البته واقعیت این است که این موضوع فقط به گوشیهای پرچمدار هم محدود نمیشود؛ در چند سال گذشته فناوری دوربینهای گوشیهای هوشمند تغییر کاملا محسوسی داشته است. این پیشرفت کاملا در حدی بوده که در بیشتر موارد مردم دیگر نیازی نمیبینند که برای ثبت تصاویر باکیفیت به دنبال خرید دوربینهای عکاسی و حمل تجهیزات سنگین عکاسی در موقعیتهای مختلف باشند. اگرچه هنوز برخی عکاسان حرفهای و علاقهمندان به عکاسی معتقدند که با دوربینها و لنزهای سطح بالا نتایج بهتری به دست میآورند، گوشیهای هوشمند جدید قادر به ثبت عکسهایی هستند که کاملا برای خواستههای مصرفکننده معمولی راضیکننده است.
صنعت دوربین و تجهیزات عکاسی، با پیدا شدن سر و کله عکاسی با گوشیهای هوشمند بهشدت آسیب دیده است. براساس گزارش انجمن بینالمللی عکاسی کیپا (CIPA)، فروش جهانی دوربینهای گروههای صنعتی عکاسی ژاپنی مانند شرکتهای اولیمپوس، نیکون و کانن بین سالهای ۱۳۸۹/۲۰۱۰ تا ۱۴۰۰/۲۰۲۱ به میزان ۹۳درصد کاهش یافته و دههها رشدی که این صنعت پرقدرت طی کرده بوده را از بین برده است. این کاهش شدید عمدتا ناشی از کاهش فروش دوربینهای دیجیتال با لنزهای داخلی بوده است، که بیشتر افراد معمولی برای عکاسیهای غیرحرفهای تا پیش از مطرحشدن عکاسی با گوشیهای هوشمند یا «موبایلگرافی» خریدارش بودند.
روزنامه جام جم