اشتراکی که در طول این ۱۸ سال بخشی ثابت از اکوسیستم مایکروسافتیها بوده و کمابیش همه به آن عادت کرده بودیم.
خدمات گلد ابتدا تنها شامل بازی آنلاین و تخفیفهای ویژه فروشگاه اکسباکس لایو میشد. این به این معنا بود که برای تجربه هر بازی آنلاینی روی اکسباکس به اشتراک گلد نیاز داشتید البته امتیازهای داشتن اشتراک گلد تنها بهحق استفاده از سرورهای بازی آنلاین محدود نمیشد بلکه در بازهای خدمات جانبی مانند پارتی چت نیز به بخشی از سرویس گلد اضافه شده بود و کاربران عادی (بهاصطلاح آن زمان، سیلور یا نقرهای) امکان استفاده از آن را نداشتند.
در گذر زمان، خدمات دیگری از جمله ساعات رایگان تجربه بازیهای بزرگ و عناوین رایگان گلد به خدمات این سرویس اضافه شدند تا آن را جذابتر کنند.
با رونمایی از سرویس اکسباکس گیمپس و تاثیر غیرقابل انکار آن روی لاینآپ بازیهای رایگان گلد، سرویس قدیمی ردموندیها وارد حاشیه شد.
حاشیههایی که با معرفی نسخه آلتیمیت اشتراک گیمپس به بیشترین میزان خود رسید. این اتفاقات در شرایطی به وقوع پیوستند که بازیهای رایگان (F۲P) روی رایانههای شخصی و پلیاستیشن کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار میگرفتند و هیچ اشتراکی برای تجربه آنها نیاز نبود.
تصمیم عجیب
در شرایطی که بسیاری از کاربران ترجیح میدادند (و میدهند) سرویس گیمپس آلتیمیت را بهجای گلد برگزینند، مایکروسافت در اقدامی عجیب و ضد مشتری، قیمت آن را یکشبه چند برابر کرد.
مایکروسافت در بلاگ رسمی خود توضیح داد که این افزایش قیمت پس از قریب به ۱۸ سال تصمیمی است که دیر یا زود باید عملی میشد البته به نظر مایکروسافت مشکلی با جهش یکباره قیمت ندارد و برایش مهم نیست که تصمیمی که مدتهاست به تعویق انداخته چه تاثیری روانی روی کاربرانش دارد.
به این ترتیب اعلام شد قیمت اکسباکس لایو گلد یک ماهه از یک دلار به ۹۹/۱۰ و سه ماهه از ۵ دلار به ۹۹/۲۹ تغییر پیدا خواهد کرد! همچنین حسابهای شش ماهه با قیمتی مشابه سرویس یکساله (۹۹/۵۹ دلار) در دسترس خواهند بود.
به این ترتیب قیمت اشتراک گلد برای ساعاتی دو برابر پلیاستیشن پلاس شد. اتفاقی که واکنش فعالان حوزههای بازی و آیتی را در پی داشت و سروصداهای بسیاری بین گیمرها بهپا کرد.
۱۸ ساعت جهنمی
با سرازیر شدن سیل انتقادات کاربران، سرانجام تیم اکسباکس و بهطور خاص تحریریه اکسباکس وایر به این ماجرا واکنش نشان دادند.
مایکروسافتیها نهتنها تصمیم خود در رابطه با افزایش قیمت را پس گرفتند، بلکه یک سرویس جدید نیز به ویژگیهای اکسباکس لایو اضافه کردند. با این ویژگی، از این پس دیگر لازم نخواهد بود تا برای تجربه بازیهای F۲P، اشتراک گلد داشته باشید.
این نشان میدهد مایکروسافت کاملا به ابعاد عظیم نارضایتی که این حرکت میتواند در مشتریان سرویس اشتراک بازیهای این شرکت داشته باشد، واقف است.
این تصمیم و عقبگرد چند ساعته مایکروسافت سبب شد تا رسانههای ویدئوگیم و بسیاری از فعالان اکوسیستمهای مرتبط با اکسباکس از آنها برای واکنش مناسب به نظر کاربران تقدیر کنند.
در سوی دیگر، عدهای از کارشناسان به اطلاعرسانی نامناسب این اتفاق خوب انتقاد داشتند. خوب یا بد، روز عجیبی برای مایکروسافت، اکسباکس لایو و تاریخ بازیهای ویدئویی رقم خورد. روزی که شاهد یکی از چکشیترین تصمیمات این چند سال مایکروسافت در حوزه گیمینگ بودیم.
تصمیمی که با تیزهوشی تیمهای بازاریابی و روابط عمومی به یک اتفاق خوب و برد رسانهای در کمپ ردموند تبدیل شد و از یک فاجعه تبلیغاتی پیشگیری کرد.
البته باید منتظر ماند و دید این شوک کوتاهمدت به سرویس اکسباکس لایو گلد، تا چه اندازه مؤثر خواهد بود و در گزارشهای مالی مایکروسافت که همین روزها منتشر خواهند شد تا چه اندازه اثر میگذارد.
اما مسلم است که کاربران اکسباکس با قدرتی که میتوانند در تصمیمگیریهای مایکروسافت داشته باشند، بیشتر آشنا شدند.
امیر گلخانی - روزنامه نگار و منتقد بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد