به گزارش جام جم آنلاین، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز در نشستخبری با خبرنگاران ضمن اعلام اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم طی یک سال اخیر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در ابتدای نشست خود با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آموزشی وزارت علوم، اظهار داشت: از عمر بیش از 600 رشته تحصیلی بیش از ده سال میگذشت که از اوایل امسال 322 رشته صد در صد بازنگری شد و 70 درصد از 270 رشته هم بازنگری شده و در دو ماه آینده کامل میشود.
وزیر علوم افزود: اعتبارات امسال در صندوق رفاه 67 درصد رشد داشته و بیش از 37 میلیارد تومان وام داده شده است. برای وام ازدواج هم 4 میلیارد تومان اختصاص داده شد. 100 میلیون تومان هم برای اشتغال در اختیار دانشجویان فارغالتحصیل قرار میدهیم.
فرهادی با اشاره به رتبه تولید علم ایران در پایگاه استنادی جهان، تصریح کرد: وضعیت تولید علم ایران از نظر تعداد مقالات علمی در پایگاه ISI در سالهای 2014 تا 2015 رتبه دو منطقه و رتبه 20 دنیاست و از نظر پایگاه اسکوپوس رتبه 16 جهانی را داریم.
وی یادآور شد: البته به دلیل محدودیتهای موجود کاهش تعداد مقالات ارائه شده به کنفرانسهای بینالمللی را شاهد بودیم، اما در ارائه مقاله به نشریات رشد داشتیم، به طوری که ایران رتبه چهارم تولید علم در بین 20 کشور برتر دنیا در سال 2014 را دارد.
وزیر علوم با بیان اینکه تولید علم در سال 2014 نسبت به 2015 به میزان 8 دهم درصد بیشتر بوده است، گفت: رقم رشد تولید علم در سطح بینالملل در سال 2015 کاهش داشته، بنابراین بررسی میزان رشد علمی دنیا نشان میدهد که ایران در سال 2014 نسبت به 2013 چهارمین کشور از نظر رشد علمی بوده است. براساس آمار ایران در این سال 4.4 درصد رشد علمی داشته است.
فرهادی افزود: از این نظر ایران پس از کشورهای روسیه، هند و چین قرار گرفته، اما کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، هلند، فرانسه و ژاپن رشد منفی داشتهاند.
وی با اشاره به فعالیت 38 پارک علم و فناوری و 108 مرکز رشد در کشور، گفت: 4 هزار شرکت دانشبنیان و بیش از 30 هزار نفر پژوهشگر در کشور فعال هستند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه میزان سرمایهگذاری برای هر شغل براساس آمار وزارت کار 300 تا 400 میلیون تومان برآورد شده، تصریح کرد: در این شرکتها میزان سرمایهگذاری برای هر شغل بین 40 تا 50 میلیون تومان است و گردش مالی شرکتهای دانشبنیان نیز در سال 94 حدود هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.
فرهادی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته گفت: در حوزه آموزشی 28 مورد تصویب برنامههای درسی و 22 مورد آمادهسازی برنامههای درسی را داشتیم.
وی با بیان اینکه آئیننامه استعدادهای درخشان بازنگری شده و تدوین مجدد آئیننامه تحصیلی از کارشناسی به دکتری نیز باید صورت میگرفت، یادآور شد: در مقطع کارشناسی در برخی رشتهها با مشکل مواجه شدیم، به طوری که اقبال کمی به بعضی رشتهها داشتیم و در این زمینه یکی از راهکارها این است که دانشجویان پس از کارشناسی وارد مقطع دکتری شوند که چارچوب این کار بازنگری شده است.
وزیر علوم تصریح کرد: تصویب رشتههای مراکز آموزش عالی دولتی نیز در بیش از 3700 رشته صورت گرفته و در رابطه با دانشگاه آزاد هم 2000 رشته تعیین تکلیف شدند، به طوری که با دانشگاه آزاد تعامل خوبی داریم و این دانشگاه رشتهها را پیشنهاد میدهد و ما در شورای گسترش آموزش عالی بررسی کرده و مجوزها را صادر میکنیم.
فرهادی با بیان اینکه برخی از رشتههای تحصیلی که عمر آنها تمام شده بود قرار بود متوقف شود، گفت: عمر برخی از رشتههای تحصیلی به اتمام رسیده بود و قرار بود متوقف شود و برنامههای درسی جدید جایگزین آنها شود، بنابراین 600 رشته باید بازنگری میشد که از اوایل امسال 322 رشته را بازنگری کردیم.
وی با اشاره به تقویت زیرساختهای علمی، افزود: 120 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاهها راهاندازی شده یا در حال راهاندازی است و 63 دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری عضو شبکه آزمایشگاهی علمی دانشگاهها شدند.
وزیر علوم با بیان اینکه بیش از 37 میلیارد تومان وام دانشجویی به دانشجویان ارائه شده، یادآور شد: از طرحهای جدید صندوق رفاه دانشجویان این است که به مادران شیرده دانشجو 2 میلیارد تومان وام داده میشود، همچنین در قالب وام بنیاد مستضعفان به دانشجویان مجرد 600 هزار تومان و به دانشجویان متأهل 800 هزار تومان پرداخت میشود.
فرهادی درباره ساماندهی پایاننامههای دانشجویی، خاطرنشان کرد: 110 هزار رساله در پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات گردآوری شده بود که با استفاده از امکانات جدید، این تعداد به 800 هزار رساله رسیده که 360 هزار تا مربوط به دوره تحصیلات تکمیلی است.
وی تصریح کرد: در حوزه بینالملل فعالیت بسیاری داشتیم به طوری که 50 کرسی زبان فارسی در 29 کشور دنیا فعال شده و 95 پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاههای دنیا داریم، به طور مثال پروژه جندیشاپور با کشور فرانسه انجام میدهیم.
وزیر علوم گفت: 254 نفر از اساتید ایرانی مقیم خارج کشور در دانشگاههای ایران مشغول به تدریس شدند و یک هزار و 132 استاد خارجی نیز در قالب تفاهمنامهها به ایران آمدند.
فرهادی درباره پروژههای عمرانی خاطرنشان کرد: تکمیل و بهرهبرداری بیش از 500 هزار مترمربع پروژه آموزشی، پژوهشی و رفاهی در دانشگاهها داشتیم و 125 هزار متر مربع از فضاهای فرسوده دانشگاهها تعمیر و بازسازی شده است. 50 بنیاد حامی علم و فناوری در دانشگاهها تأسیس شده است.
وی با اشاره به اقدامات اساسی وزارت علوم درباره آئیننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی، گفت: آئیننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی تهیه و در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد و دلیل بررسی زیاد این آئیننامه نیز این بود که قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت علوم را موظف کرده بود که 50 درصد از مسئله ارتقای اساتید منوط به تحقیقات کاربردی باشد.
وزیر علوم تصریح کرد: طرح آمایش آموزش عالی نیز تصویب شد که با توجه به 2880 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی تصویب این طرح برای ساماندهی نظام آموزش عالی بسیار ضروری بود که بر این اساس، آموزش عالی به 10 منطقه تقسیمبندی شد و تفویض اختیارات در رتبهبندی دانشگاهها را در چهار سطح داشتیم.
فرهادی ادامه داد: با توجه به رشد فعالیتهای علمی شرکتهای دانشبنیان در دولت یازدهم حدود 42 میلیون دلار صادرات محصولات دانشبنیان را داشتیم.
وزیر علوم در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادغام معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاهها، یادآور شد: این مسئله صحت ندارد و ما در مدیریت دانشگاهها چارچوب داریم به طوری که دانشگاههای بزرگ باید معاونتهای جداگانه داشته باشند، اما شاید دانشگاههای تازه تأسیس دارای دو یا سه معاونت باشند.
فرهادی درباره چگونگی رتبهبندی دانشگاهها گفت: به جمعبندی رسیدیم که بیش از 130 شاخص برای رتبهبندی دانشگاهها آماده کنیم تا رتبهبندی براساس شاخصها و طرح آمایش انجام شود.
وی در رابطه با اخراج تعدادی از کارکنان وزارت علوم در هفتههای اخیر، خاطرنشان کرد: ما در ماههای اخیر هیچ اخراجی نداشتیم، اما تعداد زیادی کارمند پروژهای، روزمزد و جهادی داریم که یک نفر هم اخراج نشده است، اما تعدادی از قراردادهای در دو سال گذشته تمام شد که دیگر تمدید نشد.
وزیر علوم با اشاره به مصوبه دولت درباره استخدام تعدادی دستیار، اظهار داشت: دولت مصوبهای داشت که براساس آن تعدادی دستیار برای دستگاهها استخدام بشود که 90 نفر دستیار هم به ما دادند و این افراد باید در آزمون شرکت کنند و اگر قبول شوند میتوانند در وزارت علوم به صورت رسمی فعالیت کنند.
فرهادی با اشاره به تعطیلی تعدادی از طرحهای کلان ملی، خاطرنشان کرد: تعداد طرحهای کلان ملی کم شده زیرا در شورای عالی عتف گفته شد که پروژههای ملی باید متقاضی داشته باشد، بنابراین بین 4 طرح کلان که متقاضی پیدا شد اعتبارات تخصیص داده شد و برای بقیه نیز در حال مذاکره برای متقاضی هستند.
وی با بیان اینکه تصمیمات برای طرحهای کلان به تنهایی برعهده وزارت علوم نیست، تصریح کرد: تصمیمگیری برای طرحهای کلان مربوط به شورای عتف است که این شورا یک شورای فرادستگاهی محسوب میشود، اما در تخصیص اعتبارات برای طرحهای کلان مشکل داریم.
وزیر علوم درباره توقف فعالیت دانشگاهها در بخش ماهوارههای دانشجویی، عنوان کرد: فعالیت برای ماهوارهها کندتر شده، اما با توجه به تغییرات در سازمان فضایی از سال آینده دوباره فعالیت انجام میشود.
فرهادی گفت: باید برای ماهوارهها سیاستگذاریهای کلان صورت گیرد که در شورای عالی فضایی، این تصمیمگیریها انجام میشود.
وی درباره بازگشت دانشجویان ستارهدار گفت: از زمانی که به وزارت علوم آمدم، دانشجوی ستارهدار زیادی نداشتیم و همه پیش از حضور من در وزارت علوم تعیین تکلیف شده بودند، برای بازگشت اساتید نیز دوستان قبل از ما جورشان را کشیدند و تعیین تکلیف شدند.
وزیر علوم درباره چگونگی برنامهریزیها در شرایط پسابرجام، بیان کرد: ما یکی از نخستین دستگاههایی بودیم که برای پسابرجام برنامه آماده کردیم و قراردادهایی که در پسابرجام منعقد میشود نیز مبتنی بر دیپلماسی علمی و آموزشی است.
فرهادی افزود: در سال 92، 760 استاد خارجی در کشور حضور داشتند، اما در سال 93 این میزان به یک هزار و 147 هزار رسید و در سال 94، 1384 استاد خارجی در کشور فعال شدند.
وی درباره پدیده پایاننامه فروشی، گفت: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در حال شناسنامه کردن پایاننامهها و بحث تقلب علمی نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.
وزیر علوم در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی عملکرد وزارت علوم در زمینه فعالیت وی در این سمت، گفت: وضع فعلی آرامش و تحرک دانشگاهها را درنظر بگیرید، ما انجمنهای علمی را درگیر کردیم، کار دانشجویان را به خودشان واگذار کردیم، تعدادی رشته جدید عمدتاً میان رشتهای و بینرشتهای تدوین کردیم و به دنبال یکسری مقررات و ضوابط برای راحتی کار دانشجویان هستیم، همچنین منابع برای حل مشکلات رفاهی دانشجویان نیز در نظر گرفته شده است.
فرهادی خاطرنشان کرد: در این دوره یکی از چالشهای جدی، ساماندهی آموزش عالی است، برخی مؤسسات به خصوص مؤسسات غیردولتی در ساختمانهای اجارهای هستند، در حالی که باید امکانات، اعتبار یک مؤسسه قبل از صدور مجوز بررسی شود.
وی اضافه کرد: ما مجبور شدیم به تعدادی از مؤسسات پذیرش دانشجو ندهیم که این تعداد تا یک ماه پیش حدود 12 مؤسسه بود، همچنین به تعدادی از مؤسسات اخطار دادیم و تعدادی نیز بنابر درخواست خودشان منحل شدند.
وزیر علوم درباره وضعیت بورسیههای دانشجویی، تصریح کرد: عدهای حدود 250 نفر مربی هستند در حالی که باید یا کار کنند یا تحصیل، اگر میخواهند کارمند بمانند نمیتوانند تحصیل کنند که از این تعداد نیز حدود 170 نفر تعیین تکلیف شدند و در حال ادامه تحصیل هستند ولی برخی دارای شغل بودند که دیوان محاسبات از این مسئله کوتاه نمیآید و به این افراد مهلت دادیم و قرار شد تحصیل کسی قطع نشود.
فرهادی ادامه داد: جانبازان و ایثارگران نیز با وجود اینکه هنوز بنیاد شهید هزینه آنها را پرداخت نکرده است، در حال ادامه تحصیل هستند و هیچ کس از تحصیل باز نماند.
وی درباره آئیننامه برنامههای موسیقایی در دانشگاهها، گفت: به طور مسلم این آئیننامه از سوی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها تصویب نشده، بلکه در شورای اسلامی شدن دانشگاهها تصویب شده که من در جلسه تصویب آن حضور نداشتم و آن جلسه با نایب رئیس اداره شد.
وزیر علوم در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی تعیین تکلیف رشتههای غیرمجاز دانشگاه آزاد، تصریح کرد: موضوع دانشگاه آزاد را حل شده است، دانشجویان این دانشگاه نگران نباشند.
فرهادی در همین زمینه گفت: ما حدود 9 هزار رشته محل را بررسی کردیم و رشتههایی که نقص دارند، برای رفع نقص مهلت دادهایم، دانشجویان در حال تحصیل و فارغالتحصیلان هیچ مشکلی از نظر مدرک تحصیلی ندارند.
وی در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر تعطیلی مراکز علمی کاربردی در برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: ساماندهی مراکز علمی کاربردی در دستور کار است و اینکه 50 درصد مراکز تعطیل شوند، لغو شده است.
منبع: تسنیم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد