به بحث مد و فشن توجه دارند.
وی بر لزوم توجه جدی صداوسیما به مقوله مد و لباس تاکید کرد و افزود: چرا نباید نمایش زنده لباس با رعایت اصول شرعی و اخلاقی همانند بعضی از کشورهای اسلامی از تلویزیون پخش شود؟ امروز صداوسیما برنامههایی درباره مد و لباس دارد اما در این برنامهها فقط درباره لباس حرف زده میشود درحالیکه باید لباس را نشان داد.
کسی کاری به ساپورتپوشیدن مردم ندارد بلکه مشکل بر سر نحوه پوشیدن لباس است و فقط باید شرایط قانونی رعایت شود |
وی در پاسخ به این سوال که حتی کارمندان ارشاد نیز از سیاست کارگروه مد و لباس بیتاثیرند؛ گفت: اینکه حتی کارمندان ارشاد هم از جریان مد و لباس بهره نمیبرند؛ دقیقا درست است. من معتقدم باید کار را از خودمان و دستگاههای دولتی شروع کنیم. ما در دوماه آینده این تغییر را از خود ارشاد شروع میکنیم.
قبادی با اشاره به اینکه سهبرنامه مشخص برای حوزه مد و لباس دارد؛ افزود: من سهبرنامه دارم: کوتاهمدت؛ میانمدت و بلندمدت. بلندمدت من ۵۰ساله نیست بلکه پنجساله است. ما در ظرف پنجسال باید تاثیر عمیقی را در بخش مد و لباس شاهد باشیم مشروط به اجرای برنامهها و حمایت مسوولان و مدیران سایر نهادها.
وی بر برندسازی در بحث مد و لباس نیز تاکید کرد و گفت: برندها در ایران در بخش لباس شروع به شکلگیری کردهاند اما هنوز ما برند معتبری در بخش لباس نداریم. برای اینکه برندسازی در کشور جابیفتد؛ باید همان چهاررکن اصلی بهخوبی در کشور اجرا شود.
وی درباره اپیدمیشدن بعضی لباسها مانند ساپورت در کشور نیز گفت: ساپورت پدیده عجیبوغریبی نیست بلکه فقط یک محصول است اما از آنجا که ما نمیدانیم با پدیدهها چگونه باید برخورد کنیم؛ ساپورت تبدیل به یک معضل میشود. باید دانست ریشه استفاده از ساپورت اقتصادی است زیرا بسیار ارزان و متنوع است. ما نباید از ساپورت بترسیم بلکه باید آن را مدیریت کنیم. این مساله معضل اجتماعی نیست.
وی با رد برخورد نیروی انتظامی با ساپورتپوشان گفت: کسی کاری به ساپورتپوشیدن مردم ندارد بلکه مشکل بر سر نحوه پوشیدن لباس است و فقط باید شرایط قانونی رعایت شود. وی با نقد موضوعیت ساپورت برای فصل تابستان بهدلیل مشکلاتی که در بهداشت به دنبال دارد؛ توجه به بهداشت لباس را مهم دانست و افزود: یکی از ماموریتهای ما وضع بهداشت در لباس است زیرا جنس اکثر لباسهای ما پلیاستر است که در جاهای گرم تعریق زیادی به دنبال دارد و فعل و انفعال آن با پوست بسیار خطرناک است.
وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که قدرت انتخاب مردم بالا برود. در تمام دنیا برای هرفصلی پیشنهادهایی برای پوشش ارایه میشود در کشور ما هم باید این پیشنهادها صورت گیرد. (شرق)
*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانههای داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد