گاهی اگر بتوانید بررسی دقیقی از آنچه درونتان میگذرد به دست آورید، ممکن است به این نتیجه برسید که تغییراتی در برنامه خود ایجاد کنید یا حتی دریابید که راهاندازی کسبوکار خودتان آن رویایی که فکر میکردید، نیست. برای این کار اصول زیر و نحوه اعمال آنها را درنظر بگیرید:
۱- ابتدا علت اشتیاق خود را شناسایی کرده و گزینههای جایگزین را برای رسیدن به آن را یادداشت کنید: برای مثال یک مخترع، تمام فکر و ذکرش تولید محصول است و شاید مدیریت تجارت محصولش چندان حس خوبی برای او به همراه نداشته باشد. ممکن است کار کردن برای یک شرکت با درآمد کافی که بتواند در کنار آن رویایش را به عنوان سرگرمی دنبال کند بهمراتب رضایتبخشتر و سازندهتر باشد.
۲- منابع خود و همچنین منابع مالیای که میتوانید فراهم کنید را ارزیابی کنید: ممکن است در فکر توسعه یک فناوری جدید تراشه سیلیکونی باشید اما کمی تحقیق به شما میگوید که اکثر راهحلهای مشابه به میلیاردها تومان سرمایهگذاری و صرف زمان بسیار بیشتر از آنچه تصور میکردید، نیاز دارد؛ شاید بهتر باشد ایده دیگری را جایگزین کنید که براساس شرایطتان مقرون بهصرفهتر و قابل اجراتر باشد.
۳- به جای توصیه دیگران، براساس توانمندیها و علاقهمندیهایتان تصمیم بگیرید: مردم توصیههای مختلفی میکنند اما جذاب به نظر رسیدن و واقعا جذاب بودن دو چیز متفاوت هستند. به بینش خود اعتماد کنید و اگر مجبورید از دیگران ایدههای تجاری بخواهید، موقعیت فعلی خود را تا زمانی که از مناسب بودن ایده و قابل اجرا بودنش مطمئن نشدهاید، رها نکنید.
۴- جدید یا کهنه بودن فرصتی که برایتان پیش آمده را بررسی کنید: اگر ایدهای برای مدت طولانی اجرایی نشده، احتمالا بارها امتحان شده و با نتایج خوبی روبهرو نشده است. سعی کنید تا حد امکان به دنبال فرصتهای جدید یا نوظهور باشید. زمان در کسبوکار عامل تعیینکنندهای است، بنابراین پاسخ سریع به چالشی جدید با ارائه یک راهحل مناسب، همیشه شانس موفقیت را بهبود میبخشد.
۵- توانایی خود را برای جلو زدن از رقبا و کپیکنندههای احتمالی ایدهتان محکم کنید: در تجارت، همیشه شخصی وجود خواهد داشت که پول بیشتر، موقعیت مکانی بهتر یا منابع بیشتری داشته باشد و آماده باشد تا ایده شما را بگیرد و شما را از گود رقابت خارج کند. شما نیاز به ثبت مالکیت معنوی، مانند ثبت اختراع، ایجاد شرایطی برای حفظ اسرار تجاری، یا دانش فنی فرآیند دارید، که مانعی در برابر از دست رفتن کسبوکارتان شود.
۶- یک نمونه اولیه را قبل از توسعه یک طرح تجاری آزمایش کنید: کسبوکارهای موفق حول راهحلهایی ساخته میشود که کار میکند، بازار دارد و مقیاسپذیر است. بسیاری از طرحهای تجاری موفق براساس یک رویا، با هزینههای قابلقبول، حاشیههای منطقی و بر مبنای تقاضای مشتری ساخته شده است. قبل از وارد عمل شدن، اشتیاق خود را براساس بازخورد در مورد نمونه اولیه متعادل کنید.
۷- ثبات فیزیکی، ذهنی و عاطفی خود را آزمایش کنید: صاحبان کسبوکارهای جدید اغلب با نادیده گرفتن سلامت جسمی، روانی و عاطفی خود را در شرایط نامساعدی قرار میدهند. شما باید مطمئن باشید که میتوانید استرس روحی و عاطفی را تحمل کنید، برای خانواده وقت بگذارید و تعادلی در فعالیتهای اجتماعی و فیزیکی غیرکاری ایجاد کنید.
روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد