آیندهپژوهی، به بررسی و تحلیل سناریوهای احتمالی در بستر آینده اطلاق میشود. نمیتوان در یک عرصه صنعتی یا تجاری، آینده و احتمالاتی که در بستر آن رخ میدهد را نادیده انگاشته و صرفا بر زمان حال (و تفسیر معادلات کنونی بر مبنای گذشته ) متمرکز شد. آنچه در این مجال اهمیت دارد، تبلور این نگاه آیندهپژوهانه و خلاقانه در سیاستگذاریهای صنعتی و تجاری است. عرضه و تقاضای ما در بازار صنعت و تجارت، متغیری وابسته به شرایط و فرامتنهایی است که در آینده میتواند، معادلات کنونی را تغییر دهد. در یک صورتبندی اولیه، باید با مهارت پیشبینی تجارت آشنا بوده و ظرفیتهای صنعتی را در خدمت این آیندهنگری ماهرانه قرار دهیم. پس در اینجا توانمندیهای انتزاعی و عملیاتی درهم میآمیزد وترکیبی متوازن به سود منافع صنعتی و تجاری ما ایجاد میکند.در یک تعریف کلان، پیشبینی تجارت به تجزیهوتحلیل دادههای آماری وسایر اطلاعات اقتصادی،سیاسی و بازار بهمنظور کاهش خطرات ناشی از تصمیمگیریهای تجاری و برنامههای دوربرداشاره دارد. این پیشبینی،هم معطوف به بستر معاملات و هم معطوف به شکل انجام آن است. این آیندهپژوهی باید همهجانبه و متکی به دادهها و پیشفرضهای قطعیتر و مستندتر باشد تا بتوان تحقق آن در آینده را حداقل بهصورت نسبی تضمین کرد.