حدود شش سال پیش به واسطه تردد بیش از حد وسایط نقلیه و وقوع تصادفات مکرر و مرگبار در جاده قدیمی اهر ـ تبریز، مسئولان وقت برآن شدند با تصویب طرح تبدیل جاده به بزرگراه آن هم در مدت زمان کوتاه، باری از دوش مشکلات ترافیکی مسیر بردارند، اما با گذشت بیش از شش سال نهتنها این طرح به بهرهبرداری نرسیده، بلکه به گفته مسئولان تا اتمام نهایی طرح، حداقل پنج سال دیگر زمان نیاز است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این بزرگراه به طول تقریبی 90 کیلومتر، در سه قطعه از شهرستان اهر به تبریز در حال احداث است، درباره میزان پیشرفت آن به جامجم میگوید: قطعه اول از اهر تا گویجهبئل به طول 17 کیلومتر به پایان رسیده و هماکنون تردد در آن جریان دارد ، اما قطعه دوم با طول تقریبی 50 کیلومتر هنوز به مناقصه گذاشته نشده، هرچند بتازگی و با توجه به ابلاغ اعتبار از ماده 180 برآورد شده که میتوان اجرای حدود ده کیلومتر این قطعه را به مناقصه گذاشت.
فیروز بیمقدار یکی از مشکلات عمده این طرح را مانند دیگر پروژههای راهسازی، تامین نشدن اعتبار دانسته و تصریح میکند: این کمبود اعتبار به حدی است که هم اکنون بالغ بر 15 میلیارد تومان به پیمانکاران پروژه بدهکار هستیم و در صورتی که بدهی آنها را پرداخت نکنیم، ادامه کار برایمان سخت خواهد بود.مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان یادآور میشود: طبق برآوردهای پیشبینی شده در صورت تامین سالانه 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار، طرح تا حداقل چهار سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
نواقص جاده زیاد است
در همین حال نماینده مردم اهر در مجلس وجود نواقص زیاد در جاده را عامل وقوع تصادفات متعدد در آن میداند، اما معتقد است اعتبار خوبی نیز برای اجرای آن تاکنون تخصیص داده شده است.
عباس فلاحی باباجان دراین باره میگوید: گرچه طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، مسیر اهر تا گویجهبئل امسال در هفته دولت افتتاح شد، اما این جاده با نواقص زیادی به بهرهبرداری رسید که این امر نهتنها به هدررفت منابع ملی منجر میشود، بلکه جان و مال شهروندان و رانندگان را نیز به خطر خواهد انداخت.
وی با انتقاد از کمکاری مسئولان استان در زمینه اجرای پروژههای راهسازی بخصوص ادامه اجرای عملیات بزرگراه تبریز ـ اهر میافزاید: متاسفانه باوجود تخصیص اعتبار و توجه ویژه وزیر، این طرح به دلیل کوتاهی مسئولان استانی هنوز پیشرفت چندانی نکرده و همچنان شاهد وقوع تصادفات مرگبار هموطنان خود در جاده قدیم تبریز ـ اهر هستیم. به گفته فلاحی، تاکنون 70 درصد اعتبار عمرانی امسال پروژه واگذار شده و پرداخت 30 درصد بقیه نیز در جلسهای که اخیرا با وزیر داشتیم تائید شده و حداکثر تا یک ماه آینده به بدنه پروژه تزریق خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز درباره دلایل بالابودن آمار تصادفات رانندگی در این جاده میگوید: عامل انسانی و تخلفات رانندگی از قبیل سرعت غیرمجاز، بیتوجهی رانندگان و سبقتهای نابجا، مهمترین عوامل وقوع این تصادفات است، هرچند نباید از این نکته نیز غافل شد که جاده اهر ـ تبریز به دلیل کمعرض، طولانی و دوبانده بودن، مستعد و زمینهساز حوادث رانندگی است و هنگامی که در کنار تخلفات عامل انسانی قرار میگیرد، موجب بروز حوادث تلخ و تصادفات ناگوار رانندگی میشود.
صادق پورمهدی افزود: با اتمام این پروژه و ایمنسازی آن، تردد اهالی منطقه و مسافران شمالی، اردبیل و جمهوری آذربایجان با مرکز استان در حداقل زمان ممکن صورت خواهد گرفت.
سعیده دلال علیپور/ جامجم تبریز
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد