آیین تشییع پیکر این هنرمند درگذشته، صبح امروز (26 تیرماه) از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، سید عباس سجادی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، در سخنانی گفت: آنهایی که با شخصیت استاد منصور نریمان آشنایی دارند، میدانند که ایشان از بااخلاقترین و شریفترین هنرمندان این سرزمین هنرخیز بود.
مدیر بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران همچنین اظهار کرد: جا دارد، اینجا از خانوادهی شاپور قریب تشکر کنیم که استاد امروز در جوار ایشان آرام میگیرند.
او با اشاره به تکمیل ظرفیت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، گفت: معاون هنری وزارت ارشاد، مدتها تلاش کردند تا بتوانند قطعه هنرمندان 2 را ایجاد کنند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. جا دارد به مسئولان شهرداری بگوییم که تقدیر الهی دارد، نوبت به نوبت هنرمندان را از ما میگیرد و حضرت عزرائیل منتظر تصمیمات شما نمیماند.
در ادامه این مراسم علیرضا پورامید پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی مطرح کرد: پیر، پدر و مرشد عودنوازی ایران به پرواز آخر رسید و آوای کوچ سر داد. او مردی شریف و ارزشمند بود که سجایای اخلاقی منحصر به فردی داشت. او در هنرش نیز منحصر به فرد بود و جا دارد، بگویم هیچکس در ساز تخصصی خودش اندازه استاد نریمان شاگرد نداشته است.
این شاعر ادامه داد: نریمان برخواسته از مکتب زندهیاد روحالله خالقی بود؛ در حالیکه هرگز او را ندید. بخش ورزشکاری شخصیت نریمان نیز مغفول مانده است. او قهرمان بوکس خراسان در اوایل دهه 30 بود.
پورامید اظهار کرد: نریمان از ویژگی خاصی برخوردار بود. در نگاهش مهر جاری بود. جزو افرادی بود که بیش از سنشان اتفاق در زندگیشان رخ داده است.
در بخش دیگری از این مراسم، سجاد مهربانی که یکی از خوانندگان جوان است، دعای «ربّنا» را در مقابل پیکر این هنرمند اجرا کرد و در سخنانی گفت: حضور غریبانه استاد نریمان را به جامعه هنری تسلیت میگویم. سالها پیش سعادتی بر من شد تا چهره پرمهر ایشان را در موزه موسیقی زیارت کنم. من هم امروز با کسب اجازه از خانوادهاش این دعا را برای شما خواندم.
محمد سریر سخنران دیگری بود که به نمایندگی از خانه موسیقی و خانه هنرمندان در این مراسم حضور پیدا کرد.
او اظهار کرد: یک اسطوره دیگر از پیکر هنر سترگ ایران زمین جدا شد. در این چند سده گذشته که بخشی از سازهای ما از بدنه هنر جدا شدند، افرادی تلاش کردند که این سازها دوباره به خانواده ما باز گردند.
سریر معتقد است: زندهیاد منصور نریمان مبدا یک تحول بزرگ در حوزه سازهای ملی بود. او جوانان زیادی را تربیت کرد تا هنر عودنوازی در ایران تداوم داشته باشد. امیدوارم این تعهد و اخلاق در میان جوانان ما هم تداوم پیدا کند.
سپس علی پژوهشگر که یکی از شاگردان قدیمی منصور نریمان است، در بخش پایانی این مراسم گفت: اولین باری که اسم استاد نریمان را شنیدم، روزی بود که وارد هنرستان ملی موسیقی شدم که به من گفتند، یا باید نزد استاد نریمان بروم یا هنرستان را ترک کنم. وقتی به منزل آمدم و با پدرم مشورت کردم فهمیدم استاد نریمان از چه خانوادهای است و چه شخصیت بزرگی دارد.
وی افزود: استاد نریمان علاوه بر ممارستی که در تدریس داشتند، به تذکر نکات ظریف در آموزش توجه زیادی میکردند. او به تکتک شاگردان اعتماد به نفس میداد و سعی میکرد، شخصیت هنری هر یک از آنها را شکل دهد. او هر ایرادی را به ظریفترین حالت ممکن بیان میکرد.
در بخش دیگری از این مراسم، علی رستمیان چند بیتی را از حافظ اجرا کرد و همچنین اعلام شد که حسین بهروزینیا که از شاگردان برجسته منصور نریمان است، قطعهای را برای این هنرمند ساخته است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد