160 میلیارد و 700 میلیون تومان، این رقمی بود که گفته شده از محل قرارداد دوساله سازمان لیگ با شرکت خصوصی مجری تبلیغات، به فوتبال ایران تزریق خواهد شد.
براساس این قرارداد در سال اول (مربوط به فصل چهاردهم لیگ برتر فوتبال که به پایان رسیده و اکنون در آستانه آغاز لیگ پانزدهم قرار داریم) قرار بر این بود که 62 میلیارد تومان به فوتبال باشگاهی ایران تزریق شود و در سال دوم نیز مبلغ 98 میلیارد تومان .
اما در حالی که سال اول این قرارداد به پایان رسیده و باشگاهها سخت امیدوارد بوده و هستند که از محل این رقم میلیاردی، سهمی نیز به آنان رسیده و آن را به زخم بدهیهای خود بزنند، اما تا به امروز و به گفته مهدی تاج رئیس سازمان لیگ حرفهای، 24 میلیارد تومان این رقم محقق شده و هیچ ضمانتی وجود ندارد که 38 میلیارد تومان باقی مانده محقق شود.
اما براستی چرا رقم 62 میلیارد تومان محقق نشده و چه کسانی در این زمینه مسئول بوده و باید پاسخگو باشند؟
شاید اگر این رقم محقق میشد، اینقدر روی موضوع حق پخشی مانور نمیشد که همه نیز واقفند اگر مساعدتها و همراهیهای صدا و سیما در پخش مستقیم بازیهای فوتبال داخلی و تولید برنامههای مختلف فوتبالی نبود، فوتبال از همین میزان پول تبلیغات دور زمین نیز محروم میشد.
منصور قنبرزاده، مدیرعامل باشگاه نفت تهران در این زمینه میگوید: سال گذشته مسئولان سازمان لیگ اعلام کردند قرارداد معتبری را با شرکتی بستهاند تا تبلیغات محیطی توسط آن شرکت انجام شود و در طول سال مبلغ 62 میلیارد تومان به مرور زمان به حساب سازمان لیگ واریز شود. این شرکت از فرآیند مزایده عمومی برنده شد و شکر خدا هیچ باشگاهی در انتخاب آن دخیل نبود . حالا که سال اول قرارداد فدراسیون با شرکت مربوطه به پایان رسیده است مسئولان سازمان لیگ در مصاحبههای مختلفی که انجام دادهاند میگویند تنها یکسوم این مبلغ را دریافت کردهاند.
قنبرزاده: سال گذشته قراردادی به مبلغ 62میلیاردتومان برای تبلیغات محیطی امضا شد اما فدراسیون تنها یکسوم این مبلغ را دریافت کردهاست |
مدیر عامل باشگاه نفت اضافه میکند: دوستان ما در سازمان لیگ متعهد نبودن شرکت تبلیغاتی به قراردادش را بهعلت پخش نشدن سه هفته از رقابتهای لیگ برتر بیان کرده و حتی اعلام کردند این شرکت از سازمان لیگ شکایت کرده است. حال سوال بنده این است که چه کسانی باعث پخش نشدن بازیهای لیگ شدهاند؟ پاسخ این سئوال مشخص است، اگر کمی به گذشته برگردیم متوجه میشویم که چه افرادی مانع از ورود دوربینهای تلویزیونی به ورزشگاهها شدند.
پولهای از کفداده فوتبال
در شرایطی که مدام صحبت از بی پولی در فوتبال است، 38 میلیارد تومان در بحث قرارداد محیطی فوتبال در سال اول قرارداد با شرکتی خصوصی دود شده و به هوا میرود، چرا؟
چه کسی باید پاسخگوی این اهمال در فوتبال باشد؟
باید در نظر گرفت که شرکت مجری تبلیغات دور زمین در حالی از پرداخت 38 میلیارد تومان بابت قرارداد 62 میلیاردی در سال اول طفره رفته است که با توجه به 30 هفته برگزاری لیگ برتر فوتبال، اگر 62 میلیارد را بر عدد 30 تقسیم کنیم، رقم دو میلیارد تومان برای هر هفته از بازیها بهدست میآید که اگر آن را در سه (هفته) ضرب کنیم رقم 6 میلیارد تومان بهدست میآید. به سخن دیگر مجری تبلیغات محیطی از بابت سه هفته پخش نشدن لیگ برتر فوتبال باید این رقم را از مبلغ توافق شده 62 میلیارد تومان کاسته و 56 میلیارد تومان به سازمان لیگ پرداخت کند که به گفته مهدی تاج تاکنون 24 میلیارد تومان از بابت این قرارداد به حساب سازمان لیگ ریخته شده است. باز در حالی این سه هفته پخش نشدن لیگ برتر فوتبالی عاملی برای فرار از مسئولیت شده که لیگ یک فوتبال در تمام استانها از سوی شبکههای استانی پخش شده است. جالب آنکه در لیگ سیزدهم و در شرایطی که کل رقم تبلیغات محیطی 18میلیارد تومان بود، با وجود پخش مستقیم 66 بازی و تنها بهخاطر بعضی تاخیرها و بیبرنامگی در برگزاری مسابقات، تنها سه میلیارد تومان از این رقم کم شده و 15 میلیارد تومان به حساب سازمان لیگ واریز و براساس فرمولهای خاص بین باشگاهها تقسیم شد.
پول پیامکها چه میشود؟
نکته جالب این است که شرکت مجری تبلیغات دور زمین طی این مدت از ظرفیت پیامکی نیز استفاده کرده و از این حیث نیز صاحب درآمدهایی شده است که به طور طبیعی باید بخشی از آن به باشگاهها تعلق گرفته و سر آنها از این بابت بدون کلاه نماند.
بیتدبیری فدراسیون و ضرر دوسویه باشگاهها
قنبرزاده، مدیرعامل باشگاه نفت تهران که در لیگ چهاردهم تیمش با هدایت علیرضا منصوریان به موفقیتی قابل توجه دست یافت تا ضلع جدیدی به مدعیان قهرمانی لیگ برتر اضافه شود، میگوید: مسئولان فدراسیون فوتبال سال گذشته صحبتهای زیادی پیرامون دریافت حق پخش تلویزیونی از صدا و سیما داشتند و ارقامی را بابت حق پخش از صدا و سیما مطالبه کردند که مخالفت ضرغامی رئیس وقت صدا و سیما را به همراه داشت و وی در نهایت اعلام کرد که سازمان زیر نظر او تنها حاضر است مبلغ 24 میلیارد تومان بابت حق پخش آن هم برای یک فصل بپردازد. اما رئیس فدراسیون فوتبال با این مبلغ مخالفت کرد و همین موضوع مانع توافق شد که در این میان سر باشگاهها بیکلاه ماند.
وی در این مورد خاطرنشان میکند: به نظر من این یک بیتدبیری محض بود چرا که اگر فدراسیون فوتبال با رقم پیشنهادی صدا و سیما موافقت میکرد حداقل 24میلیاردتومان نصیبش میشد و با اضافه شدن 62 میلیارد تومان شرکت مجری تبلیغات دورزمین 86میلیارد تومان در اختیار سازمان لیگ قرار میگرفت که با چنین پولی به هر باشگاه بیش از 5 میلیارد تومان میرسید . چنین پولی به سازمان لیگ استفادههای زیادی برای باشگاهها داشت که یکی از آنها پرداخت بخش عدهای از بدهیهای آنها بود.
حرفهای متناقض!
نکته مهمی که این وسط وجود دارد عدم شفافیت مسئولان سازمان لیگ برتر فوتبال است. شاید اگر شفاف عمل میشد و مدام تلاش نمیشد که توپ را به زمین دیگران شوت کنند، امروز قضیه تبلیغات دور زمین گریبان آنها را نمیگرفت. برای آنکه شما را بخوبی در کم و کیف این تناقضگوییها قرار دهیم توجه شما را جلب میکنیم به چند اظهار نظر مسئولان امر در این مورد:
مهدی تاج 1/2 / 93 و در زمان آغاز قرارداد محیطی: 24 میلیارد تومان از شرکت مجری گرفته ایم و ضمانت لازم را هم اخذ کردهایم که در آینده دچار مشکل نشویم.
منبع: خبرگزاری ایسنا
مهدی تاج 6/ 7 /93: تاکنون 13 میلیارد تومان را از محل قرارداد تبلیغات محیطی گرفتهایم.
منبع: خبرگزاری مهر
مهدی تاج 6/ 8 / 93 در برنامه 90: تاکنون 14 میلیارد تومان گرفتهایم که با توجه به اینکه سه میلیارد هم از قبل وصول شده در مجموع میشود 17 میلیارد.
منبع: خبرگزاری فارس
روابط عمومی سازمان لیگ 9/9/93: درآمد امسال سازمان لیگ 12 میلیارد و 330 میلیون تومان بوده است.
منبع: ورزش 3
مهدی تاج 3/5/ 94: تا امروز 24 میلیارد تومان گرفتهایم و در صورتی که شرکت مجری تبلیغات محیطی ظرف چند روز آینده مطالبات ما را پرداخت نکند از آنها شکایت خواهیم کرد.
منبع: خبرگزاریها
و در این مورد خاص باید پرسید در سال دوم قرارداد تبلیغات دور زمین فوتبال برای لیگ پانزدهم که از روز پنجشنبه 8 مرداد آغاز خواهد شد، با توجه به قرارداد 98 میلیارد تومانی، قرار است چه رقمی پول به فوتبال از این مجرا تزریق شود؟
به هر حال و در شرایطی که گفته میشود فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما در زمینه حق پخش به تفاهم لازم دست یافته اند تا مشکلی از بابت پخش مستقیم مسابقههای لیگ برتر فوتبال وجود نداشته باشد، امیدواریم در زمینه تبلیغات دور زمین نیز، مشکل خاصی ایجاد نشود تا با تزریق این منابع پولی به باشگاهها، آنها قدری بر دغدغههای مالیشان فائق آیند.
حجتاله اکبرآبادی
جامجم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد