رسانه هویت‌ساز

مدل‌ های مردم‌گرا در رسانه ملی

امروزه اطلاع، جهان آگاهی است و این شعاری است که قبلا درباره آن حرف زده می‌شد و باعث تنوع و تکثر رسانه‌ها گردید.
کد خبر: ۱۳۴۵۹۸۲

با توجه به فضای بازاریابی اجتماعی و رشد فضای سایبر، شبکه‌ها رشد کردند و وارد فصل فلسفه شبکه‌ای شدند.

عالم از فلسفه توصیفی وارد فلسفه شبکه‌ای شد. این فلسفه باعث شد انسان‌ها بر اساس نیازهای ارتباطی خود روز به روز در فضای سایبر، تکثر، رشد و گسترش داشته باشند و روز به روز شبکه‌های ارتباطی خودشان را توسعه بدهند.

امروزه دیگر فصل خبرنگار شهروند هم نیست. با توجه به این‌که الان همه رسانه‌ها، رسانه‌های جهانی هستند.

قبلا آدم‌ها با رسانه‌های سنتی ارتباط برقرار می‌کردند اما الان رسانه‌های ارتباطی باعث شده ورود آدم‌ها به فضاهای جهانی بسیار سهل شود و با اپلیکیشن‌هایی که در اختیار دارند وارد فضای سایبر شوند. الان فصل رسانه، مخاطب است.

یعنی هر مخاطب خودش یک رسانه است و رسانه‌های شخصی با روایت‌های شخصی در این موقعیت اصالت پیدا می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است از یک واقعه ده‌ها روایت شخصی وجود داشته باشد و هر یک از روایت‌های شخصی هم با توجه به میل، نیاز و ذائقه مخاطب مورد اقبال متفاوتی قرار گیرد.

بنابراین در چینش رسانه‌ها باید توجه داشته باشیم چیزی که سرمایه است برای هر رسانه مخاطب است و هیچ رسانه‌ای مخاطب خودش را با چیزی معامله‌ نمی‌کند.

از سوی دیگر مدل‌ های اقتدارگرا معمولا در تولیدات رسانه‌ای خصوصا اخبار رادیو و تلویزیون دیگر پاسخ نمی‌دهد. البته دکتر جبلی خودش متخصص حوزه رسانه است و رویکردش نشان می‌دهد ‌که می‌خواهد رسانه را به سمت مدل‌ های مردم‌گرا ببرد. اینها مدل‌هایی هستند که تقارن سازی و توازن سازی می‌کنند و از اطلاعات مردم در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

کار در این مدل‌ها به شدت سخت است. می‌توان از مدل‌های مردمگرای ارتباطی برای نزدیک شدن به نیازهای جامعه امروز استفاده کرد و بخشی از مشکلات مردم را به عنوان انتقال دهنده حل کرد. در مجموع نسبت به مدل‌ های انتخابی مردمگرا که رئیس رسانه ملی سراغ آنها رفته است خوشبین هستم. در این مدل ساختارها باید تغییر کنند.

ضمن این‌که آدم‌هایی که این مدل را بر نمی‌تابند باید زاویه دیدشان را تغییر دهند. یعنی باید دیدگاه اقتدارگرایانه‌شان عوض شود. اگر این طور حرکت کنند، قدرت رادیو و تلویزیون بیشتر می‌شود و جریان‌سازی می‌کنند.

امکانات جدید منجر به رسانه‌های نوظهور می‌شود که فضای سایبر را می‌تواند به خدمت بگیرد و کنار رسانه‌های سنتی قرار گیرد. رادیو و تلویزیون می‌تواند اعتماد مردم را جلب و اعتمادسازی کند و دوباره سرمایه جدی کشور با درصد مقبولیت بالا برسد‌.

دکتر شهرام گیل‌ آبادی - عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها