علیرضا رهایی گفت: استفاده از قطار شهری در زیرزمین یا روی سطح زمین در شهرهای شلوغ و پر ترافیک امری مرسوم است اما در برخی جاها احداث خطوط و ایستگاه های مترو هزینه های زیادی دارد و یا با مشکلات فراوانی همراه می شود (به دلیل نوع بافت خاک و برخورد با موانعی همچون چاه ها و قنات های زیرزمینی و...) و در مواقعی نیز کشیدن خطوط مترو بر روی سطح نیز به دلایل مختلف (برخورد با سطح خیابان و دیگر معابر عمومی، نبود فضا، وجود سازه ها و ساختمان های اداری و مسکونی در مسیر و...) با محدودیت هایی مواجه است.
وی افزود: با توجه به همین محدودیت ها و مشکلات، می توان با استفاده از یک سطح محدود از باند های خیابان و با ایجاد پایه های پل، مسیر حرکت قطار را به بالاتر از سطح خیابان برده و در واقع از مسیر هوایی استفاده کرد.
رهایی به پروژه مشترک مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه امیرکبیر و شهرداری و مجموعه سازمان قطار شهری کرج به منظور تدوین و اجرای فناوری قطار هوایی اشاره کرد و گفت: پس از مطالعات ترافیکی، سیستم های مختلف همچون قطار تک چرخ را بررسی کردیم و در نهایت یک روش بهینه برای استفاده از فناوری قطار هوایی متناسب با طول خط و مشخصات کار طراحی و دانش مربوطه را نیز تدوین کردیم.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اکنون مسیر قطار هوایی برای یک خط مشخص در شهر کرج به لحاظ مهندسی و سازه پل طراحی شده و برای اجرا و پیاده سازی آن منتظر دریافت بودجه هستیم.(ایرنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد