راهاندازی حمل و نقل دریایی با استفاده از کشتیهای تفریحی، ایجاد گردشگاههای دریایی و ایستگاههای تفریحات آبی، راهاندازی تورهای گردشگری ماهیگیری و همچنین ورزشهای تفریحی آبی نظیر اسکی روی آب و جت اسکی و ایجاد آکواریوم دریایی از جمله توانمندیها و ظرفیتهای این دریاست که هنوز سرمایهگذاری لازم برای ایجاد این فضای توام با نشاط و آرامش و اشتغال در سواحل شمالی صورت نگرفته است.
این ظرفیت گرچه میتواند امکانات و تفریحات خوبی را در تمام ایام سال به گردشگران ارائه دهد، اما حتی در فصل پاییز و زمستان که میزان گردشگران در شهرهای ساحلی با کاهش زیادی همراه است نیز میتواند جاذب گردشگران و مسافران و مانع رکود فرصتهای شغلی در این ایام باشد.
معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در این باره به جامجم میگوید: در زمینه توسعه گردشگری دریایی در این استان و با حمایت استاندار، طی یک سال اخیر گامهای خوبی برداشته شده است که در این زمینه میتوان به تشکیل کمیتهای به ریاست استاندار و تحت نظارت اداره اقتصاد و دارایی استان به منظور برطرف کردن موانعی که بر سر راه سرمایهگذاران این بخش وجود دارد، اشاره کرد.
حمیدرضا آذرپور با اشاره به اینکه اکنون شرایط خوبی برای جذب سرمایهگذار در این بخش فراهم شده است، میافزاید: در همین زمینه راه اندازی خط کشتی دریایی برای تردد به استانهای همجوار و کشورهای همسایه از طریق کشتیهای بزرگ تفریحی در دستور کار قرار گرفته و به این منظور با دو سرمایهگذار نیز برای تامین این کشتیها و راهاندازی این خط دریایی قراردادهایی منعقد شده است. وی با اشاره به دلایل و موانع توسعه نیافتن گردشگری دریایی در استانهای شمالی میگوید: یکی از مهمترین موانع این است در منطقهای هستیم که مرز دریایی وجود دارد و باید ضوابط خاص مرزی در این منطقه رعایت شود و تردد کشتیها و شناورها نیز منوط به دریافت یکسری مجوزهای خاص است که گاهی روندی طولانی دارد و این امر سرمایهگذار را از ورود به این چرخه زمانبر و گاهی پردردسر و سرمایهگذاری در این بخش منصرف میکند.
آذرپور یادآور میشود، این تصور که فصل پاییز و زمستان، فصل رکود و کاهش حضور گردشگران در استانهای ساحلی است هم از دیگر موانع توسعه یافتن این بخش است، زیرا سرمایهگذار میاندیشد که بهدلیل نبود گردشگر در این ایام شش ماه از سال سرمایه وی بدون سودآوری خواهد خوابید، در حالی که این تصور صحیح نیست و اکنون در صدد تغییر این نگرش سرمایهگذاران هستیم. معاون گردشگری میراث استان گیلان خاطرنشان میکند که با تکمیل زیرساختهای استان نظیر آزادراه مناسب که مسیر تهران - گیلان را بسیار کاهش داده و همچنین احداث راه آهن که بزودی میسر میشود، شاهد حضور گردشگران و مسافران در ایام سرد سال در استان نیز خواهیم بود؛ امری که سرمایهگذاری در بخشهای دریایی در این ایام را توجیه پذیر میکند و اخیرا سرمایهگذاران نیز به آن واقف شدهاند.
آذرپور منطقه آزاد بندرانزلی را نیز یکی دیگر از فرصتهای استان عنوان میکند که طی سالهای اخیر رغبت سرمایهگذاران را برای حضور در بخشهای دریایی افزایش داده است.
وی درباره توقف فعالیت کشتی تفریحی میرزا کوچکخان نیز که در گذشته در آبهای استان تردد و گردشگران را جابه جا میکرد، میگوید: توقف این کشتی تفریحی به دستور سازمان بنادر و کشتیرانی استان و بهدلیل فرسودگی و تمام شدن عمر کاری این کشتی صورت گرفته است، با این حال فعالیت این کشتی در صورت بازسازی کامل و اخذ دوباره تمام مجوزهای لازمه امکانپذیر خواهد بود، ضمن اینکه این کشتی هم اکنون برای تعمیرات اساسی در مازندران به سر میبرد و پس از اخذ مجوزهای لازم دوباره به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
250 روز آرام و بدون توفان
در همین زمینه مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز یادآور میشود که دریای مازندران بیش از 250 روز از سال آرام و به دور از روزهای توفانی است که بیشتر این روزها به روزهای زمستان اختصاص دارد، بنابراین گردشگرانی که در زمستان به سواحل مازندران سفر میکنند، میتوانند از گذراندن اوقات فراغت خود در سواحل بیشترین لذت را داشته باشند.
دلاور بزرگنیا با تاکید بر اینکه گردشگران در زمستان فقط نمیتوانند در دریا شنا کنند، اما دیگر فعالیتهای تفریحی دریایی نظیر جت اسکی و قایق سواری به دلیل آرام بودن دریا قابل انجام است، میافزاید: بهرهبرداری گردشگری از دریای خزر در فصول پاییز و زمستان بسیار بهتر خواهد بود، به همین دلیل در دستور کار این سازمان نیز قرار گرفته است.
وی با اشاره به افزایش ورود سرمایهگذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات و تاسیسات گردشگری مرتبط با سواحل و دریا در مازندران و با بیان اینکه این سرمایهگذاران میتوانند متناسب با فصول زمستان و پاییز خدمات ویژهای در پروژههای خود تعریف کنند، میافزاید: سرمایهگذاران بخش خصوصی در صورتی که به پویا بودن گردشگری ساحلی و دریایی در نیمه دوم سال توجه داشته باشند، میتوانند با ایجاد زیرساختهای لازم در طرحهای خود زمینه ورود بیش از پیش گردشگران به شمال کشور را در زمستان فراهم کنند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با بیان اینکه در زمینه ایجاد امکانات گردشگری دریایی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان نهایت همکاری را با سرمایهگذاران بخش خصوصی انجام میدهد، تاکید میکند: گام نخست برای توسعه گردشگری دریایی، ورود و بهکارگیری شناورهای مسافری و تفریحی در آبهای استان است که اکنون ورود این شناورها با همکاری دو گروه سرمایهگذار بخش خصوصی قطعی شده و در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان بزودی شاهد به آباندازی این شناورهای مسافری و تفریحی در آبهای استان خواهیم بود.
بزرگنیا با اشاره به اینکه این شناورهای تفریحی و مسافری قرار است با تلاش سرمایهگذاران بخش خصوصی از کشورهای دیگر خریداری و وارد مازندران شود، تاکید میکند: در صورتی که این شناورهای تفریحی راهاندازی شود، میتوان از آنها در فصل زمستان نیز بهرهبرداری کرد که عاملی برای رونق هر چه بیشتر گردشگری دریایی مازندران در زمستان خواهد بود.
مدیر کل بنادر استان مازندران نیز با بیان اینکه در سالهای گذشته شاهد نوعی سرمایهگریزی در این بخش بودیم و شیوههای ناسالم اقتصادی شکل گرفته بود، میگوید: اما امروز سرمایهگذاران بخوبی در بخش بنادر ورود میکنند و مذاکراتی در زمینه گردشگری دریایی صورت میگیرد.
منوچهر تاتینا با بیان این که سالانه میتوان 400 هزار شغل در سواحل شمالی ایجاد کرد، میافزاید: بسیاری از سرمایهگذاران برای دریافت مجوز تاسیس سکو در تنکابن، نور و نوشهر مراجعه کردهاند و ما بهدنبال مکانیابی برای اسکلههای تفریحی و توریستی و توسعه گردشگری دریایی هستیم.
به گفته وی، سود تسهیلات اعطایی برای خرید شناورهای مسافری صفر درصد و بقیه تسهیلات 12 درصد محاسبه خواهد شد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد