خشت و آینه

فیلم تحسین‌شده «دشت‌خاموش» این روزها در گروه هنر و تجربه روی پرده سینماهاست.
کد خبر: ۱۳۴۶۶۰۸
در مروری با عنوان «همین بود واقعا؟» که بعد از تماشای «دشت‌ خاموش» در جشنواره جهانی فیلم فجر نوشتیم از جملات خود احمد بهرامی، نویسنده و کارگردان فیلم در افتتاحیه وام گرفتیم که با اشاره به سلیقه بالای مخاطبان جدی سینما در ایران در مقایسه با همتایان‌شان در خارج از کشور و موفقیت فیلم در جشنواره فیلم ونیز سعی در پایین‌آوردن توقع تماشاگران در مواجهه با دشت‌خاموش داشت. باوجود برخی نقد و نظرها بر فیلم که بخشی از آن را در همان نوشته مطرح کردیم، حالا که از اولین رویارویی با فیلم فاصله گرفته‌ایم، بهتر می‌توانیم به نکته‌های مثبت و قابل‌تامل اثر فکر کنیم. به‌ جز بازی‌های خوب علی باقری، مهدیه نساج و فرخ نعمتی در نقش‌های اصلی، پرداختن به فضای کارگری و دشواری‌های حاشیه‌نشینی را باید از ویژگی‌های مهم و قابل اشاره فیلم دانست.
فیلمبرداری سیاه و سفید مسعود امینی تیرانی به‌جز اینکه متاثر از علایق سینمایی کارگردان است و به‌ ویژه با آن اسب و گاری، «اسب تورین» بلا تار را به یاد می‌آورد با فضای تیره و تار و غمگنانه اثر سنخیت دارد.
موتیف و تکرار صحنه‌ها به‌ویژه آن سخنرانی آقاخان (فرخ نعمتی) که کارفرما و رئیس آن آجرپزی و کوره‌پزخانه است، گرچه از زاویه‌ای انگار دستاورد خاصی ندارد و تغییر زاویه‌های دوربین، اطلاعات تازه‌ای به مخاطب نمی‌دهد اما از زاویه مثبت دیگر آن تکرار و ملال و روزمرگی چنین محیط‌هایی را به‌خوبی به تماشاگر منتقل می‌کند و در کانسپت و ساختار کلی اثر جایگاه درستی دارد.
نقد قدرت و نظام سرمایه‌داری که در کلیت به قربانی‌شدن کارگر و کارفرما – یکی زودتر و یکی دیرتر- می‌انجامد هم از دیگر نکات قابل اشاره دشت‌خاموش است. اوضاع آشفته اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و در قالب سینمای رئالیستی و اجتماعی به‌ وفور نمود داشته و فیلمسازان با کیفیت‌ها و قصه‌های گوناگون سعی در طرح آن دارند. فیلم‌های جریان متفاوت سینما و موسوم به آثار هنر و تجربه‌ای معمولا فاقد چنین نگاه دغدغه‌مند اجتماعی و اقتصادی هستند اما در این میان بهرامی به‌ عنوان نویسنده و کارگردان دشت‌خاموش و سعید بشیری به‌ عنوان تهیه‌کننده اثر سعی کرده‌اند مضامین آشنا و مسائل مردم و جامعه را در فرم و فضایی متفاوت به کار گیرند.

علی رستگار / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها