1. کروز کنترل فعال باقابلیت افزایش سرعت
بسیاری از اتومبیلهای لوکس امروزی از کروز کنترل فعال استفاده میکنند. این سیستم که با کم شدن فاصله طولی با اتومبیل جلویی سرعت وسیله نقلیه را کم میکند مورد تأیید بعضی از رانندهها است.
مدل معمولی این سیستم سرعت را تا رسیدن به اتومبیل جلویی کم میکند و باعث میشود که وسایل نقلیه بیشتری از کنار شما عبور کنند و در جلوی شما قرار بگیرند.
برای اینکه از این امر جلوگیری کنید باید کروز کنترل را غیرفعال کنید اما در مدل S با فعال کردن علامت چرخش به چپ میتوانید همچنان سرعت بگیرید.
به طوری که با تغییر لاین و رفتن به لاین چپ در ترافیکها، این کروز کنترل میتواند ناجی شما باشد. البته ترمز خودکار این سیستم برای جلوگیری از برخورد با اتومبیل جلویی فعال خواهد ماند.
2. مرورگر وب کامل در داشبورد
این مرورگر که یکی از بزرگترین پیشرفتهای تسلا است نقشه گوگل، ترافیک و مسیریابی را بهصورت کامل برای اتومبیل مهیا کرده است.
این ابزار در یک صفحهنمایش بزرگ نشان داده میشود و مانند استفاده از یک گوشی هوشمند قابلیت زوم و قرار گرفتن در حالت واقعی را با سوایپ کردن فراهم کرده است.
با ترکیب اطلاعات حالت واقعی و کنترلهای بصری در یک صفحهنمایش 17 اینچی مناسب به راحتی از ترافیک جادهها مطلع میشوید و مسیر بهتری را برای رانندگی انتخاب میکنید.
با اینترنت موبایل خود میتوانید هنگام رانندگی از کانالهای رادیویی اینترنتی استفاده کنید.
این سیستم پیشرفته رفاه سرنشین را تأمین میکند اما وسوسهٔ استفاده از مرورگر وب در این صفحهنمایش باعث حواسپرتی راننده میشود.
3. کنترل سانروف از طریق فرمان اتومبیل
در این اتومبیل هیچ دکمهٔ معمولی برای باز کردن سانروف وجود ندارد و سانروف با صفحهنمایش کنسول وسط (با این صفحه که سقف اتومبیل را نشان میدهد، میزان باز بودن سانروف را هم میتوان مشخص کرد) و یا با غلتک سمت راست روی فرمان اتومبیل کنترل میشود.
تنظیم غلتک بر روی فرمان هم با چرخاندن غلتک تا رسیدن به سانروف و انتخاب آن صورت میگیرد که بعد از این انتخاب میتوان میزان باز بودنش را هم مشخص کرد البته اگر غلتک روی همین تنظیمات باقی بماند ممکن است در دستاندازهای جاده تصادفاً سانروف باز شود.
4. تعبیه شدن کتابچه راهنما در کنترلها
با وجود تمام ویژگیهای پیشرفته مدل S -و در صدر این ویژگیها الگوی کنترل جدید آن- همیشه نحوه انجام کارها مشخص نیست.
به عنوان مثال در اولین تجربه رانندگی با این اتومبیل پس از دهها مایل رانندگی نشانگرهای نقاط کور این اتومبیل را پیدا نکردم اما یک نکتهٔ مثبت این اتومبیل وجود کتابچه راهنمای کل در صفحهنمایش وسط بود. بنابراین اتومبیل را در گوشه ای پارک کردم و در این صفحه نمایش به دنبال آن گشتم البته استفاده از این سیستم در حین رانندگی بههیچعنوان پیشنهاد نمیشود.
5. پارک بهتر با نمایش فاصله دقیق با استفاده از سنسورهای پارک
سنسورهای پارک بسیار محبوب هستند و در بسیاری از اتومبیل ها یافت میشوند. در حالت معمول وقتی به موانع نزدیک میشوید این سنسورها به صدا درمیآیند.
سنسورهای پیشرفتهتر فاصله با اتومبیل ها را با چراغهای سبز، زرد و قرمز نشان میدهند اما مدل تسلا با نمایش فاصله دقیق حین جلو و عقب رفتن به سانتی متر، فراتر از اینها پیش رفته و پارک کردن اتومبیل را سادهتر کرده است.
6. هیچ دکمهٔ استارتی وجود ندارد (و هرگز به آن نیاز پیدا نخواهید کرد)
با سوارشدن و بستن درب، اتومبیل روشن میشود. (نمایشگر اتومبیل که شارژ باتری را نشان میداد حالا کیلومترشمار را نشان میدهد).
خاموش شدن اتومبیل هم به همین روش صورت میگیرد. دکمهٔ پارک بر روی فرمان اتومبیل را فشار میدهیم و اتومبیل پس از پیاده شدن خاموش میشود و کیلومترشمار دوباره ناپدید میشود البته این روش کمی نگرانکننده است.
7. هشدار نقاط کور اتومبیل در کیلومترشمار
اکثر سیستمهای هشداردهندهٔ نقاط کور، با نمایش چراغی زردرنگ بر روی آینه بیرونی یا ستون کنار شیشه جلو شمارا از حضور اتومبیل کناری مطلع میکنند اما تسلا تنها علامتی کوچک در گوشهٔ کیلومترشمار درج میکند.
برخی از رانندگان با توجه بهجای آینهها و این علامت بهسختی این هشدارها را دریافت میکردند.
8. حالت لغزش
سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) از لحاظ آماری بعد از کمربندهای ایمنی مؤثرترین ویژگی ایمنی اتومبیلها است. با این حال، بیشتر اتومبیل ها دکمه ای روی داشبورد دارند که بهمنظور غیرفعال کردن ESC تعبیهشده است اما چرا باید این سیستم ایمنی را خاموش کرد؟ سیستم کنترل الکترونیکی پایداری برای جلوگیری از لغزش چرخها طراحیشده اما وقتی در برف گیر کردهاید برای خارج شدن از وضعیت و چرخش لاستیکها باید این سیستم را غیرفعال کنید.
تسلا با ایده ای جدید این دکمه را در غالب حالت لغزش در صفحهنمایش خود نامگذاری کرده که باعث کاربرد بهتر آن میشود.
9. بسته شدن خودکار پورت شارژ
برای شارژ این اتومبیل حتی نیاز به لمس آن ندارید چراکه وقتی کابل شارژ تسلا را در نزدیکی پورت شارژ نگهدارید و دکمهٔ روی کابل را فشار دهید، درب این پورت باز میشود.
بعد از شارژ شدن اتومبیل و کشیدن کابل هم این پورت خودبهخود بسته میشود. باز بودن در پورت شارژ که یکی از مشکلات سری قبلی اتومبیل تسلا بود حالا تبدیل به نقطه قوت آن شده است.
10. حالت زیر آب
تسلا برای تمام کسانی که این اتومبیل را برای نجات کرهٔ زمین میخرند امکانات ویژه ای مهیا کرده است بهطوری که افرادی که از اتومبیل آخرین گجت های جیمز باند را طلب میکنند ناامید نمیشوند و نهایت تکنولوژی را روبروی خود میبینند.
مجموعه ابزارها و صفحهنمایش وسط اتومبیل تصویر دقیق و بزرگی از شرایط اتومبیل را بیان میکند. وقتی چراغ اتومبیل را روشن میکنید، صفحهنمایش هم دقیقاً این موضوع را نشان میدهد.
اگر «T» بزرگ لوگوی تسلا را در وسط صفحهنمایش نگهدارید اتومبیل برای ورود به سرویسها از شما کد میخواهد.
با واردکردن کد 007، اتومبیل در صفحهنمایش تبدیل به زیردریایی لوتوس اسپریت جیمز باند میشود البته این ویژگی ما را سورپرایز نکرد چراکه این فیلم با سرمایهٔ ایلان ماسک تولیدشده است.(پدال)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد