به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم ، بعد از توافقات هستهای صنعت خودرو شاهد حضور جدی شرکای قدیمی و البته بد قول فرانسوی به بازار کشور بوده است. براساس قراردادهای جدید فرانسویها فاز جدید همکاری خود را با دو شرکت بزرگ ایرانی آغاز کردهاند. خودروسازان ایرانی معتقدند در این همکاریها ضوابط مشخصی تعریف شده و طرف فرانسوی ملزم به اجرای تعهدات است اما تجربه همکاری با فرانسه نشان میدهد آنها قابل اعتماد نبوده و در این شراکت به دنبال بیشترین سود برای خود هستند.
علاوه بر پژو و سیتروئن، رنو سومین شرکت فرانسوی هم خوستار حضور مجدد در بازار ایران شده است اما هنوز خبری از امضاء قرارداد این شرکت با خودروسازان ایرانی نیست. البته شرط و شروط متفاوت رنو برای همکاری مشترک باعث شده تا امضای قرارداد نهایی این شرکت با ایرانیها به تأخیر بیفتد.
به نظر میرسد در صورت تنظیم این قرارداد بازار ایران دو دستی در اختیار فرانسویها قرار خواهد گرفت و آنها نیز در غیاب رقبای جدی اقدام به فروش محصولات خود در این بازار بکر بکنند.
یک مقام مسئول در صنعت خودرو در رابطه با وضعیت همکاری رنو با خودروسازان ایرانی به تسنیم میگوید: هم اکنون رنو مشغول مذاکره با سایپا برای خرید سهام "بن رو" است اما هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکردهاند.
وی با بیان اینکه رنو خواستار سهام اکثریت در شرکت بن روی سایپا است، افزود: توافقات اولیه با سایپا انجام شده اما هنوز رنو با این شرکت به قرارداد نهایی نرسیده است.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد