به گزارش جام جم آنلاین، هرچند EQS تولیدی در ظاهر بهاندازهٔ کانسپت Vision EQS جذاب و رؤیایی به نظر نمیرسد اما این ماشین که جایگزینی الکتریکی برای S کلاس محسوب میشود، هرگز به دیگر بنزهای معمولی شباهتی ندارد.
زیر پوست EQS نیز با دیگر محصولات مرسدس کاملاً متفاوت است زیرا روی یک پلتفرم کاملاً اختصاصی الکتریکی ساخته شده که سال آینده با معرفی سدان کوچکتر EQE، شاهد محصول دیگری بر اساس آن خواهیم بود.
EQS با ۵,۲۶۵ میلیمتر طول، ابعادی نزدیک به نسخهٔ کشیدهٔ S کلاس دارد اما از لحاظ بصری، خودرویی کاملاً جمعوجور به نظر میرسد درحالیکه بخش عقبی لیفتبک آن، نمای اسپرتتری از هر S کلاس دیگری تاکنون ایجاد کرده است.
این سدان الکتریکی جدید فعلاً در دو نسخهٔ مختلف به نامهای EQS450 محرک عقب و EQS580 4Matic (چهارچرخ محرک) عرضه میشود.
نسخهٔ تک موتورهٔ EQS450 که ۳۲۹ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد، ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
نسخهٔ دو موتورهٔ EQS580 اما ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد و با وزنی بین ۲۴۸۰ تا ۲۵۸۵ کیلوگرم، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت تنها به ۴.۳ ثانیه زمان نیاز دارد؛ اما علاوه بر این دو نسخه، مرسدس در حال کار روی یک نسخهٔ دیوانهوار ۷۱۵ اسب بخاری هم هست که بعداً احتمالاً با نشان AMG عرضه خواهد شد.
به لطف ویژگیهایی مثل ضریب آئرودینامیک باورنکردنی ۰.۲۰ Cd و نسل جدید باطریها، بُرد این خودرو طبق معیارهای WLTP به رقم چشمگیر ۷۷۰ کیلومتر رسیده است.
مرسدس بنز در ابتدا EQS را با پکیج باطری ۱۰۷.۸ کیلووات ساعتی عرضه میکند اما بعداً باطریهای کوچکتر ۹۰ کیلوواتی هم ارائه خواهد شد.
بهمنظور به حداکثر رساندن بُرد خودرو، مرسدس بنز حداکثر سرعت هردو نسخهٔ EQS را روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده است.
هرچند حداکثر ظرفیت شارژ EQS در حد ۳۵۰ کیلوواتی پورشه تایکان یا ۳۰۰ کیلوواتی جیامسی هامر نیست اما با استفاده از قابلیت شارژ ۲۰۰ کیلوواتی آن، با ۱۵ دقیقه شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه میشود.
در همین حال، سیستم ناوبری هوشمند EQS نیز بجای اینکه خودرو را از مسیر مستقیمتر اما با جایگاههای شارژ کُند به مقصد برساند، مسیری را با شارژرهای سریع انتخاب میکند حتی اگر راننده مجبور شود دو بار برای شارژ توقف کند.
اما این پایان ویژگیهای هوشمند EQS نیست زیرا این خودرو پرچمدار مرسدس محسوب میشود؛ بنابراین در این سدان الکتریکی هم تکنولوژیهای پیشرفتهای که سال گذشته در نسل جدید S کلاس دیدیم مثل نمایشگر سربالا با تکنولوژی واقعیت افزوده و فرمان گیری چرخهای عقب تا ۱۰ درجه وجود دارد.
علاوه بر این، EQS به تکنولوژی خودران Drive Pilot مرسدس هم مجهز است که در ترافیک بزرگراه تا حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت امکان برداشتن دستان راننده از روی غربیلک فرمان را فراهم میکند. البته این سیستم فعلاً فقط در آلمان ارائه میشود تا زمانی که اقدامات قانونی آن در دیگر بازارها انجام گیرد.
و نهایتاً به یکی از برجستهترین ویژگیهای EQS یعنی هایپراسکرین میرسیم که از CPU هشت هستهای، ۲۴ گیگابایت رم و جدیدترین نرمافزار MBUX مرسدس برخوردار است.
هایپراسکرین شامل سه نمایشگر لمسی با طراحی «بدون لایه» میشود که یعنی تمام برنامهها روی نمایشگر باقی میمانند و بنابراین دیگر نیازی به صرف زمان برای گشتن در منوها نیست.
سرنشین جلو نیز میتواند در نمایشگر مقابل خود فیلم ببیند اما راننده تنها درصورتیکه سیستم Drive Pilot فعال باشد میتواند این کار را انجام دهد. همچنین اگر دوربین تشخیص دهد که راننده به نمایشگر سرنشین نگاهی میاندازد، آنرا کمنور میکند.
البته هایپراسکرین اساساً یک آپشن است و EQS بهطور استاندارد با همان نمایشگر بزرگ عمودی ۱۲.۸ اینچی S کلاس عرضه میشود.
این خودرو از پاییز آینده به بازار عرضه میشود و یکی از ۱۰ محصول الکتریکی مرسدس خواهد بود که تا قبل از سال ۲۰۲۲ به بازار میآیند. قیمت رسمی EQS هنوز اعلام نشده است اما در ایالاتمتحده باید از ۱۱۰ هزار دلار و در بریتانیا از ۸۰ هزار پوند آغاز شود.
منبع: پدال
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: