گپ وگفت «قاب کوچک» باحمیدرضا افتخاری، مدیر شبکه رادیویی صبا

چرخه برنامه‌سازی زیر چتر صدا

بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما با توجه به عدالت‌گستری،هویت محوری، تمرکز بر تحول و تبدیل شعار به عمل تلاش کرده‌اند نه تنها مبحث تحول رابه بهترین شکل دربرنامه‌سازی تبیین کنند، بلکه با تزریق ایده‌های نو،رویدادها وبرنامه‌های جدید را برای مخاطبان خلق کنند.
کد خبر: ۱۴۷۲۵۸۱
نویسنده مریم کریمی - از اهالی رادیو
 
ازسوی دیگر باید توجه کرد که لازمه تحقق این مبحث، صبوری و اجرای گام به گام است، زیرا اساس تحول هدف گرفته شده، ایجاد بستری و تشخیص مسیری است که بر پایه اسناد تحول، ایجابات و مقتضیات روز ونظر به راهبرد مناسب در برابر استکبار رسانه‌ای است. در این رابطه سراغ حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا رفتیم و با او درباره تحولات این شبکه رادیویی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا در پاسخ به این پرسش که با توجه به سند تحول سازمان صداوسیما و تعریف شده در ۱۲ محور‌، در رادیو صبا چه اقداماتی انجام داده‌اید، توضیح ‌داد: سند تحول سه بعددارد که شامل تحول در ساز و کار، تحول در رویکرد و تحول در محتواست و بخش تحول در محتوا شامل۱۲محور می‌شود. رادیو صبا هم از زمان ابلاغ سند تحول مانند دیگر شبکه‌ها در هر سه بخش برنامه فعال بوده و برنامه‌ریزی عملیاتی داشته است.البته تصدیق می‌کنید که شبکه‌ها به فراخور ماموریت و ساختار خود در برخی محورها امکان اقدام بیشتری دارند. به طورمثال دربعد تحول در سازوکار، رادیو صبا در محور‌هایی نظیر بازمهندسی جدول پخش یا فعال‌سازی نهضت تولید محتواهای کوتاه تمرکز بیشتری داشته و اقدامات قابل دفاعی انجام داده است؛ هرچند این به این معنی نیست که در سایر محورها اقدامی نشده است. 
 
نقد غرب‌زدگی در برنامه «غربیلک»
وی ادامه ‌داد: موضوع مورد نظر شما در این پرسش تحول در محتوا و محورهای۱۲‌گانه آن است. رادیو صبا با وجود محدودیت‌های ناشی از ماموریت شبکه، خوشبختانه درهر۱۲محور فعال بوده است اما طبیعتا در محورهایی بیشتر تلاش شده است، به طور مثال در محور سبک زندگی برنامه‌هایی نظیر خانواده مبارک، کاشیا، راز بقایی، ماجراهای من و بابام و بخش‌هایی در جنگ نمایشی پرمخاطب شهرفرنگ به طوراختصاصی این محوررادنبال می‌کنند.مدیررادیوصبا عنوان کرد: یادرمحورنقد غرب و غربزدگی برنامه «غربیلک» به نقد سبک زندگی غربی می‌پردازد.همچنین برنامه خروس قندی یا روزی روزگاری پهلوی که با محوریت پوشش تاریخ پهلوی درحال پخش است.درمحور هنر انقلاب هم برنامه‌های هدهد صبا، القصه، سازمن، طربخانه و لیموترش روی آنتن شبکه هستند. برنامه‌های صبا،عصرصبا ودوراهی هم چندمحورنظیر عدالت وپیشرفت رادرکنار سایر محورها پوشش می‌دهند. «روستا دوستا»هم که مسابقه‌ای با محوریت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستاهای کشور است تقریبا به همه موارد محورهای تحولی توجه دارد، حتی محور‌های جوان مومن انقلابی و زن انقلابی در برنامه‌های فرش قرمز و سیر تا پیاز مورد توجه هستند. به طور کل هر کدام از برنامه‌های شبکه به نحوی حداقلی به یکی ازمحور‌های دوازده‌گانه مرتبط است.افتخاری درباره این که از بین این مباحث، کدام موضوع دراولویت رادیو صبا قراردارد،بیان کرد:همان‌طور که گفتم محورهای سبک زندگی وهنر انقلاب حجم بیشتری از برنامه‌های شبکه را به خود اختصاص داده‌اند.ماهیت سرگرمی شبکه ایجاب می‌کند ازنظر حجمی تمرکزبیشتری به این دومحور داشته باشیم، اما محورهایی نظیر نقد غرب و هجو غرب‌زدگی یا تاریخ پهلوی یا تاریخ ایران و اسلام هم تا اندازه‌ای که کشش تولید برنامه داشته مورد توجه قرار گرفته است.
 
نگاه ویژه در فضای مجازی
شبکه رادیویی صبا تنها شبکه سرگرم‌کننده رادیوست. افتخاری درباره این که برنامه‌ها با توجه به محوریت تحول با چه هدفی تولید و روانه آنتن می‌شوند؟ تاکید ‌کرد: این پرسش را باید از منظر بعد تحول در رویکرد و سازوکار پاسخ داد. آنچه در این محور مورد توجه ویژه قرار گرفته مدیریت خط سبزی است، به این مفهوم که اتاق‌های فکر‌ شبکه و برنامه‌ها تلاش می‌کنند دنبال مفاهیمی برای انتقال باشند که مغفول مانده است و تلاش می‌شودکه این مفاهیم ساده‌سازی شودودر قالب‌های سرگرم‌کننده به مخاطب ارائه شود. درکنار این محور رویکردی، نگاه ویژه‌ای به حضور در فضای مجازی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم کمیت را با جذابیت جایگزین کنیم. در بعد سازوکارهم علاوه بر دومحوری که قبلا گفتم، تلاش شده با استفاده ازمنابع آرشیوی درکاهش فشار آنتن هم فعالیت‌هایی انجام دهیم.وی درباره این که برای شش ماهه دوم سال چه برنامه‌های جدید با محوریت تحول طراحی شده، گفت: تمام برنامه‌های شبکه نگاه تحولی دارند و تلاش می‌شود موضوعات روز درقالب محورهای تحولی به مخاطبان ارائه شود، مثلا در حیطه شعار سال که در دل محور پیشرفت قابل تعریف است. برنامه جدیدی بعد از ایام محرم و صفر به جدول پخش اضافه می‌شود. برنامه سینما ایران با موضع بررسی فیلم‌های سینمایی شاخص بعد از انقلاب راهی آنتن خواهد شد.
 
دختر ایران به قلم بانو 
وی افزود:برنامه‌هایی نظیر بازیگرد با موضوع بازی‌های رایانه‌ای تولید بازی‌سازان ایرانی یا زیر زبونی است که در حیطه پاسداشت زبان فارسی به جدول پخش اضافه خواهد شد. یا برنامه‌هایی نظیر چسب زخم و خالی‌وود که به ترتیب سبک زندگی غرب‌زده هنرمندان ایران و سینمای هالیوود راموردنقد قرارمی‌دهد،راهی آنتن می‌شود.درموضوع زن ایرانی،دختر ایران به قلم بانو از برنامه‌های جدید است. برنامه سمت درست تاریخ به بازخوانی مواضع شخصیت‌های جهان اسلام درباره وحدت مسلمانان می‌پردازد که در قالب یک میان برنامه کوتاه ارائه می‌شود وذیل محورهویت جهانی - امتی تولید می‌شود.همچنین درمحور ایثار و مقاومت فصل دوم برنامه لبخند خوبان تولید می‌شود. برنامه‌های دیگری نظیر حکم، متافن، به توان من، هنر و مهارت و...هم هستند که شاید توضیح آن در حوصله این گفت‌و‌گو نگنجد.
 
راه اندازی رادیو تصویری
مدیر رادیو صبا درباره دیگر نکات درخصوص تحول در رادیو صبا اظهار ‌کرد:حرف آخر این که شاید مهم‌ترین اقدام تحولی رادیو صبا را باید دربرگزاری جشنواره زیر چتر لبخند جست‌وجو کنیم.البته تلاش جدیدی که در راه‌اندازی رادیو تصویری آغاز شده است، برنامه«صبح صبا»روزهای چهارشنبه بااستانداردهای جهانی رادیو تصویری درحال پخش بر بستر اینترنت و ازطریق تارنمای شبکه بوده که مورداستقبال مخاطبان‌هم قرارگرفته است.امیدواریم بتوانیم این تجربه رابا حمایت مدیران ارشد سازمان گسترش دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها