دومین رویداد مهم صنعت بازی در شهر کلن آلمان برگزار شد. نمایشگاه گیمزکام از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرده و هر سال میزبان بیش از ۵۰۰ ارائهکننده صنایع بازیهای رایانهای از بیش از ۳۰ کشور جهان است.
این نمایشگاه یکی از بزرگترین گردهمایی شرکتهای بازیسازی است که بیشتر به ارائه اطلاعات تکمیلی و نمایشهای نهایی بازیهای معرفی شده در E3 اختصاص دارد. سه غول بازیسازی یعنی مایکروسافت، سونی و الکترونیکآرتز پیش از باز شدن رسمی درهای نمایشگاه هر کدام یک کنفرانس خبری یکساعته داشتند. جالب آنکه نینتندو در این نمایشگاه حتی حاضر هم نمیشود، چه برسد به ارائه کنفرانس خبری!
در چند سال گذشته، سونی توانسته بهترین و هیجانانگیزترین کنفرانس این نمایشگاه را به نام خود ثبت کند. امسال نیز این سازنده قدرتمند با وجود کنفرانس قابل قبول مایکروسافت نسبت به سالهای پیش، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربود. در کنفرانس سونی تقریبا برای همه عناوین مهم پلیاستیشن۴ از جمله Bloodborne یک تریلر جدید پخش شد. همچنین سونی اعلام کرد دو بازی Journey و The Unfinished Swan علاوه بر پلیاستیشن۳ برای پلیاستیشن۴ نیز عرضه میشوند. خبر خوب دیگر اینکه بازی DayZ که روی رایانه شخصی اجرا میشد، از این پس به جمع بازیهای پلیاستیشن۴ نیز اضافه خواهد شد. بعلاوه سال آینده میلادی بازی جدید Volume برای پلیاستیشن۴ و ویتا (کنسول دستی سونی) عرضه خواهد شد. یکی دیگر از خبرهای خوب سونی به دوستدارانش این بود که تاکنون بیش از ده میلیون دستگاه پلیاستیشن۴ در دنیا فروخته شده است.
مایکروسافت نیز در کنفرانس خود اطلاعات تکمیلی بازیهای پر سروصدایی مانند Sunset Overdrive ،Forza Horizon 2 و Crackdown را ارائه کرد. همچنین این سازنده کنسول ایکسباکس به قول خود وفا کرد و از گیمپلی بازی جدید رمدی به نام Quantum Break رونمایی کرد که بسیار شبیه فیلم سینمایی Inception است. در این بازی زمان درحال فروپاشی است و گاهی زمان کاملا از حرکت باز میایستد.
علاوه بر بازیهای شرکتهای بزرگ، گیمپلی چند بازی مهم از جمله بخش چند نفره Advanced Warfare یعنی جدیدترین قسمت سری بازی کالآودیوتی و همچنین بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain به نمایش درآمد. جالب اینکه بیش از ۲۰ عنوان بازی جدید ایرانی در سبکهای مختلف نیز در نمایشگاه گیمزکام آلمان حضور داشتند. ایران از ابتدای راهاندازی این نمایشگاه در آن شرکت کرده و انتظار میرود این تداوم حضور باعث تعامل با شرکتهای مطرح بازیسازی، آشنایی با صنعت بازیسازی جهان و همچنین بررسی امکان تولید پروژههای مشترک و جذب سرمایه شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد