به گزارش جام جم آنلاین ، عباس آخوندی در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما گفت: قرارداد قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان را با چینی ها داشتیم که نظارت آن را به ایتالیایی ها سپردیم تا مطمئن شویم اجرای آن با بالاترین استانداردهای بین المللی انجام میشود.
وی افزود: طرح دیگرمان مسیر تهران - مشهد است و اکنون با ایتالیایی ها در حال مذاکره هستیم تا شبکه قطار سریع السیر در ایران را تعریف کنیم.
وزیر راه و شهر سازی اظهارداشت: در بحث ریلی سه محور اساسی داریم؛ یکی از اینکه افزایش ظرفیت خطوط ریلی برای استفاده در باربری ها و در بخش دیگر موضوع مسافربری است که قطارهای حومه تهران و شهرهای بزرگ را مدنظر داریم و در واقع با مشارکت کشورهای دیگر طراحی سیستم ریلی حومه ای برای تهران و سایر کلان شهرها را در دستور کار قرار داده ایم.
آخوندی گفت: بحث بعدی مان قطارهای بین شهری است اما در کنار اینها بحث ایجاد زیرساختها و نوسازی ناوگان ریلی هم بسیار مهم است از این رو با فرانسویها، ایتالیاییها و آلمانیها این دو بحث را در دستور کار داریم.
وی افزود: نوسازی صنعت ریلی دستکم ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که در این بین راه آهن تهران - قم - اصفهان بیش از ۲.۵ میلیارد دلار و تهران - مشهد بیش از ۲ میلیارد سرمایه گذاری لازم دارد و ما در پسابرجام در حال جذب سرمایه های بزرگ برای نوسازی ریلی ایران هستیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ظرفیتهای داخلی اشاره کرد و گفت: بخش عمده قراردادهای ما در این زمینه است که چقدر از آن باید در ایران ساخته شود چه در حوزه ریل و زیرسازی و چه در حوزه ناوگان.
آخوندی افزود: همه مذاکرات مان با خارجی ها به شرط قرارداد مشارکت، انتقال فناوری و استفاده از ظرفیت های داخلی است، زیرا بدون استفاده از شرکت های داخلی هم قیمت زیاد می شود و هم کار مان بی معنا است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد