جام جم آنلاین: پیکان، یار قدیمی ایرانیان که البته کماکان نیز تولید موتور آن را با کمی دستکاری در شرکت ایرانخودرو مشاهده میکنیم، میتواند بهعنوان سنتیترین و پر تیراژترین خودروی ایران نام بگیرد.
این خودرو که توسط شرکت هیلمن از زیر مجموعه گروه روتس انگلیس با نام "هیلمن هانتر" و "روتس آرو" (سالهای زیادی است این خودروساز ورشکسته و توسط پژو خریداریشده است) به ایران واگذار شد و از همان ابتدا شروع به تولید انبوه برای عموم شد.
این خودرو در ایران با دو موتور 1725 سیسی و 1600 سیسی و بدنه و تزئینات متفاوت در دو تیپ دولوکس و کارلوکس سالهای متمادی تولید شد و پس از توقف نیز نصب موتور آن روی سایر بدنهها در قالب خودروهایی مثل پژو 405 (آردی و روآ) و پژو پرشیا (وانت آریسان) ادامه پیدا کرد تا قانون پایستگی پیکان در ایران باقی بماند.
از طرفی، ژیان، خودروی بامزه و نوستالژیک ما ایرانیان، که این روزها در کنارها همتای آلمانی خود، فولکس بیتل (قورباغهای) ، به خودرویی تاریخی مبدل شده و اکنون بعضی از افراد بهعنوان خودرویی لوکس! با آن دور دور میکنند. ژیان، به معنی خشمگین و درنده، میبایست در آن دوران، خودرویی پرتوان! بوده که اینگونه نامگرفته است و شاید هم در نبود رقیب، قدرت جولان داشته که البته اینطور که از اعداد و ارقام! برمیآید، مورد دوم بیشتر صادق بوده است! این خودرو که برخلاف رنو 5، به چپ نشدن معروف بود، ممر درآمدی شده بود تا افراد در مسابقات چپ کردن ژیان شرکت کنند و اگر بتوانند این کار را بکنند، جوایزی دریافت کنند.
رنو5، رنوی کوچک و تیز، توانسته بود حجم قابلتوجهی از تولیدات را از آن خود کند. این خودرو که در ابتدا توسط سایپا و سپس توسط پارسخودرو تولید شد، نسل متفاوتی از خود را نشان داد. عمر نسبتاً کوتاه محصولات نسل پیشین شرکت رنو در ایران، شاید اندکی به برند این شرکت در اذهان عموم، خدشه وارد کرده است. البته این خودرو هم چند موتور را به خود دیده است. در ابتدا با موتور 950 سیسی و پس از وقفه ای کوتاه و تولید دوباره با موتور 1100 سیسی و دست آخر هم با قوای محرکه پراید و با اعمال تغییرات اندک در ناحیه گلگیرها، با نام پی کی به بازار عرضه شد هرچندکه میتوان گفت آنطور که انتظار تولیدکنندگان میرفت نتوانست در بازار خرید و فروش خودرو موفق باشد و خیلی زود از میانه بازار رخت بربست.
حال بیایید نگاهی به مشخصات خودروهای فوقالذکر داشته باشیم:
نام خودرو |
حجم موتور (CC) |
تعداد سیلندر |
تعداد سوپاپ |
توان تولیدی |
تعداد دنده |
حداکثر سرعت (KM/H) |
سال طراحی |
شرکت طراح |
پیکان |
1598 |
4 |
8 |
64 |
5 |
140 |
1966 |
روتس-هیلمن انگلیس |
ژیان |
602 |
2 |
4 |
35 |
5 |
118 |
1967 |
سیتروئن فرانسه |
رنو 5 |
1100 |
4 |
8 |
49 |
5 |
140 |
1970 |
رنو فرانسه |
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت