نقل‌هایی از دست‌اندرکاران میزگرد تخصصی رادیو با موضوع تاریخ معاصر ایران

دربست، بن‌بست نیاوران

طی این سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، رسانه‌های معاند همواره برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران در اذهان عمومی سعی کرده‌اند تا با تحریف تاریخ، دوران پهلوی را به‌عنوان دوران طلایی وشکوه ایران ترسیم کنند.ضروری است باشناخت اهداف اصلی دشمن دربازنمایی مثبت این دوران به مقابله رسانه‌ای بادشمن پرداخته شود.
کد خبر: ۱۴۷۱۶۰۶
نویسنده مریم کریمی - از اهالی رادیو
 
«بن‌بست نیاوران» عنوان برنامه جدید رادیو است که به‌طور مشخص به بازشناسی و بررسی دوران پهلوی می‌پردازد. به بهانه پخش این برنامه با عوامل آن گفت‌و‌گو شده که در اینجا می‌خوانید. 

پیام امیری، مدیر گروه تاریخ و معارف 
در برنامه «بن‌بست نیاوران» که در ساختار گفت‌وگو‌محور و میزگرد تخصصی طراحی و تولید شده است، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا مجری برنامه که خود نیز کارشناس تاریخ است درگفت‌وگوی تبیینی و تحلیلی با کارشناسان، نخبگان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران، مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دوران پهلوی اول و دوم را مورد بررسی قرار دهد. در مرحله نخست بیش از ۳۰ موضوع در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از جمله تشکیل احزاب سیاسی، دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور،سیاست‌های توسعه اقتصادی،فعالیت مطبوعات ونگاه به غرب دربرنامه‌های فرهنگی و...درمحدوده زمانی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ هجری شمسی از منابع معتبر استخراج شده است که پس از بررسی و تایید نهایی در اتاق فکر برنامه وارد مرحله پیش‌تولید و تولید شد. از آنجا که در سند تحول رسانه‌ملی موضوع مقابله با تطهیر همه‌جانبه و هنری رژیم پهلوی به‌عنوان یکی از خطوط مهم راهبردی در حوزه برنامه‌سازی تعریف شده است و با توجه به حجم بالای تحریف و تطهیر پهلوی توسط رسانه‌های معاند در یکی دو دهه اخیر ضرورت دارد، ذهنیت افکار عمومی به‌ویژه نسل جوان و نوجوان جامعه ایرانی در موضوع سلطنت نامشروع، نامعقول پهلوی‌ها و واقعیت‌های شیوه حکمرانی در این دوره ۵۷ساله واکاوی وبررسی شود و پژوهش‌های تاریخی صورت گرفته توسط پژوهشگران تاریخ معاصر به‌درستی و دقیق مورد تحلیل کارشناسی قرار گیرد. 

حماد خزائی، تهیه‌کننده
میزگرد تاریخ پهلوی با عنوان«بن‌بست نیاوران» کاری از گروه تاریخ و معارف رادیو تهران است که سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲:۳۰ موج اف‌ام ردیف ۹۴ مگاهرتز تقدیم مخاطبان می‌شود. از آیتم‌های این برنامه می‌توان به بخش «روایت تاریخ» که گفتاری از یک رویداد برگرفته از منابع تاریخی است و «کتاب‌نامه» همراه با معرفی کتاب‌ها و منابع علمی معتبر تاریخ معاصر ایران اشاره کرد. این برنامه متشکل از بخش‌های مختلف است؛ در بخش سیاسی، به سیاست خارجی در رژیم پهلوی می‌پردازیم و در بخش اجتماعی، درباره ساختار طبقات اجتماعی ایران در دوره پهلوی پرداخته می‌شود. ما در بخش اقتصادی، به اقتصاد ایران در دوره پهلوی اول و دوم می‌پردازیم و بخش فرهنگی ما، به ترویج زندگی غربی و کمرنگ‌شدن سبک زندگی اسلامی خواهد پرداخت، چرا که هدف اصلی برنامه تبیین ماهیت اصلی رژیم شاهنشاهی و مقابله با تطهیر رژیم پهلوی است که ما تلاش می‌کنیم به تبیین علل توسعه نیافتن ایران در دوره حکومت پهلوی اول و دوم و تبیین غرب‌زدگی و سلطه‌پذیری از بیگانگان در رژیم پهلوی بپردازیم.

پژمان کریمی، کارشناس مجری
سال ۱۳۸۳ به رادیو تهران آمدم، حضور در این شبکه سرآغاز برنامه‌سازی جدی من در حوزه سیاسی و تاریخی شد. در ادامه مسیر در جایگاه تهیه‌کنندگی و بعدتر در کسوت مجری ــ کارشناس قرار گرفتم. به عنوان مدیر گروه سیاسی و اجتماعی به رادیو گفت‌وگو رفتم و پس از آن در اداره‌کل روابط عمومی به عنوان مدیر واحد اطلاع‌رسانی و سپس در شبکه یک سیما به‌عنوان ارزیاب و مجری مشغول به ادامه کار شدم. در برنامه جدید بن‌بست نیاوران هم به‌عنوان مجری ــ کارشناس به‌طور متمرکز به سلسله پهلوی خواهیم پرداخت و به شکل تخصصی موضوعات مرتبط با این سلسله را تحلیل می‌کنیم. این موضوعات اغلب شامل آن موضوعاتی است که یا کمتر بدان‌هاپرداخته شده یااساسا فرصت پرداخت آنهامهیانشده است.استفاده از کارشناسان مسلط به سلسله پهلوی ازدیگر ویژگی‌های مجموعه یاد شده است. معتقدم یکی ازویژگی‌های علم تاریخ این است که به ازای هر موضوع، هر پدیده یا هر واقعه و هر نام، می‌توان صحبت‌ کرد. به نظرم برای جذاب شدن و تاثیرگذاری برنامه‌های تاریخی که به دلیل این که زمان طولانی از وقوع آن گذشته است یا این که برای افراد بسیاری مسائل تاریخی خسته‌کننده وکسالت‌بار است،آوردن یک نکته درخلال سخنان کارشناس، طرح پرسشی کلیدی که مطلبی را روشن‌تر کند، افشای چهره‌ای مرموز، واکاوی یک راز یا بیان یک پرسش که معمایی تاریخی را پیش بکشد، می‌تواند گفت‌وگویی تاریخی جذابی را موجب شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها