کاری از گروه سلامت و روان این شبکه که با هدف داناییافزایی و نشاطبخشی بین اقشار مختلف جامعه چند ماهی است تولید شده است. درهر قسمت از این مسابقه با دو نفر شرکتکننده که گزینش شدهاند تماس گرفته میشود و آنها در مسابقه شرکت میکنند. گاهی اطلاعات عمومی برخی از آنها تا حدی است که مجری و همه عوامل پشت دوربین را شگفتزده میکند. درنهایت میتوان گفت رمز سلامتی، مسابقهای برای جدولبازهاست. با این تفاوت که بخشی از سؤالات مسابقه به اطلاعات پزشکی مخاطبان مربوط میشود که میتواند اطلاعات کاربردی هم برایشان باشد. اجرای این مسابقه را محمد اسکندری و فیروزه آدابی بهعهده دارند. مجید قرهگوزلو هم تهیهکننده این مسابقه است که پیش از این هم برنامهها و مسابقات بسیاری را برای شبکههای مختلف طراحی، تهیه و تولید کرده است. جامجم به پشت صحنه این برنامه رفته و گزارشی از روند تولید آن تهیه کرده و با مجریان و تهیهکننده گفتوگویی داشته که در ادامه میخوانید.
ساعت نزدیک ۱۴ است که وارد استودیوی پخش قدیم میشویم. استودیویی که مقابل استودیوی شبکه ورزش است و یکی از برنامههایش از آنجا روی آنتن میرود. در رژی هرکسی مشغول به کاری است و همه در تدارک یک برنامه دیگر از رمز سلامتی هستند. تهیهکننده هماهنگیهای نهایی را با مجری و عوامل پشت دوربین انجام میدهد. اسکندری، یکی از مجریان برنامه گریم شده و خودش را برای یک اجرای پرانرژی دیگر آماده میکند. دقایق باقیمانده به زمان پخش برنامه توسط یکی از عوامل اعلام میشود. مجری وارد استودیو شده و با تهیهکننده گپ آخر را میزند. شمارش ثانیهها آغاز میشود و برنامه روی آنتن میرود. هر دو شرکتکننده امروز خانمهای تحصیلکردهای هستند که اطلاعات عمومی خوبی دارند. بهخصوص شرکتکننده دوم که پزشک است و پشتسرهم به سؤالات پاسخ میدهد و خانههای جدول را یکی پس از دیگری پر میکند. البته در این میان مجری هم به آنها کمک کرده تا جوایز بیشتری کسب کنند. جالب است بدانید تصویربردار و برخی از عوامل پشت دوربین در تلاشند پاسخها را پیدا کنند. هر دو شرکتکننده جوایزی را از تالار جوایز دریافت میکنند و برنامه به پایان میرسد.
افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت
مجید قرهگوزلو، تهیهکننده مسابقه رمز سلامتی است که پیش از این هم تهیهکننده مسابقات و برنامههایی چون: بعد۴، طلوع و مشاور بوده است. وی در گفتوگو با جامجم ضمن تشکر از حمایتهای مدیران شبکه، درباره طراحی مسابقه و همچنین سؤالات توضیح میدهد: شکل مسابقه در ابتدا به گونهای دیگر بود، اما در نهایت و با همفکری دوستان به این نتیجه رسیدیم که به شیوه همان جدول که برای مخاطبان هم خاطرهانگیز است، رمزسلامتی را طراحی کنیم. درباره سؤالات هم باید بگویم که ۳۰ درصد آنها سلامتمحور است و باقی مربوط به اطلاعات عمومی است.
وی همچنین درباره گزینش شرکتکنندهها ادامه میدهد: من بهواسطه سالها برنامهسازی برای مردم، با ذائقه مخاطبان آشنا هستم و از آنجا که برنامه بهصورت زنده پخش میشود، شرکتکنندهها را خودم گزینش میکنم. میتوانم بهجرات بگویم من بهشخصه خودم پیامکها را بررسی و مطالعه میکنم و با آنها پیش از انتخاب و شرکت درمسابقه صحبت کرده و میزان اطلاعاتشان را با طرح چند سؤال میسنجم و بعد آنها را وارد مسابقه میکنم. چون برایم مهم است که هم شرکتکنندهها تحصیلکرده باشند و هم اطلاعاتعمومی خوبی داشته باشند تا مسابقه سختتر و جذابتر شود. گرچه این اتفاق کار ما را مشکلتر میکند اما میتواند برای بینندهها جذاب باشد وهم اینکه جنبه آموزشی ویادگیری هم داشته باشد.
وی در پاسخ به این که آیا در این زمان کوتاه و با استرسی که شرکت کنندهها دارند، کسی پیدا شده که همه جدول را حل کند، میگوید: به صورت انگشت شمار بوده و معمولا آنهایی توانستند کل جدول را حل کنند که جدول باز هستند و اطلاعات عمومی خوبی دارند و اتفاقا ما از این موضوع خیلی خوشحال میشویم. لازم است بگویم ما کوشیدیم سوالات را درحوزه سلامت اجتماعی و سلامت جسم و روح و روان طراحی کنیم تا برای مخاطبان هم نکاتی را درپی داشته باشد.
قره گوزلو درباره انتخاب این مجریان عنوان میکند: با توجه به فاکتورهایی که برای اجرای این مسابقه در نظر گرفته بودم، آقای اسکندری و خانم آدابی انتخاب شدند، چون من پیش از این هم با آقای اسکندری کار کرده بودم و شیوه و سبک اجرای پرانرژی او را میخواستم. خانم آدابی هم جزو مجریان باتجربه رادیو و تلویزیون است.
این تهیهکننده درباره دریافت جوایز برندهها بیان میکند: ما در پایان هر ماه جوایز را تسویه میکنیم و من این را با سند به شما ثابت میکنم. ضمن اینکه در برنامه و روی آنتن هم این موضوع را اعلام میکنیم.
وی درباره میزان استقبال مخاطبان شهرستانی از این برنامه هم میگوید: نمیتوان گفت از کدامیک از استانها بیشتر شرکت کننده داریم. ما هم از تهران شرکتکنندههای خوبی داریم و هم از استانها و شهرهای مختلف که اطلاعات عمومی بالایی دارند. حتی مخاطبانی داریم که مدام و هر روز به ما پیامک میزنند و دیگر عضوی از برنامه شدهاند. جالب است بدانید مخاطبانی داریم که برنامههای قدیمی ما را هم دنبال میکرده و جزو بینندههای پروپاقرص مسابقات ما هستند. قرهگوزلو درباره علاقهاش به تهیه و تولید مسابقات تلفنی در شبکههای مختلف هم توضیح میدهد: شخصا به تولید برنامههایی از این دست علاقهمندم اما میدانم مخاطبان هم به مسابقات تلفنی علاقه بسیاری دارند و فکر میکنم هر تهیهکننده و برنامهسازی با این هدف برنامه تولید میکند که مخاطبان برنامههایش را دوست داشته باشند.
مطالبهگری مجری
محمد اسکندری، مجری برنامههایی چون صبح بخیر ایران، ترانه باران، صبح نشاط، صبح آمد و کیمیا و مشاور یکی از مجریان مسابقه «رمز سلامتی» است. وی درباره شور و نشاط و انرژی که دراین ساعت از روز در این مسابقه دارد، به جامجم میگوید: میتوانم بگویم انرژیای که گفتید به روحیات شخصی خودم برمیگردد و در کل آدم بانشاط و با انرژی هستم. ضمن اینکه تجربه اجرای برنامههای صبحگاهی زیادی داشتم و همواره تلاشم بر این است که این شور و نشاط را به مخاطبان هم منتقل کنم.
وی درباره حضورش در این برنامه ادامه میدهد: جدول، سابقه خوبی بین مخاطبان دارد و شبکه سلامت هم جزو علاقهمندیهای من است. ازطرفی شبکه سلامت همواره برای سلامت مجریانش و کارکنان این شبکه برنامههایی دارد. چون سلامت جسم، روح و روان و همچنین آرامش مجریان برایش مهم است و اینکه بتوانند این آرامش را به مخاطبانشان منتقل کنند. البته من مجری یک مسابقه شیرینیپزی در شبکه آموزش بودم که در آن برنامه هفت کیلو چاق شدم و دیگر هم نتوانستم لاغر شوم«میخندد!»
وی میافزاید: در اغلب حوزهها تجربه اجرا دارم و فکر میکنم یک مجری نباید خودش را به یک حوزه محدود کند. به نظرم مجری باید اقیانوسی باشد به عمق پنج سانتیمتر، یعنی در همه حوزهها اطلاعاتی داشته باشد. چون مردم مطالبه میکنند. این مسابقه هم برای من افتخار و اتفاق جدیدی است.
اسکندری در پاسخ به این سؤال که تا چه حد مردم هنوز هم به جدول و مسابقه تلفنی علاقه دارند، توضیح میدهد: من فکر میکنم دغدغه و مشغلههای مردم زیاد شده و کمتر فرصت دیدن برنامهها را پیدا میکنند. اما در این حد هم مسابقه «رمز سلامتی» مخاطبان خودش را دارد و در برخورد با ما از علاقهشان به جدول و مسابقه تلفنی میگویند.
مجری برنامه کیمیا در بخش دیگری از این گفتوگو عنوان میکند: ما مجریان رسانه به خاطر تعهدی که داریم و انتظاری که از ما هست، باید اطلاعات بالایی داشته باشیم و مدام خودمان را به روز کنیم و با مطالعه و آگاهی وارد برنامه شویم.
وی در ادامه درباره اینکه رمز سلامتی چقدر به داشتههایش افزودهاست ،میگوید: قانونی در صداوسیما برای مجریها هست که اگر یک مجری دو روز جلوتر از من وارد صداوسیما شدهباشد، به همان اندازه از من بیشتر میداند. از این رو این مسابقه زنده تلفنی به بار اطلاعات عمومی من اضافه کردهاست. شاید پیش از این خیلی به سلامتم اهمیت نمیدادم اما متوجه شدم رفتار تغذیهای ام را باید تغییر بدهم. به تعبیری میتوانم بگویم به چیزی که روی آنتن میگویم، خودم هم باید اعتقاد داشتهباشم و به آن عمل کنم و بعد به مخاطبم منتقل کنم. چون مخاطب متوجه میشود واقعا به چیزی که میگویم عمل میکنم یا فقط شعار میدهم. مثلا من از وقتی وارد این برنامه شدم، نمک و سس و روغن نمیخورم.
مرور مسابقات تلفنی در تلویزیون
مسابقه مدرسه/ شبکه آموزش سال ۱۴۰۲
مسابقه دو به دو/ شبکه دوسال ۱۴۰۱
مسابقه بعد چهار/ شبکه آموزش سال ۱۳۹۹
مسابقه برخط شو/شبکه پنج سال ۱۳۹۷
مسابقه قدم به قدم/شبکه دو سال ۱۳۹۷
مسابقه جام نهالی/شبکه نهال سال ۱۳۹۶