نرخ بلیت قطار در نوروز افزایش نمی‌یابد

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا در نوروز امسال افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.
کد خبر: ۷۵۷۶۳۲
نرخ بلیت قطار در نوروز افزایش نمی‌یابد

سیدحسن موسوی‌نژاد در گفت​وگو با ایسنا تصریح کرد:‌ برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان به طور جدی از سوی شرکت رجا دنبال شده و در دستور کار قرار دارد. تلاش می‌کنیم واگن‌های جدید از نظر کیفی مطلوب بوده و در حد نو باشد.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های این شرکت برای کاهش سن ناوگان فعال در خطوط ریلی از ورود هزار واگن جدید به ناوگان این شرکت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

تولید سه سال آینده واگن سازان را پیش خرید می کنیم

مدیر عامل شرکت رجا با اشاره به نیاز بسیار بالای شرکت رجا برای خرید واگن‌های جدید تاکید کرد:‌با توجه به این که در برنامه های کوتاه مدت ما خرید هزار واگن مسافری جدید وجود داشته و علاقه مندیم که این روند نوسازی با سرعت بسیار زیادی ادامه پیدا کند قطعا خرید از شرکت های داخلی در برنامه‌های ما خواهد بود.

موسوی نژاد در پاسخ به این سوال که اگر دیدگاه شرکت های داخلی نسبت به سازندگان واگن ایرانی مطلوب است پس چرا واگن سازان بخش عمده‌ای از خط تولید خود را در سال‌های گذشته تعطیل کرده اند؟ اظهار کرد: این مساله به بحث کنترل اجباری قیمت بلیت‌ها و به دنبال آن کاهش محسوس درآمد شرکت‌های حمل و نقل ریلی به وجود می‌آید در سال های گذشته دولت به منظور حمایت از مسافران اجازه افزایش قیمت بلیت را نداده که این مساله به کاهش سود شرکت‌ها و به دنبال آن پایین آمدن توان خرید واگن‌های جدید منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ از این رو اگر شرایط درآمدی شرکت‌ها بهبود یافته و بودجه لازم در این زمینه تامین شود می‌توان با جرات گفت که شرکت رجا توان این را دارد که تا سه سال آینده تمام محصولات این شرکت‌های بزرگ را پیش خرید کند.

مدیر عامل شرکت رجا درباره وضعیت کیفیت واگن‌های ساخته شده در ایران در قیاس با استانداردهای جهانی نیز اعلام کرد: این واگن‌ها از نظر کیفی هر چند استانداردهای معمول را دارند اما هنوز با سطح درجه اول جهانی قدری فاصله دارند. از سوی دیگر بحثی که مهم است موضوع هزینه ساخت این واگن‌ها است که متاسفانه در برخی پروژه‌ها از خرید خارجی آن گران‌تر می شود.

رضایت نسبی از نرخ فعلی بلیت قطار

وی درباره وضعیت درآمدی فعلی شرکت های حمل و نقل ریلی پس از افزایش قیمت بلیت نیز اظهار کرد: در سال های گذشته با توجه به پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها و جلوگیری از افزایش آن به شرکت ها در نرخ گذاری فشارهای بسیاری وارد شد اما خوشبختانه در جریان مذاکراتی که چند ماه قبل با راه آهن داشتیم و با موافقت این شرکت بخشی از قیمت بلیت‌ها افزایش یافت که این مساله وضعیت اقتصادی شرکت‌های ریلی را بهبود بخشید.

مدیر عامل شرکت رجا اضافه کرد: در حال حاضر قیمت بلیت با قیمت تمام شده ناوگان موجود نزدیک است اما اگر بنا باشد نوسازی شکل گرفته و واگن های کار نکرده وارد ناوگان ایران شوند قطعا برای جبران این هزینه ها به افزایش قیمت بلیت نیاز خواهیم داشت.

موسوی نژاد اضافه کرد:‌ مدیریت کردن کشور با پرداخت سوبسید و یارانه مدیریت درستی نیست در این شرایط هم شرکت ها و سرمایه‌گذاران و توان اجرایی و اقتصادی خود را از دست می دهند و هم قیمت‌ها در بازار نسبت به آنچه است غیر واقعی می‌شود. از این رو رساندن نرخ بلیت‌ها به سطح واقعی بهترین راهکار خواهد بود.

وی درباره موضوع مطرح شده پیرامون دریافت هزینه خدمات ایستگاهی از مسافران در چند ماه گذشته نیز توضیح داد: غیر شفاف بودن قیمت بلیت ها در سال های گذشته باعث شده بود به شکل جزیی دلایل افزایش نرخ مشخص نشود تا قبل از بحث خصوصی سازی راه آهن خود به عنوان متولی ایستگاه عمل می کرد و از این رو از شرکت ها برای این خدمات مبلغی را دریافت می کرد.

مدیر عامل شرکت رجا ادامه داد: اما بعد از بحث خصوصی سازی و افزایش تعداد شرکت هایی که از خدمات ایستگاهی راه‌آهن استفاده می کنند بنا بر این شد که این هزینه به قیمت بلیت‌ها انتقال یابد که الان در بعضی از قطارها با توجه به میزان مسافت درصدی افزایش قیمت داشتیم که البته بسیار محدود بوده و در مسیرهای کوتاه نیز وجود ندارد.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا در نوروز امسال افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.

تعرفه حمل خودرو تغییر نمی‌کند

وی درباره تعرفه حمل خودرو به وسیله قطارهای شرکت رجا نیز اظهار کرد: با توجه به این که در کشور تنها قطارهای رجا امکان حمل خودرو را داشته و در این زمینه وضعیت رقابتی و مشتری مداری وجود نداشته است از این رو همواره این نرخ از سوی رجا تعیین و اجرایی شده است.

مدیر عامل شرکت رجا اضافه کرد: از این رو شرکت رجا نیز تلاش کرده در این زمینه به خواسته‌های مسافران احترام گذاشته و تنها شرایطی را برای بالا بردن سطح خدمات با آن ها ارائه کنند از این رو در بسیاری از سال‌ها تعرفه انتقال خودرو ثابت مانده و در حال حاضر نیز برنامه ای برای تغییر آن وجود ندارد.

آخرین وضعیت قطارهای بین المللی

موسوی نژاد درباره برنامه ریزی های این شرکت برای گسترش سفرهای قطاری بین المللی نیز اظهار کرد: در حال حاضر راه‌آهن ایران از پنج نقطه عمده به کشورهای همسایه متصل است. مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان که البته درحال حاضر غیر فعال است، مرز اینچه‌برون که به تازگی افتتاح شد ، راه آهن سرخس که از آغاز به کار آن 15سال می گذرد و میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران در آن به پاکستان وصل می شود.

وی با بیان این‌که درحال حاضر تنها قطارهای مسافربری فعال در مرزهای خارجی ایران به تهران – آنکارا و تبریز – آنکارا خلاصه می شود اظهار کرد: تا پیش از این این قطار تا مقصد استانبول می رفت که در حال حاضر با توجه به تغییراتی که دراین محور از سوی دولت ترکیه در حال اجرا است به آنکارا ختم می شود. این قطار هفته‌ای یکبار از تهران به سمت ترکیه رفته در دریاچه وان مسیر ریلی‌اش قطع می شود و دوباره با استفاده از واگن های ترکیه انتقال مسافران ادامه پیدا می کند.

مدیر عامل شرکت رجا ادامه داد: مسیرهای مسافرتی دیگری نیز در ایران فعال بوده که متاسفانه در حال حاضر امکان فعالیتشان وجود ندارد خط توریستی تهران به دمشق به دلیل مشکلات سیاسی و ناامنی مسدود شده و خط تاریخی جلفا – مسکو نیز که از سوی دولت سابق روسیه تمام خطوط ریلی‌اش برچیده شده و درحال حاضر امکان انتقال آن وجود ندارد.

موسوی نژاد درباره وضعیت قطارهای توریستی در مسیرهای شمال شرق و شرق کشور نیز گفت: در این جا تاکنون بحث قطارهای مسافرتی مطرح نبوده که درصدد هستیم با پیگیری مقدمات لازم برنامه ریزی های مورد نیاز برای آن را انجام دهیم. هر چند در مسیر میرجاوه با توجه به تفاوت عرض ریلی قطارهای ایران نسبت به مسیر پاکستان قطارهای مسافرتی برای پیشروی در مرز با مشکل روبرو می‌شوند که حل شدن این مشکل به برنامه ریزی‌های کلان احتیاج دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سهم پزشکان سهمیه‌ای

ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور در گفت‌وگوی «جام‌جم»‌با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت

سهم پزشکان سهمیه‌ای

نیازمندی ها