دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی در روزهای آینده نرخهای جدید بلیت را روی سایتهایشان بارگذاری خواهند کرد، گفت: نرخهای فعلی بلیت هواپیما که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین میشود، مورد تایید ما نیست و معتقدیم آزادسازی باعث میشود نرخهای جدید از نرخی که در بازار سیاه وجود دارد، کمتر شود.مقصود اسعدی سامانی، در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: رای دیوان عدالت درخصوص آزادسازی نرخگذاری بلیت هواپیما تاکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که در برنامه ششم توسعه نیز براجرای آن تاکید شده است.اما وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است از طریق قوه قضاییه و سران قوا حکم صادرشده را متوقف کرده و مانع از افزایش بیرویه قیمت پروازهای داخلی شود.مهرداد بذرپاش در خصوص صدور حکم آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی توسط دیوان عدالت اداری گفت:زمانی که عرضه وتقاضای یک خدمت ترازنیست،نمیتوانیم مدیریت نرخ آن را به بازار واگذار کنیم.وی افزود:ازرئیس قوه قضاییه و سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که در خصوص توقف این حکم تمهیدات لازم اندیشیده شود.
آزادسازی در سال ۱۳۹۴
وی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ اجرایی شد و اثرات مثبتی بر زندگی مردم داشت؛ بهطوری که سال ۱۳۹۴ معادل ۱۷میلیون مسافر داخلی داشتیم که این عدد در سال۱۳۹۷ به ۲۴ میلیون نفر رسید؛ این یعنی آزادسازی نرخ باعث افزایش جابهجایی مسافران شد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور با بیان اینکه بعد از ورود دولت به این بخش و قیمتگذاری دستوری، شاهد کاهش تعداد مسافران بودیم و سال گذشته حدود ۱۸ میلیون مسافر داخلی جابهجا شد، اظهار کرد: زمانی که آزادسازی اتفاق افتاد اقشار مختلفی از مردم توانستند از حملونقل هوایی استفاده کنند اما مسئولان به خیال خود با دستوریکردن قیمت میتوانند قیمتها را ثابت نگه دارند و این باعث شد هم مردم متضرر شوند و هم شرکتهای هواپیمایی نتوانند نقدینگی لازم را به دست بیاورند و خدمات خود را افزایش دهند. از طرفی ناوگان کشور کاهش پیدا کرد و برخی از هواپیماها هم زمینگیر شدند.به گفته وی، هواپیماهایی در کشور موجود است که اگر نقدینگی وجود داشت شرکتها میتوانستند دوباره آنها را وارد شبکه کنند. در نهایت شرکتها بهدلیل مشکلات موجود به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان نیز رسیدگی و رأی را به نفع شرکتهای هواپیمایی صادر کرد.وی در پاسخ به این سؤال که آیا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به افزایش چندبرابری قیمت آن منجر نخواهد شد، گفت: شرکتهای هواپیمایی در نرخگذاری نیز بر اساس عوامل موثر در قیمت تمامشده که شامل هزینههای تعمیرات، چکهای دورهای، هزینههای پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و...است عمل میکنند. سقفی نیز مشخص خواهدشدتانرخ در بازار ازآن فراتر نرود و انجمن نیز بر شرکتها نظارت خواهدکرد.
رشد قیمت بلیت هواپیما
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طی چند روز صدور حکم مذکور، رشد جدی قیمت را در پروازهای داخلی شاهد بودهایم، گفت: از سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود تا مصوبات لازم در دستور کار قرار گیرد و حقوق مصرفکنندگان رعایت شود.بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش با تأکید بر اینکه نباید به مردم ظلم شود، اظهار کرد: وقتی تقاضا با عرضه ناسازگار است، دولت باید با نرخگذاری، بازار را کنترل کند؛ چراکه در غیر این صورت مشکلات متعددی برای مصرفکنندگان ایجاد خواهد شد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم با اشاره به اینکه آنچه در قیمت فعلی بلیت لحاظ شده، قیمت سوخت بر اساس ۶۰۰ تومان است، گفت: شرکتها حتی یک ریال سود هم از بابت این سوخت دریافت نمیکنند و این در واقع یارانه دولت به مردم است. اینکه برخی مسئولان مطرح میکنند که شرکتها سود چند هزار میلیاردی بابت سوخت هواپیما دارند، صحت ندارد.اسعدی سامانی با بیان اینکه نرخهایی که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین میشود، مورد تایید ما نیست، اظهار کرد: نرخهای جدیدی که شرکتها اعلام میکنند، پایینتر از نرخهای موجود در بازار است. معتقدیم آزادسازی باعث میشود حتی نرخها از نرخ بازار سیاه نیز کمتر شود. شرکتها با توجه به اینکه برنامهریزی پرواز دارند، باید صندلیهای خود را عرضه کنند و اگر عرضه صورت نگیرد، ضرر خواهند کرد؛ بنابراین تلاش میکنند در بازار قیمتهای خود را بهنوعی تعیین کنند که بتوانند تمام صندلیهای خود را تکمیل و نرخهای خود را تعدیل کنند.