رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما به آخرین نظرسنجی درباره بخشهای خبری رسانه ملی اشاره کرد و گفت: بخش خبری20:30 شبکه دو سیما با بیشترین مخاطب و پس از آن به ترتیب بخش های خبری ساعت 21 شبکه یک، اخبار 22 شبکه سه و بخش خبری ساعت 14 شبکه یک، اخبار ساعت 22:30 شبکه دو و بخش خبری ساعت 19 شبکه یک پربیننده هستند.
جعفر عبدالملکی افزود: مخاطبان بخشهای خبری صدا و سیما 82 درصد اعلام شده و هرچه طول جمله خبر و زمان خبر کوتاه شده مخاطب بیشتری به خود جذب کرده است.
وی ادامه داد: روند مخاطبان از سال 88 به بعد سیر صعودی داشته است؛ سال 88 بخش های خبری صدا و سیما 71 درصد؛ سال 89، 74 درصد؛ سال 90، 75 درصد؛ سال91، 71 درصد و امسال 78 و 8 دهم درصد مخاطب داشتند.
وی همچنین درباره اخبار شبکه های رادیویی گفت: میزان مخاطبان بخشهای خبری رادیو نیز در این نظرسنجی 26 درصد بوده است که از گرایش مخاطبان اخبار به بخش های خبری صدا و سیما حکایت دارد.
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما گفت: بنابر نیاز سنجی و پژوهشها، علاقه مردم به سریال و مجموعههای نمایشی در حد بالایی است و طبق نظرسنجی اول آذر در سطح تهران مجموعه «کیمیا» فارغ از ایرادهای احتمالی و نقاط ضعف آن جزو برنامههای موفق تلویزیونی است و بیشتر مردم بیننده این مجموعه هستند.
عبدالملکی افزود:پخش «کیمیا» متناسب با ساعت پیک مخاطب پیشبینی شده و توانسته است مخاطبان زیادی را به خود جلب کند؛ 60 درصد پاسخگویان این نظرسنجی اعلام کردند بیننده سریال «کیمیا» بودند، 76 درصد در زمان پخش اصلی سریال یعنی ساعت 21 و30 بیننده آن هستند، 89 درصد مخاطبان به همراه خانواده برنامه را تماشا میکنند و همچنین 11 درصد به شکل فردی این مجموعه را میبینند.
وی افزود: 81 درصد مخاطبان این نظرسنجی نیز موسیقی مجموعه «کیمیا» را پسندیدهاند و به طور کلی بازی بازیگران، شخصیتپردازی مناسب، یادآوری خاطرات گذشته، نمایش اتحاد مردم در زمان انقلاب از جمله نقاط قوت این مجموعه در این نظرسنجی اعلام شده است.
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما همچنین مجموعه «نفس گرم» را پس از «کیمیا» پرمخاطب اعلام کرد.
وی گفت: طبق نظرسنجی ها تهرانی ها با 87 و 6 دهم درصد و مخاطبان استانی با 84 و دو دهم درصد بیشترین بینندگان برنامه های سیما هستند.
رئیس پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما گفت: با توجه به درصد بالای بینندگان شبکه های مختلف سیما و شنوندگان برنامه های شبکه های مختلف رادیویی، رقم مخاطبان در مناسبت ها اوج می گیرد به عنوان نمونه رادیو اربعین در این ایام با حدود 51 درصد ، مخاطبان قابل توجهی داشته است.
عبدالملکی در ادامه با اشاره به انتقادات مختلف از سازمان صدا و سیما افزود: هنگامی که رسانه ملی واحدی به نام افکار سنجی دارد و دیدگاه صنوف مختلف مردم از جمله نخبگان، جوانان و دیگر اقشار را سنجش می کند و نظرات را به برنامه سازان می دهد بازخورد آن موجب تصحیح رویه ها می شود.
وی گفت: عمده نقد ها در یکی دو سال اخیر غیر منصفانه و از سر کم لطفی و تنگ نظری های حرفه ای است.
عبدالملکی با اشاره به هجوم انتقادات به سریال معمای شاه و کیمیا گفت: منتقدان اجازه بدهند قسمت هایی از این سریال ها پخش شود و بعد نقد کارشناسانه و علمی کنند ،مشاهده می شود هنوز چند قسمتی از پخش این سریال ها نگذشته است که در برخی از سایت های کم مخاطب نظرخواهی تعداد اندکی ارائه می شود و نه نظر سنجی و آن آمار اندک به عموم مردم تعمیم داده می شود .
رئیس پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما افزود: در این مرکز با توجه به اینکه اطلاعات آماری است و ماهانه سنجش می شود باز هم ما به کل جامعه تعمیم نمی دهیم و منتظر می مانیم کارشناسانه و علمی سنجش شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد