ورزشگاه‌ها؛ نمایشگاه سوءمدیریت‌ها

تیم‌ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه در نخستین بازی خود در دور سوم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ مقابل قرقیزستان با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید.
کد خبر: ۱۴۷۱۵۴۸
 
بیشتر از نمایش بد و نه چندان خوب تیم‌ملی ایران در این رقابت وضعیت عجیب چمن ورزشگاه فولادشهر بود که توی چشم زد. ورزشگاهی که طبق ادعای نیما نکیسا ۲۰ میلیارد تومان برای ترمیم آن هزینه شده تا به بازی تیم‌ملی برسد!مشکلات مربوط به ورزشگاه‌ها در این چند وقت اخیر فوتبال ایران را گرفتار بحران بزرگی کرده و این موضوع به‌خصوص در بازی‌های بین‌المللی بیشتر از همیشه خودش را نشان می‌دهد؛ طوری که مهدی طارمی به عنوان یکی از کاپیتان‌های ایران پس از این بازی در مصاحبه‌ای از افتضاح چمن ورزشگاه گفت: «فقط مجبور بودیم سانتر کنیم و بزنیم زیر توپ!»نه فقط فولادشهر که غیر از یکی دو ورزشگاه در ایران، اوضاع سایر ورزشگاه‌ها هم اصلا خوب نیست. صادق درودگر که خودش سال‌ها در این فوتبال دستی بر آتش داشته پس از بازی در فضای مجازی اینستاگرام عکسی از ورزشگاه عراق و فولادشهر را گذاشت و به یک نکته قابل تامل اشاره کرد؛ نکته‌ای که می‌تواند کلیدی باشد برای باز کردن تمام قفل‌هایی که با وجود هزینه‌های میلیاردی بر فوتبال ایران خورده است. درودگر نوشته بود:«این وضعیت چمن ورزشگاه عراق است و این هم وضعیت چمن ورزشگاه فولادشهر؛ جالب اینجاست که پیمانکار ورزشگاه عراق یک ایرانی است!» نکته عجیب که بدون شک این سؤال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که چرا همین پیمانکاران در ایران فعالیت نمی‌کنند و چرا و با وجود این‌که مدیرعامل ذوب‌آهن ادعا می‌کند ۲۰ میلیارد برای چمن ورزشگاه هزینه کرده باز هم چمن ورزشگاه فولادشهر افتضاح است؟
قضه از جایی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانیم مشکل فقط مربوط به بازی‌های تیم‌ملی نیست. از زمان شروع مسابقات لیگ بیست‌وچهارم، بسیاری از تیم‌های لیگ برتری درگیر انتخاب ورزشگاه برای دیدارهای خانگی بوده‌اند و این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده است. در هفته سوم لیگ برتر تیم‌های سپاهان، پرسپولیس و استقلال خوزستان به دلایل مختلف نتوانستند در ورزشگاه خانگی خود میزبانی کنند و مجبور شدند یا راهی شهرهای اراک و قزوین شوند یا با جنجال فراوان ورزشگاه تیم همشهری خود را قرض بگیرند. این موضوع برای تیم‌های استقلال، چادرملو و حتی ذوب‌آهن هم صدق می‌کند و این یعنی نزدیک به نصف تیم‌های لیگ برتر شرایط میزبانی ندارند.از طرفی بقیه ورزشگاه‌های لیگ برتر هم شرایط مطلوبی ندارند و صرفا دارای امکانات حداقلی برای برگزاری مسابقات هستند. همین حالا دو ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک و سردار آزادگان قزوین که میزبان دیدارهای خانگی پرسپولیس، سپاهان و استقلال بوده‌اند به‌دلیل برگزاری بیش از حد مسابقات در معرض خطر قرار دارند و ممکن است لیگ برتر همین ورزشگاه‌های آماده خود را هم از دست بدهد!
در شرایطی که فوتبال ایران حالا با معضل آماده نبودن ورزشگاه‌ها مواجه شده، لیگ نخبگان آسیا هم از چند روز دیگر آغاز خواهد شد. اتفاقی که به یک نگرانی بزرگ برای فوتبالی‌ها تبدیل شده و شرایط ورزشگاه‌های ایران باعث آبروریزی بین‌المللی می‌شود. استقلال در هفته اول لیگ نخبگان میزبان الغرافه قطر است و قصد دارد بازی‌اش را در ورزشگاه شهدای شهرقدس برگزار کند. این ورزشگاه مدت‌ها به‌دلیل مشکلات مختلف از چرخه مسابقات لیگ برتر خارج بوده ولی حالا قرار است میزبان مهم‌ترین مسابقات باشگاهی قاره آسیا شود. ورزشگاه شهرقدس فقط گنجایش ۱۲هزار و۵۰۰ نفر را دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش در نزدیکی شهر ممکن است در زمان برگزاری بازی ازدحام زیادی اطراف آن به وجود بیاید که کنترل کردن آن کار سختی است.
این اتفاقات درحالی رخ داده که روز اول آبان قرار است دیدار استقلال و النصر عربستان برگزار شود که با توجه به حضور کریستیانو رونالدو از جذابیت بالایی برای هواداران برخوردار است. سفر سال گذشته رونالدو به تهران با حواشی و جنجال‌های زیادی همراه شد و مشکلات چمن ورزشگاه آزادی در بازی پرسپولیس - النصرهم آبروریزی بزرگی را برای فوتبال ایران به وجود آورد. با این حال امسال اصلا مشخص نیست که ورزشگاه آزادی به حضور رونالدو برسد و اگر قرار باشد بازی در شهرقدس برگزار شود، آن موقع شاید یک فاجعه بزرگ در انتظار فوتبال ایران باشد!
باشگاه استقلال هم علاقه زیادی داشت تا دیدارهای خود در لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا را در مشهد برگزار کند ولی تا این لحظه موفق به این کار نشده و به اجبار باید در شهرقدس از الغرافه میزبانی کند. نکته عجیب در خصوص میزبانی مشهد این است که ورزشگاه امام رضا(ع) در هفته دوم لیگ برتر در اختیار ذوب‌آهن قرارگرفت و این تیم با توجه به درگیر بودن ورزشگاه فولادشهر، در مشهد از هوادار میزبانی کرد تا تیم‌ملی که قصد داشت در مشهد بازی کند، بتواند در اصفهان میزبان قرقیزستان باشد!
سوالی که حالا ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده این است که آیا توطئه‌ای علیه حیثیت و اعتبار ایران در جریان است؟ چرا باید بازی‌های ملی و بین‌المللی فوتبال ایران در چنین ورزشگاه‌های کوچک و حتی محقری انجام شود ؟‌چرا هیچ زمین چمن درست و حسابی در اختیار فوتبال ملی نیست؟‌چه کسی این گونه طی دو سال گذشته اعتبار فوتبال ایران را با تخریب زمین‌های چمن از بین برده است؟‌چرا چهار ورزشگاه بزرگ اصفهان و تبریز و مشهد و اهواز در اختیار فوتبال ملی قرار نمی‌گیرد؟ و خیلی چراهای دیگر که مدیران ورزش ایران باید به همه آنها پاسخ بدهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها