در یک نگاه کارشناسانه میتوان دید که انگیزههای انتخاباتی مهمترین دلیل این رفتارهای غیراخلاقی است. رفتارها و قلمها و بیانهایی که نه از سر اصلاح بلکه از سر تخریب بروز میکند. این رفتارها را من رفتارهایی موسمی میدانم نه عملی از روی کمک به اصلاح امور جاری رسانه ملی.
خوشبختانه امروز، جامعه ما از یک هوش حرفهای و سواد رسانهای مناسب برخوردار است و این طور نیست که اگر حرفی یا ادعایی مطرح شود جامعه تمام و کمال و بدون تحلیل بپذیرد.
رفتارها و تخریبهای رسانهای، دیگر تأثیر عمیقی بر جامعه هوشمند امروزی ندارد لذا جمعکردن مشکلات یک سازمان و نشاندادن آن در زمانی که جامعه بهواسطه نزدیک شدن به ایام انتخابات به یک آرامش، همدلی و وحدت ملی نیاز دارد، به درستی که کاری موسمی و غیراخلاقی است.
از طرف دیگر، صدا و سیما یک سازمان بزرگ و فعال است و عملکرد آن، به طور مستمر در مقابل چشمان جامعه قرار دارد بنابراین نمیتوان ادعا کرد که این سازمان هم کاملاً بینقص است.
باید توجه داشت که درست است نقد، عنصر حیات یک جامعه است اما به اسم نقد و انتقاد، انجام کارهای غیراخلاقی در ایام انتخابات یعنی انجام دادن یک رفتار موسمی و غیرحرفهای و زشت که برخی رسانهها چه به صورت مکتوب و چه در حالت شبکههای مجازی مرتکب میشوند.
متاسفانه بخشی از شیوه های تبلیغاتی انتخاباتی کشور در سه دهه گذشته آن مسیر حقیقی را که باید طی می کرد نرفته است و به یک معنا تداعی کننده روش های غربی است که منتج به نیرنگ می شود. این امر خوشایند کشور اسلامی نیست.
دکتر حسن خجسته - استاد مدیریت استراتژیک و علوم ارتباطات
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد