نقد فیلم

ماقبل طبیعت علیه بشریت

فیلم‌های ژانر تخیلی ـ هیجانی همواره از پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌روند؛ فیلم‌هایی که با توجه به استفاده از جلوه‌های ویژه و امکانات بصری عظیم و چشم‌نواز خود مخاطبان کمتر جدی سینما را هم هدف خود قرار داده و با لذت و علاقه پای تولیدات و آثارشان می‌نشانند.
کد خبر: ۸۳۹۳۵۱
ماقبل طبیعت علیه بشریت

«پارک ژوراسیک 1» ساخته 1993 از درخشان‌ترین نمونه‌های این ژانر محسوب می‌شود؛ فیلمی که در زمان ساخت و اکران خود سر و صدای زیادی به پا کرد، مخاطبان زیادی را در سراسر دنیا به سالن‌های سینما کشاند و رکوردهای فروش آن زمان از تاریخ سینما را هم جابه‌جا کرد.

داستان فیلم برگرفته از کتابی با همین نام نوشته مایکل کرایکتون آمریکایی است. داستان جزیره‌ای نوین و اسرارآمیز که در آن با استفاده از دی‌ان‌ای خون یک پشه، موجوداتی همچون دایناسورها و موجودات ماقبل تاریخ و انقراض یافته شبیه‌سازی شده و به معرض دید عموم درآمده‌اند، اما طی حادثه‌ای این حیوانات از حصار خود رها می‌شوند و تیم دانشمندانی را که برای مطالعه این پارک و موجودات آن دور هم جمع شده بودند به خطر می‌اندازند. داستان فیلم همچون دیگر کتاب‌های نوشته شده توسط کرایکتون به لحاظ محتوای علمی هم حاوی اطلاعات زیادی بوده و دستکاری‌های بشر در زمینه‌های طبیعت و سوءاستفاده از موجودات طبیعی را به انتقاد می‌کشاند. دخالت در کار خلقت و روال طبیعی موجودات که با انگیزه‌هایی از سرگرمی و تفریح گرفته تا گسترش علم و آگاهی صورت می‌گیرد، اما در نهایت خطرهایی به بار می‌آورد و زندگی انسان‌ها را هم مورد تهدید قرار می‌دهد.

کارگردان فیلم هم کسی نیست جز استیون اسپیلبرگ معروف و پرآوازه. کارگردان 68 ساله اسکاری هالیوود که احتمالا بیش از هرکس دیگری با فرمول ساخت فیلم‌های پرخرج و پرفروش آشناست و خوب می‌داند چطور مخاطبان ژانر فیلم‌های تخیلی ـ حادثه‌ای را پای پرده نقره‌ای سینما میخکوب کند. بخش عمده ساخته‌های او در سینما، از فیلم‌های جدی‌تری چون فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان گرفته تا سری فیلم‌های تخیلی ایندیانا جونز و ای‌تی و کوسه‌ها و پارک ژوراسیک هر کدام به لحاظی در تاریخ سینما ماندگار شده و منتقدان هم در نظرسنجی‌های گوناگون نشریات و سایت‌ها، این فیلم‌ها را به عنوان نمونه‌های درخشان این ژانر به ثبت رسانده‌اند.

در این فیلم اسپیلبرگ با اتکا به همین تجربیات و شناخت از ذائقه و سلیقه مخاطبانش توانسته اثری عظیم را با صرف بودجه‌ای فراوان و امکاناتی حرفه‌ای در نوع خود بسازد؛ اثری که وجود جلوه‌های ویژه و صحنه‌های عظیم استودیویی و کامپیوتری در آن حرف اول را می‌زند. فراموش نکنیم این فیلم در سال 1993 یعنی چیزی حدود 20 سال پیش از این ساخته شده و در مقایسه با فیلم‌های معاصر خود اثری کاملا نو و متفاوت به شمار می‌رفته است.

به تصویر کشیدن وجود دایناسورها و دیگر مخلوقات فیلم به لحاظ بصری و سه‌بعدی به شکلی کاملا تازه رخ داد و حتی جوایز اسکار همان سال را در زمینه‌های بهترین صداگذاری و جلوه‌های صوتی و تصویری در پی داشت.

پارک ژوراسیک اثری موفق است که چند دنباله سینمایی، بازی ویدئویی و اقتباس‌های هنری گوناگون را در پی داشته و هنوز که هنوز است مخاطبان را به تماشای دوباره این اثر و تجربه هیجان زندگی در کنار موجودات ماقبل تاریخ دعوت می‌کند. حالا و با اکران سری جدیدی از این فیلم پرطرفدار که همین تازگی و با گروه تولید و کارگردانی و بازیگرانی جدید روی پرده سینما رفته است باید ببینیم با توجه به پیشرفت‌های روزافزون فناوری‌های صوتی و تصویری و استفاده از آن در صنعت سینما، این فیلم‌ها آیا می‌توانند تجربه موفقیت‌آمیز و ماندگار فیلم اول را تکرار کنند؟ اتفاقی که بعید به نظر می‌رسد!

زهرا غفاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها