ویژگی تبلیغات انتخاباتی در اسلام

ظهور و گسترش ابزارهای جدید تبلیغاتی، ماهیت و ویژگی ‏های تبلیغات در جوامع مختلف را تغییر داده است. بدین ترتیب، امکانات تبلیغاتی گسترش یافته و بر سرعت انتقال پیام و پیچیدگی‏ های آن افزوده شده است. این وسایل در کشورهای مختلف در حال گسترش است و در کشور عزیزمان ایران نیز جایگاه ویژه ‏ای دارد.
کد خبر: ۱۰۲۹۴۵۱
ویژگی تبلیغات انتخاباتی در اسلام

بنابراین، از بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی که در غرب رایج است و با ارزش‏های اسلامی سازگاری دارد، می‏توان به عنوان ابزار تبلیغات در جامعه اسلامی بهره گرفت. در این میان، نکته مهم آن است که روش‏ ها و شیوه ‏های تبلیغات باید بر اساس اصول اسلامی باشد.

ویژگی تبلیغات انتخاباتی در اسلام

شیوه‌های تبلیغات و رقابت‏های انتخاباتی در اسلام نشان‏ دهنده ارزش‏ های دینی است. رقابت‏ کنندگان وظیفه دارند هنگام رقابت، ارزش‏ها و موازین دینی را رعایت کنند و به مصالح و منافع عمومی توجه داشته باشند و از فعالیت ‏های ناسازگار با مصالح دینی و ملی بپرهیزند. اکنون ویژگی‏ هایی را بر می‏ شماریم که در باورها و آموزه ‏های دینی ریشه دارد و باید آنها را رعایت کرد:

1. رعایت عدالت و انصاف

عدالت و انصاف از ویژگی‏های مؤمنان و پرهیزکاران است و هر که دارای این ویژگی است، رفتاری متعادل دارد و هنگام داوری، انصاف را رعایت می‏ کند و به حسن معاشرت با دیگران توجه دارد. منصفان، ویژگی‏ های پسندیده افراد را نادیده نمی ‏گیرند و برای تخریب دیگران نمی‏ کوشند. افراط ‏گرایی را با پرهیزکاری و دین‏داری ناسازگار می‏ دانند و با وجدان بیدار و آگاه، هر آنچه را برای خود می‏ پسندند، برای دیگران نیز می‏ پسندند و از موفقیت دیگران شاد می‏شوند. افزون بر آن، درباره کاستی ‏های افراد اغراق نمی ‏کنند و واقع ‏بین هستند.

خداوند در قرآن کریم می‏فرماید:

وَ لا یَجْرِ مَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی ألّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی. (مائده: 8)

مبادا زشت‏کاری و دشمنی گروهی از مردم سبب شود که از راه عدالت خارج شوید.

تبلیغات و رقابت بر مبنای عدالت و انصاف، از ویژگی‏های تبلیغات انتخاباتی در اسلام است و نامزدها مسئولیت دارند به این امر مهم توجه کنند و از داوری ‏های شتاب‏زده و افراطی و یک‏جانبه بپرهیزند و هر آنچه را برای خود نیک می‏دانند، برای دیگران نیز بخواهند.

2. صداقت

صداقت نامزدها در تبلیغات و فعالیت‏ هایشان، سبب افزایش اتحاد عمومی، مقبولیت نظام سیاسی و تقویت مناسبات مردم و حکومت می‏شود و جلو گسترش نارضایتی‏ های اجتماعی را می‏گیرد. در آموزه‏ های دینی، صداقت جزو ویژگی‏های پرهیزکاران است و مؤمنان از پرداختن به امور نادرست، به شدت منع شده ‏اند. خداوند در قرآن کریم می‏فرماید:

إِنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذینَ لا یُؤمِنُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْکاذِبُونَ. (نحل: 105)

کسانی دروغ می‏گویند که به آیات الهی ایمان ندارند و آنان دروغ‏گویانند.

امام باقر علیه ‏السلام نیز می‏فرماید: ( محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365، ج 2، ص. 254):

خداوند برای شر و بدی، قفلی قرار داده که کلید آن قفل‏ها، شراب است. دروغ از شراب بدتر است.

بنابراین، صداقت در تبلیغات و فعالیت‏های انتخاباتی، از ویژگی‏های تبلیغات انتخاباتی در جوامع دینی است و شایسته نیست که نامزدهای انتخاباتی با زیر پا گذاشتن ارزش‏های دینی، آرای بیشتری به دست آورند.

3. رعایت ارزش‏های دینی

وفاداری به ارزش‏های فرهنگی و دینی، عامل هم‏بستگی است و مانع ظهور ناهنجاری‏های اجتماعی می‏شود. رعایت ارزش ‏های دینی در رشد و تکامل جوامع نقش مهمی دارد و شهروندان را در رسیدن به تکامل مادی و معنوی یاری می‏کند. در جوامع اسلامی، رعایت این مهم از سوی نخبگان و نامزدهای انتخاباتی اهمیت ویژه‏ای دارد و هرگونه بی‏توجهی به این ارزش‏ها، سبب بی‏ اعتمادی مردم به ارزش ‏های دینی و حکومت اسلامی می‏شود.

بدین ترتیب، رعایت ارزش‏های دینی و فرهنگی در تبلیغات انتخاباتی مهم است و نامزدهای انتخاباتی وظیفه دارند از رفتار و گفتاری که با فرهنگ و ارزش‏های دینی مردم ناسازگار است، پرهیز کنند. پس بایسته است از به کار بستن الگوهای وارداتی و ناسازگار با هنجارهای اجتماعی بپرهیزند و اصالت و هویت خود را حفظ کنند. بدین‏گونه می‏توانند وفاداری دینی خود را در فرآیند تبلیغات نشان دهند.

4. رعایت ارزش‏های دینی

وفاداری به ارزش‏های فرهنگی و دینی، عامل هم‏بستگی است و مانع ظهور ناهنجاری‏ های اجتماعی می‏شود. رعایت ارزش‏های دینی در رشد و تکامل جوامع نقش مهمی دارد و شهروندان را در رسیدن به تکامل مادی و معنوی یاری می‏کند. در جوامع اسلامی، رعایت این مهم از سوی نخبگان و نامزدهای انتخاباتی اهمیت ویژه‏ای دارد و هرگونه بی‏ توجهی به این ارزش‏ها، سبب بی ‏اعتمادی مردم به ارزش‏ های دینی و حکومت اسلامی می‏شود.

بدین ترتیب، رعایت ارزش‏ های دینی و فرهنگی در تبلیغات انتخاباتی مهم است و نامزدهای انتخاباتی وظیفه دارند از رفتار و گفتاری که با فرهنگ و ارزش‏های دینی مردم ناسازگار است، پرهیز کنند. پس بایسته است از به کار بستن الگوهای وارداتی و ناسازگار با هنجارهای اجتماعی بپرهیزند و اصالت و هویت خود را حفظ کنند. بدین‏گونه می‏توانند وفاداری دینی خود را در فرآیند تبلیغات نشان دهند.

5. اعتقاد به آرای مردم

انتخابات، سازمان‏ یافته‏ ترین شیوه همکاری سیاسی مردم و وسیله‏ای برای برقراری و تقویت هم‏بستگی ملی است. مردم با شرکت در انتخابات، به افرادی که علاقه دارند، رأی می‏ دهند و بدین ترتیب، هم‏بستگی ملی شکل می‏گیرد و جلو انباشت نارضایتی ‏های پنهان گرفته می‏شود.

حکومت ‏کنندگان با نیازهای واقعی مردم آشنا می‏شوند و زمام‏داران مجبورند پاسخ‏گو باشند و بدین‏گونه احساس هم‏بستگی سیاسی افزایش می‏یابد.

در آموزه‏ های دینی، مردم در تشکیل حکومت، تفاهم و همکاری با حکومت ‏کنندگان و نظارت بر فعالیت‏های آنان، نقش ویژه ‏ای دارند. مناسبات مردم و زمام‏داران بر پایه رضایت و تعامل دوجانبه است و تصمیم ‏گیری‏ های عمومی، با مشورت و تفاهم صورت می‏گیرد.

امام علی علیه‏ السلام می‏فرماید:

... قَدْ کانَ رَسُولُ اللّهِ صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله عَهِدَ إِلَیَّ عَهْدا فَقالَ یَا بْنَ أَبِی طالِبٍ لَکَ (وِلاءُ أُمَّتِی) فَإِنْ وَلَّوْکَ فِی عافِیَةٍ وَ أَجْمَعُوا عَلَیْکَ بِالرِّضا فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ و إِنِ اخْتَلَفُوا عَلَیْکَ فَدَعْهُمْ وَ ما هُمْ فِیهِ. (محمدحسین نوری، مستدرک الوسائل، قم، مؤسسه آل البیت، 1400 هـ . ق، ج 11، ص 78.)

رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله با من عهد کرد و فرمود: ای پسر ابی‏طالب! (سرپرستی امت) با تو است. پس اگر مردم با رضایت از تو اطاعت کردند، به امور آنان بپرداز وگرنه امورشان را به خودشان واگذار.

آرای مردم، تعیین ‏کننده است و نامزدهای انتخاباتی باید وفاداری و پای‏بندی خود را به این امر نشان دهند. ازاین‏رو، باید از اتهام‏ های واهی به این و آن بپرهیزند و برای تقویت و تحکیم هنجارهای سالم انتخاباتی بکوشند. همچنین شکست و پیروزی را با روی باز بپذیرند و برای جلب افکار عمومی تلاش کنند.

6. مسئولیت ‏پذیری

مسئولیت‏ پذیری، رمز بقا، تکامل و توسعه است. در جامعه‏ های مسئولیت ‏پذیر، افراد می ‏کوشند کاستی‏ ها را رفع کنند و وظایف خود را به مناسب‏ترین شیوه انجام دهند. افراد مسئولیت‏ پذیر همواره برای ترقی و تکامل همه‏ جانبه کشور می‏ کوشند و از انفعال و بی‏ اعتنایی بیزارند. آنان مشکلات و نارسایی ‏های کوتاه‏ مدت را بر موانع بلندمدت ترجیح می‏ دهند و برای رسیدن به آینده ‏ای روشن، سرمایه‏ گذاری می ‏کنند. چنین افرادی احساس وابستگی شدید اجتماعی دارند و خود را در شکست و پیروزی جامعه شریک می‏ دانند. از پیروزی و موفقیت‏ های ملی به خود می‏ بالند و از کاستی‏ های آن رنج می‏برند.

در جوامع منفعل، احساس وابستگی اجتماعی ضعیف است و شهروندان احساس پراکندگی و انزوا دارند. آنان آرزوهای فردی را بر نیازهای عمومی ترجیح می‏دهند و همواره در پی فرصتی برای سوءاستفاده از کاستی‏های عمومی هستند.

در آموزه‏ های دینی، مسلمانان برادران دینی یکدیگرند و به هم وابسته ‏اند. همگی اعضای یک پیکر واحدند و در برابر همدیگر احساس مسئولیت دارند.

پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله می‏ فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ وَ لایَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ کسی که صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نیست».( اصول کافی، ج 2، ص 163.)

احساس مسئولیت در تبلیغات انتخاباتی، از ویژگی‏ های تبلیغات انتخاباتی در نظام اسلامی است و همگان مسئولند برای حفظ سلامت و تضمین درستی انتخابات و تبلیغات انتخاباتی بکوشند.

7. پرهیز از وعده ‏های ناممکن

ماهیت وعده‏ های ناممکن، بزرگ‏ نمایی درباره توانایی ‏ها، فریب افکار عمومی یا درک نادرست از شرایط و امکانات است. وعده ‏دهندگان برای جلب آرای مردم، به آنان وعده می‏ دهند که اوضاع بهبود می ‏یابد و موانع رفع می‏شود و جامعه آرمانی شکل می‏گیرد. آنان خواسته‏ های مردم را افزایش می ‏دهند و امید کاذب تولید می‏کنند، ولی پس از مدتی، آرزوهای مردم بر باد خواهد رفت و ناامیدی بر آنان حاکم خواهد شد. اعتماد عمومی آسیب خواهد دید و نارضایتی‏ های اجتماعی گسترش خواهد یافت.

در آموزه ‏های دینی، وفاداری و پای‏بندی به تعهد، از ویژگی‏های پرهیزکاران است و آنان از دادن وعده ‏های پوچ به شدت منع شده‏ اند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: )و أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْوولاً؛ به وعده‏ هایتان وفا کنید، چون از آن بازخواست می ‏شود و مسئولیت دارد(.(اسراء: 34)

بنابراین، یکی دیگر از ویژگی‏های تبلیغات در جامعه دینی، پرهیز از دادن وعده‏ های ناممکن است و نامزدهای انتخاباتی باید از بزرگ‏نمایی و دادن امیدهای کاذب بپرهیزند و از توانایی‏ های واقعی خود سخن بگویند. همچنین جامعه ‏ای آرمانی و تخیلی ترسیم نکنند و شهروندان را بدبین و ناامید نسازند.

8. پرهیز از شایعه

شایعه‏ پراکنی، دامن زدن به خبرهای نامعتبر است. محتوای شایعه گاه ساختگی و غیرواقعی است و زمانی نیز می‏تواند نشان‏ دهنده بخشی از یک واقعیت اجتماعی باشد که انسان‏ها بدون کاوش در درستی و نادرستی آن، در انتشار آن دخالت می‏کنند. شایعه به ویژه در دوره تبلیغات انتخاباتی سبب گسترش بی ‏اعتمادی و نارضایتی‏های اجتماعی می‏شود؛ احساس بدبینی و دشمنی را میان افراد تقویت می‏کند؛ به وحدت و هم‏بستگی ملی آسیب می‏رساند و سبب افزایش نزاع و جدل ‏ها می‏شود. همچنین مشروعیت نظام را زیر سؤال می‏برد و میان جامعه و حکومت فاصله می‏اندازد.

(شایعه معمولاً مجموعه‏ ای از غیبت، بهتان، استهزا و گاه دشنام است که بر اساس نص صریح احکام اسلامی، تصدیق هر یک از موارد فوق یا سکوت و عدم مقابله با شایعه، در حقیقت، نوعی مشارکت در جرم و دوستی با مجرم اولیه است و از گناهان کبیره محسوب می ‏شود).

دامن زدن به شایعه‏ ها با آموزه‏ های دینی ناسازگار است و مؤمنان از پرداختن به این امور منع شده ‏اند. خداوند در این باره می‏فرماید:

هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ مَنّاعٍ لِلْخَیْرِ مُعْتدٍ أَثِیمٍ. (قلم: 11 و 12)( افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، ص 133.)

عده‏ ای دایم عیب‏ جویی و سخن‏ چینی می‏کنند و هر چه بتوانند، مردم را از خیر و سعادت باز می‏دارند و در ستم و بدکاری می‏کوشند.
بنابراین، زیبنده نیست که در جامعه اسلامی، نامزدهای انتخاباتی با جوسازی، شایعه‏ پراکنی، نادیده گرفتن مصالح نظام و ایجاد بی‏اعتمادی و تنش در فضای عمومی کشور، برای رسیدن به قدرت بکوشند.

9.رعایت اخلاق و ادب

رعایت ادب، یکی دیگر از اصول تبلیغات در جوامع دینی است و در برگزاری انتخابات سالم و به دور از خشونت و نفرت نقش دارد. رعایت ادب، همکاری‏های عمومی را تقویت می‏کند؛ سبب گسترش فرهنگ گفتگو و دوستی می‏شود و از سوءتفاهم‏ها و دشمنی ‏های بی ‏مورد و نابجا جلوگیری می‏کند. در مقابل، در محیطی پر از ناسزاگویی و اتهام‏های رنگارنگ، عواطف و احساسات انسانی آسیب می‏بیند و فضایی نفرت ‏انگیز و انتقام ‏جویانه شکل می‏گیرد. دشمنی گسترش می‏یابد و همکاری‏ های سازنده فراموش می‏شود.

رعایت ادب از ویژگی‏های مؤمنان است و در آموزه‏ های دینی جایگاه ویژه ‏ای دارد. خداوند در قرآن کریم می‏فرماید:

أُدْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ. (نحل: 125)

با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت کن و با آنها به روش نیکوتر استدلال و مناظره کن.

در تبلیغات انتخاباتی، رعایت ادب در برقراری آرامش و برگزاری انتخابات آزاد، سالم، عادلانه و منصفانه نقش ویژه‏ای دارد. همچنین با حفظ حقوق افراد سبب تحکیم وفاق و هم‏دلی می‏شود؛ فضای همکاری و دوستی را تقویت می‏کند؛ جلوی گسترش الگوهای نامناسب را می ‏گیرد و به تقویت فرآیند مردم سالاری دینی می ‏انجامد.

10. پرهیز از تهمت و افترا

تهمت از گناهان کبیره است. تهمت زدن، به پیوندها آسیب می‏رساند و سبب دشمنی افراد می‏ شود و ارزش‏های دینی و اخلاقی را تضعیف می‏کند. شکستن حرمت افراد و ارزش‏ های فرهنگی، به اعتماد عمومی آسیب می‏رساند و سبب کاهش مقبولیت نظام می ‏شود. بنابراین، اتهام بستن به دیگران، پی‏آمد های منفی فراوانی دارد و مانع شکل‏ گیری مناسبات نیک و منصفانه می‏شود.

در آموزه ‏های دینی، تهمت زدن، گناهی نابخشودنی است. افزون بر آن، تهمت ‏زننده را می‏ توان در دادگاه صالحه محاکمه کرد. ازاین‏رو، در قرآن کریم می‏خوانیم:

لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللّهُ سَمیعًا عَلیمًا. (نساء: 148)

خداوند بلند کردن صدا را به بدگویی دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمی شده باشد و خداوند شنوا و داناست.

بنابراین، رقابت ‏های تبلیغاتی در جوامع دینی باید از هرگونه اتهام ‏زدن و تبلیغ منفی علیه دیگران به دور باشد.

11. پرهیز از اسراف و زیاده‏ روی

زیاده ‏روی و اسراف در تبلیغات انتخاباتی سبب بدبینی مردم می‏شود؛ زمینه شایعه‏ افکنی و اتهام‏ زنی را فراهم می‏کند؛ به چشم و هم‏چشمی‏ ها دامن می‏زند و سبب هدر رفتن امکانات مادی و معنوی جامعه می ‏شود. همچنین به واقع ‏نمایی در تبلیغات آسیب می‏ رساند؛ چون با فریب دادن افکار عمومی، تبلیغات را از مسیر تعادل خارج می‏کند و زیاده ‏روی را در جامعه نهادینه می‏ سازد.

اسراف در فرهنگ دینی، با ویژگی‏های پرهیزکاران ناسازگار بوده و ناپسند شمرده شده است. ازاین‏رو، مؤمنان باید از افراط و تفریط بپرهیزند و در زندگی، اعتدال خود را حفظ کنند.

خداوند در قرآن کریم می‏فرماید:

وَ لاتُطیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفینَ الَّذینَ یُفْسِدُونَ فِی اْلأَرْضِ وَ لایُصْلِحُونَ. (شعرا: 151 و 152)

و از فرمان افراط ‏گران پیروی مکنید؛ آنان که در زمین فساد می‏کنند و اصلاح نمی ‏کنند.

بنابراین، اسراف در تبلیغات انتخاباتی، زیان‏ های مادی و معنوی بسیاری دارد و گسترش آن با مصالح عمومی ناسازگار است. نامزدهای انتخاباتی، باید از زیاده‏ روی و ریخت و پاش‏ های تبلیغاتی بپرهیزند و به میانه ‏روی توجه داشته باشند.

مهدی کرمی - کارشناس ارشد جامعه شناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها