آنچه بسیار چشمگیر و حائزاهمیت است، عشق سعدی به انسان و انسانگرایی ویژه اوست تا بدانجا که هم علم را «آدمیت» میداند، هم عشق را «آدمیت» و عامل تفاوت انسان از چهارپایان میشمارد که او با همه وجود باور دارد «بنی آدم اعضای یک پیکرند...» و همین احساس و همین باور اوست که در نهایت اندیشهای جز نظام بخشیدن به آرمانشهر ندارد؛ جایی که از بیداد خبری نباشد و داد، حاکمیت یابد و انسان با تمام ارزشها و کرامت انسانیاش زندگی کند.
اگر نیک بنگریم، آن «چگونه گفتن» و این «چه گفتن» جمله بدیع و مایه تحسین و حیرت است؛ اما از آنجا که به قول فیلسوف بزرگ صدرالمتألهین ـ همشهری خردمند استاد سخن سعدی ـ تکرار موجب عادی شدن امور میشود، آثار سعدی موجب حیرت و اعجاب ما نمیشود. از صدرالمتألهین پرسیدند: «مگر تمام پدیدهها، آثار صنع خداوند نیستند و مگر آثار صنع، جمله موجب حیرت نیست؟» پاسخ داد: چنین است؛ اما تکرار، تکرار در دیدن و بازدیدن امور حیرتانگیز سبب میشود که بیننده حیرت خود را از دست بدهد و آثار صنع را ناخودآگاه اموری عادی بپندارد، در حالی که اگر باز هم اندکی تأمل کند، حیرت از دست رفته او بازمیگردد و اگر ما به دیده تحقیق و انصاف در آثار سعدی بنگریم، یکایک آثار او را تازه و نو و مایه حیرت و تحسین مییابیم و از ذهنمان میگذرد و بر زبانمان میرود که:
تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد
دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
دکتر اصغر دادبه
استاد زبان و ادبیات فارسی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد