با نگاهی به فضای مجازی و انبوه مطالبی که درباره برنامههای این رسانه مهم در کشور تولید شده، میتوان دریافت که صداوسیما و بخصوص تلویزیون تا چه اندازه در کشور ما اهمیت دارد.
ماه رمضان یکی از بزنگاههای مهم برای تلویزیون است و معمولا مدیران بخشهای گوناگون این رسانه تلاش میکنند برای این ایام خوراک فرهنگی مناسبی تهیه ببینند. تجربه هم نشان داده که تلویزیون در جذب مخاطب و تولید برنامههای مناسب این ماه ـ در بخشهای گوناگون ـ کموبیش موفق بوده است.
در واقع کیفیت و تنوع این آثار به گونهای بوده که سطح توقع مخاطب از برنامههای این ایام بالا رفته است.
به همین دلیل معمولا مسئولان سیما تلاش میکنند برای این ایام برنامههایی را روانه آنتن کنند که علاوه بر همخوانی با روح حاکم بر این ماه، به نیازها و سلایق مخاطب هم بیشازپیش توجه داشته باشد البته این به معنی این نیست که تلویزیون از تمام ظرفیتهای خود برای جذب مخاطب استفاده کرده است، بلکه رسانه تلویزیون ظرفیتهای بسیاری برای جذب حداکثری مخاطب دارد که میتواند با برنامهریزی دقیقتر بیش از اینها به آن جامهعمل بپوشاند و موفق عمل کند.
ساخت برنامههای مناسبتی و پرمخاطب مانند ایام نوروز، ماه رمضان، دهه فجر و... بهترین دلیل است برای توانمندی برنامهسازانی که تلاش میکنند با سازوکار مدون و شناختهشده از ظرفیتهای رسانه استفاده کنند.
تلویزیون با تکیه بر تجربهها و ظرفیتهای موجود میتواند گامهای بسیار بزرگتری در جذب مخاطب بردارد. موضوعی که در دستور کار مسئولان رسانه ملی قرار دارد.
مهدی غلامحیدری - دبیر قاب کوچک
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد