ماکرون در یک‌قدمی کاخ الیزه

درحالی که مردم فرانسه قرار است فردا (یکشنبه) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت ‌کنند، نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از این دارد که امانوئل ماکرون میانه‌رو به احتمال زیاد می‌تواند مارین لوپن از حزب راست‌های افراطی را شکست داده و وارد کاخ الیزه شود.
کد خبر: ۱۰۲۶۹۸۴

آن‌طور که رویترز گزارش می‌دهد، نتایج نظرسنجی که از سوی موسسهElabe برای شبکه تلویزیونی BFM و روزنامه لو اکسپرس صورت گرفته، نشان می‌دهد ماکرون می‌تواند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با 62 درصد آرا در مقابل 38 درصد مارین لوپن پیروز شود. نظرسنجی دیگری توسط موسسه ایفوپ نشان داد که ‏ماکرون با کسب ‏‏59 درصد آرا بر لوپن ‏با کسب 41درصد آرا پیروز خواهد شد.‏ در همین حال او روز گذشته اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، ظرف یک هفته دولت خود را تشکیل خواهد داد. وی با بیان این مطلب افزود:‌ هم‌اکنون نخست‌وزیر خود را برگزیده‌ام، اما نام او را فقط وقتی اعلام می‌کنم که به صورت رسمی برنده شوم. نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند یک‌چهارم مردم فرانسه در دور دوم انتخابات شرکت نخواهند کرد.

این درحالی است که حمایت‌های داخلی و خارجی از ماکرون همچنان ادامه دارد. در همین راستا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد یکهزار وکیل فرانسوی در پی درخواست وکلای پاریس در شبکه‌های اجتماعی، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور از ماکرون حمایت می‌کنند. در بعد خارجی نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از نامزدی ماکرون برای ریاست جمهوری فرانسه حمایت کرد و ارزش‌های لیبرال این نامزد میانه‌رو را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ستود. اوباما در پیامی ویدئویی که در وبسایت ماکرون منتشر شد، گفت: ماکرون برای ارزش‌های لیبرال قدم برداشته و به دنبال این است که این ارزش‌ها را هم در فرانسه و هم در سراسر جهان ارائه کند. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ادامه داد: ماکرون به دنبال این است که برای مردم امیدواری ایجاد کند نه ترس.

از سوی دیگر آخرین مناظره تلویزیونی این دو نامزد جنجال‌های زیادی همراه داشت و حتی به توهین کشیده شد. در این مناظره که دو ساعت و نیم طول کشید، لوپن تلاش کرد بر سیاست ملی‌گرایانه خود موسوم به «نخست فرانسه» تأکید کند که شامل سرکوب مهاجران غیرقانونی، کنار گذاشتن یورو و برگزاری یک همه‌پرسی درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا می‌شود. ماکرون نیز به ‌نوبه خود خواهان فضای باز سیاسی، اصلاحات به نفع بازار و کاهش هزینه‌های عمومی شد. در بخشی از این مناظره، لوپن رقیب خود را «نامزد محبوب نظام فرانسه» خواند و ماکرون نیز در عوض وی را «دروغگو و انگل نظام خواند.»

ماکرون همچنین رقیب خود را به ایراد «سخنرانی‌های مملو از نفرت» متهم کرد و هشدار داد لفاظی‌های جنگ‌طلبانه وی به بروز اختلاف و جنگ داخلی در فرانسه منجر می‌شود. یکی از بخش‌های جنجالی این مناظره این بود که لوپن با اشاره به شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی، خطاب به ماکرون گفت: «امیدوارم نفهمم که در بانک‌های فرامرزی در باهاما حساب داشته باشید.» به دنبال این اظهارات، ماکرون روز گذشته از رقیب خود به دلیل آن‌که گفته بود او دارای یک حساب بانکی محرمانه در کارائیب است، شکایت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها