رسانه ملی در چهارراه تعاملات

یکی از دغدغه‌های دولت در کشورهای مختلف، ارتقای سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی یکی از عوامل اصلی درفرآیند توسعه بوده و طبیعی است که در سایه بالا بودن آن، دستیابی به اهداف کلان دولت‌ها نیز آسان‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۷۲۸۴
رسانه ملی در چهارراه تعاملات

بی‌شک در این زمینه رسانه‌های تعامل گرا با دولت می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و کارآمدی حکومت را از طریق اطلاع‌رسانی، تبیین و تشریح، تفسیر و تحلیل و حتی نقد سازنده عملکرد دولت به نمایش گذاشته و از این مسیر علاوه بر افزایش سطح رضایت، حساسیت و اعتماد عمومی مردم به دستگاه‌های دولتی، میزان مشارکت نهادمند، مستمر و قانونی مردم را بهبود بخشیده و مشروعیت دولت را نیز ارتقا دهند. از این‌رو دولت‌ها معمولا می‌کوشند با برقراری تعامل و همکاری متقابل با رسانه‌ها، ظرفیت خود را در توسعه سرمایه اجتماعی افزایش دهند.

به باور بسیاری از صاحب نظران، با وجود توسعه امکانات ارتباطی مختلف و گسترش رسانه‌های مجازی، در ایران هنوز رسانه ملی دامنه و عمق نفوذ زیادی در اقصی نقاط کشور داشته و به طور شبانه‌روزی در میان همه خانوارهای شهری و روستایی قابل بهره‌برداری است و از این حیث بیشترین نقش را در ارتقای اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی دارد.

بررسی کارنامه رسانه ملی نیز نشان می‌دهد، سازمان صدا و سیما، با درک این موقعیت ممتاز همواره کوشیده یار و مددکار دولت‌ها و سایر قوا در مقاطع مختلف باشد و نقش بی‌بدیل خود را در آماده‌سازی ذهنی مردم برای همراهی با دولت در مسیر برنامه‌های توسعه‌ای ایفا کند.

در واقع رسانه ملی در شرایط جدید تلاش مضاعفی خواهد داشت تا به نحواحسن به انتظارات و توقعات قوای سه‌گانه از سازمان صدا و سیما پاسخ دهد و با نمایش پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف و پررنگ کردن عملکرد دستگاه‌های دولتی، قضایی و تضمینی، روح امید و نشاط را به شکل نمایان‌تری در جامعه بدمد و حمایت عمومی از عملکرد دولت، مجلس و قوه قضاییه را سبب شود.

با این حال باید توجه داشت درکنار انتظارات قوای سه‌گانه از رسانه ملی، مردم نیز انتظارات و مطالبات بحقی از این رسانه دارند که باید به‌طور شایسته‌ای به آنها پاسخ داده شود. جامعه ایران به رسانه ملی به عنوان کانون اصلی پیگیری خواسته‌هایشان اعتماد دارد، لذا توقع دارد خواسته‌های آنها را بموقع و به بهترین شکل به گوش مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط برساند تا در جهت رسیدگی به این تقاضاها گام برداشته شود. در چنین شرایطی دولت و سایر قوا نیز باید این اعتماد عمومی به رسانه ملی را فرصتی برای خود دانسته و با همکاری و تعامل با برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، ارائه اطلاعات شفاف و دقیق و گوش سپردن به درددل‌ها و مشکلات مردم، در جهت رشد و بالندگی هر چه بیشتر ایران اسلامی بکوشند؛ اقدامی که موجب افزایش اعتماد عمومی به دولت و دستگاه‌های دولتی و ارتقای سرمایه اجتماعی کشور می‌شود. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که رسانه ملی هنگامی می‌تواند این انتظارات و مطالبات را بخوبی برآورده سازد که دولت و مجلس نیز با افزایش حمایت‌های مالی خود و تخصیص بموقع اعتبارات، این رسانه را در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی برنامه‌های تلویزیونی و حضور قدرتمند در آوردگاه پررقابت رسانه‌ای دنیا یاری رسانند.

دکتر حسن ملکی

مدیر شبکه 4 سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها