جام جم کلیک: شاید در طول تاریخ محصولات ارتباطی، شاهد هیچمحصولی نبودهایم که بهاندازه ساعت هوشمند اپل با این حجم بالا از سروصدا و گردوخاک رسانهای در دوران پیش از عرضه خود روبرو باشد. اگر بهصورت منظم پیگیر اخبار فناوری هستید، قاعدتا از این امر آگاهی دارید که این ساعت هوشمند همواره بخشی از اخبار تمامی منابع خبری را بهخود اختصاص داده است و انواع و اقسام بازخوردهای مثبت ومنفی پیرامون این ساعت منتشر میشوند که در مجموع همگی تبلیغاتی رایگان برای اپل هستند.
در این میان این ساعت در تمامی دنیا مورد پذیرش قرار گرفته است ولی خانه ساعتهای دقیق و لوکس جهان یعنی کشور سوییس، این ساعت را مورد غضب قرار داده است و ساعتسازان سوییسی قصد ندارند تا این عضو خارجی را در خانواده خود راه بدهند.
ماجرا از این قرار است که ساعتسازان سوییسی در این کشور به تنظیم یک قرارداد حقوق مالکیت دست زدهاند تا اجازه ندهند که از نام و واژه اپل در کنار نامهایی مانند ساعت و یا جواهرآلات و ابزارهای لوکس استفاده شود. این موضوع میتواند موجب ایجاد تاخیر در عرضه این ساعت در سوییس شود و البته بر روی وجهه جهانی آن نیز اثرگذار باشد.
البته اپل سابقه طولانی در رفع مواردی اینچنینی دارد که نمونه بارز آن استفاده از نام آیفون است. در هنگام عرضه آیفون، محصولی با همین نام توسط شرکت سیسکو ثبت شده بود که یک تلفن اینترنتی بود ولی اپل تنها در طول چند روز موفق شد تا این مشکل را با توافقی پنهان با سیسکو حل کرده و نام آیفون را در اختیار بگیرد.
احمد محمدحسینی
جام جم کلیک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد