با وجود کتمان رسانه‌ای، اعتراضات دانشجویی مصر علیه کودتا ادامه دارد

اعتراضات دانشجویی در مصر

رهبران جنبش‌های دانشجویی مصر می‌گویند باوجود سانسور رسانه‌های رسمی و دولتی در این کشور آنها تصمیم دارند همچنان علیه کودتاگران اعتراض کرده و به‌رغم حضور نیروهای امنیتی در برابر دانشگاه‌ها و ادامه بازداشت‌های گسترده حقوقشان را مطالبه کنند.
کد خبر: ۷۳۳۱۵۰

با شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های مصر، اعتراضات دانشجویی از سرگرفته شد. این اعتراضات سال گذشته شدت بیشتری داشت اما درسال جاری نیز به‌رغم آن‌که کمتر در رسانه‌های دولتی بازتاب پیدا می‌کند همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. وزارت آموزش عالی مصر تلاش کرده از طریق شرکت امنیتی «فالکون» و با همکاری وزارت کشور و امنیت اداری، کنترل دانشگاه‌ها را در اختیار داشته باشد. السید عبدالخالق، وزیر آموزش عالی مصر درباره شش دانشجوی دانشگاه اسیوط که بتازگی بازداشت شده بودند گفت، آنها علاوه بر مجازات‌هایی که به امور «جنایی» مربوط می‌شود تا حد انفصال از تحصیل مجازات خواهند شد. وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به نام «عصر نو» درکانال التحریر گفت، وزارتخانه او به طور کامل با وزارت کشور دراین باره همکاری کرده و هماهنگ بوده است. وی درعین حال اشاره کرد نیروهایی در نزدیکی دانشگاه‌ها مستقر شده اند که هرزمان لازم باشد دخالت کنند.

با این حال حسام الاسیوطی که یکی از دانشجویان تظاهرات کننده است می‌گوید این‌گونه تهدیدات معترضان را نخواهد ترساند. وی تداوم تظاهرات دانشجویان را وفاداری به شهدا و بازداشت شدگان، «بخصوص شهدای دانشگاه اسیوط» می‌داند و درضمن صحبت‌ها به یکی از همکلاسی‌هایش اشاره می‌کند که در دانشکده دندانپرشکی تحصیل می‌کرد و سال گذشته در جریان اعتراضات این دانشگاه کشته شد.

ضرب و شتم

یوسف صالحین، سخنگوی رسمی حرکت دانشجویی در مصر می‌گوید: تظاهرات دانشجویان در صعید مصر بخصوص در استان‌های اسیوط و بنی‌سویف و المنیا بیش از سایر نقاط است. به گفته او تظاهرات دانشجویان تاکنون بارها از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به ضرب و شتم انجامیده است. وی در این باره به حوادث مربوط به سرکوب دانشجویان در استان الفیوم اشاره می‌کند. صالحین می‌گوید بازداشت‌ها تاکنون هیچ منفعتی نداشته است. هیچ کس نمی‌تواند جریان اعتراضات علیه کودتاگران را بخصوص بین دانشجویان مهار کند. نیروهای امنیتی می‌توانند خیابان‌ها و میادین را ببندند، اما به گفته او هرگز قادر به بستن دانشگاه‌ها نخواهند بود. وی معتقد است فشارهای امنیتی بر دانشجویان موجب تشدید «انقلاب دانشجویان» خواهد شد.

محمود‌الازهری سخنگوی دانشجویان ضد کودتا در دانشگاه الازهر می‌گوید: اسیوط هفته گذشته شاهد تظاهرات فعالانی بود که علیه تشدید اقدامات امنیتی در دانشگاه‌ها تظاهرات کردند. به گفته وی نیروهای امنیتی اقدامات شدیدی را برای آرام‌کردن دانشجویان اتخاذ می‌کنند و می‌خواهند دانشجویان را تسلیم واقعیت موجود کنند و از آنها اقرار‌های رسمی بگیرند، همچنان‌که گفته‌اند دانشجویان حق ندارند در مکانی بجز دانشکده خودشان توقف کنند. وی می‌گوید اعتراضات در روزهای آینده با روش‌های مختلفی دنبال خواهد شد و حتی شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

صابرحارص، استاد رسانه‌ها و افکار عمومی در دانشگاه سوهاج مصر معتقد است روزنامه‌های داخلی و رسانه‌های دولتی نسبت به اعتراضات دانشجویی و مردمی که علیه حکومت باشند بی‌توجه هستند. به گفته وی خبرنگاران روزنامه‌ها و ماهواره‌ها در صعید مصر از بیان این اعتراضات پرهیز می‌کنند و اگر هم گزارشی بدهند گزارش آنها یا سانسور می‌شود یا از طرف صاحبان رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود. وی می‌گوید نیروهای امنیتی در صعید مصر تلاش می‌کنند پیش از برگزاری یک تظاهرات دانشجویی با آن برخورد کنند و اغلب نیز در این راه موفق می‌شوند.

وی با اشاره به بازداشت خبرنگاران شبکه الجزیره و مجبور کردن آنها به استعفا می‌گوید آن خبرنگاران تلاش می‌کردند حوادث مصر را تا آنجا که امکان‌پذیر بود پوشش دهند. در همین حال ممدوح ثابت که یک روزنامه‌نگار متخصص در امور جنبش‌های اسلامی است می‌گوید: رسانه‌های مصر بعد از دوران حسنی مبارک مرحله دشواری را سپری می‌کنند زیرا دولت بر همه رسانه‌ها کنترل دارد و محتوای پیام‌ها را بررسی می‌کند.

وی به الجزیره می‌گوید: مصر اکنون در دوران بازگشت به عصر مبارک است یعنی دورانی که «رسانه‌ها دچار اشتباهات حرفه‌ای زیادی شدند و واقع‌نگری و اعتماد خود را در بین مخاطبان از دست دادند. در آن دوران رسانه‌ها به تریبون‌های سیاسی خاصی تبدیل شده بود که با رهنمودهای سیاسی خاصی اداره می‌شد و همان خواسته‌های دولت را تعقیب می‌کرد.»

الجزیره / مترجم: محمدعلی عسگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها