این شیوه نامه در اجرای بندهای 2، 5، 7، 9، 11 و 12 سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد 8 و 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده 1 قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی و تصویب نامه شماره 74450/ت 50982 هـ مورخ اول مهر 1393 هیات وزیران ابلاغ شده است.
بر اساس این شیوه نامه، هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیات وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورت حساب بیمار ،دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات، عقدهرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هیات وزیران توسط سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات تخلف محسوب می شود.
بر اساس این شیوه نامه در صورت وقوع تخلف در هر یک از مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی، مراکز دولتی وابسته به دانشگاه یا دانشکده های علوم پزشکی و نیز تخلف پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی، مجازات های متفاوتی در نظر گرفته شده است.
متن کامل شیوه نامه اجرایی با تخلفات پزشکی
در اجرای بندهای 11، 9، 7، 5، 2 و 12 سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد 8 و 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده 1 قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران ، ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی و تصویب نامه شماره 74450/ت 50982 هـ مورخ اول مهر 1393 هیات وزیران و به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات در بخش سلامت و رسیدگی به شکایات از عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش سلامت کشور، «شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت» به شرح پیوست جهت اجرا از تاریخ 15 آبان 1393 ابلاغ می گردد.
شمول شیوه نامه: تمامی پزشکان و دست اندرکاران حرف پزشکی و تمامی مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات سلامت حقیقی و حقوقی دولتی، عمومی غیر دولتی، خصوصی و خیریه وسازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت.
تعریف تخلفات
منظور از تخلف در این شیوه نامه موارد ذیل است:
1- هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیات محترم وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورت حساب بیمار.
2- دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی.
3- هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات.
4- عقدهرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هیات محترم وزیران توسط سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمان های دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت.
5- هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات.
نحوه رسیدگی به تخلفات و شکایات
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی علاوه بر روش های موجود، می توانند از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا ثبت شکایت در سایت اینترنتی www.1690.ir شکایات خود را اعلام و کد رهگیری دریافت کنند.
شروع رسیدگی به شکایات از طریق دریافت اطلاعات از سامانه تلفنی یا اینترنتی و یا مراجعه شاکی و یا گزارش مراجع ذیصلاح خواهدبود.
شکایات مزبور پس از دریافت از سوی مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حداکثر ظرف دو روزکاری، ضمن اعلام موضوع به شاکی، جهت تکمیل مستندات وتهیه گزارش نظارتی به کمیته کارشناسی ستاد استانی ارجاع می شود و کمیته کارشناسی حداکثر ظرف 10 روز کاری پرونده را تکمیل و به دادسرای انتظامی نظام پزشکی شهرستان و کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی ارسال می نماید.
تبصره1: در صورتیکه پزشک مشتکی عنه کارمند (رسمی، پیمانی و قراردادی) دولت باشد، همزمان پرونده به رییس دانشگاه یا رییس سازمان مربوطه در استان ارجاع می گردد.
تبصره 2: در صورتی که شکایت واصله به مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مرتبط با موضوع این شیوه نامه نباشد، مراتب حداکثر طی 2 روز به اطلاع شاکی رسانده خواهد شد.
4- مراجع رسیدگی شامل هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی، کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی در امور درمانی و بهداشتی، هیات های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و هیات های انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها تدابیر لازم را جهت رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های موضوع این دستورالعمل معمول خواهندداشت. و پس از صدور رای علاوه بر طرق قانونی موجود از طریق سامانه هم به شاکی اطلاع رسانی می گردد.
اعمال اختیارات قانونی
وزارت بهداشت و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و سایر واحدهای تابعه و وابسته و نیز سازمان نظام پزشکی در اعمال اختیارات قانونی خود، گزارش های واصله در خصوص تخلفات احراز شده اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع این شیوه نامه) را در موارد ذیل لحاظ نمایند.
مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی:
1- جلوگیری از صدور پروانه جدید به منظور توسعه مرکز.
2- لغو پروانه مسئول فنی.
3- کاهش امتیاز یا درجه اعتباربخشی.
4- عدم موافقت با توسعه تجهیزات سرمایه ای.
5- لغو قرارداد از سوی بیمه های پایه و تکمیلی.
مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:
1- قطع پاداش و امتیازهای مدیریتی رییس و سایر مدیران بیمارستان حسب مورد.
2- لغو پروانه مسئول فنی.
3- عزل رییس و سایر مدیران بیمارستان حسب مورد.
4- معرفی مدیران به هیات های تخلفات اداری کارکنان یا هیات های انتظامی اعضای هیات علمی حسب مورد پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی:
1- ارجاع پرونده به هیئت انتظامی نظام پزشکی شهرستان.
2- ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 11 و تعزیرات حکومتی.
3- عدم تمدید پروانه مطب از سوی نظام پزشکی.
4- لغو پروانه مسئول فنی مؤسسات درمانی از کمیسیون ماده 20.
5- عدم تاًیید صلاحیت حرفه ای جهت تاسیس مراکز درمانی از کمیسیون ماده 20.
6- لغو قرارداد بیمه های پایه و تکمیلی از سازمانهای بیمه گر.
7- گزارش برای تشکیل پرونده ویژه در دوایر مالیاتی اداره دارایی.
پزشکان شاغل در مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:
علاوه بر اعمال اقدامات انضباطی مربوط به پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه، موارد اعمال اختیارات قانونی
ریاست دانشگاه/ دانشکده عبارتند از:
1- عدم ارتقا مرتبه و ترفیع پایه پزشکان عضو هیات علمی.
2- عدم ترفیع پایه پزشکان غیر هیات علمی.
3- عدم انتصاب در سمت های مدیریتی دانشگاه (معاونت دانشگاه، ریاست یا معاونت دانشکده ها، مدیریت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، ریاست یا معاونت شبکه بهداشت درمانی، ریاست یا معاونت بیمارستان، مدیریت گروه، ریاست بخش و....).
4- عدم عضویت در شوراها وکمیته های وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، هیات های بورد تخصصی و فوق تخصصی، ریاست و دبیری همایش های علمی و عضویت در هیات مدیره انجمن های علمی تخصصی.
5- عدم موافقت با ماموریت های آموزشی و فرصت های مطالعاتی.
6- تقلیل یا قطع پاداش های مالی و کارانه بیمارستانی.
7- جابجایی محل خدمت پزشکان مشمول خدمات قانونی.
8- آماده به خدمت کردن پزشکان و کارکنان غیر هیات علمی موضوع ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات اداری.
9- اعمال مجازات های بندهای ج (کسر حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه) و د (انفصال موقت از یک ماه تا یک سال) و ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری با رعایت ماده 12 آن قانون. (مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد