آرایش تهاجمی در برابر جنگ ادراکی

دشمن خواهان پیشرفت، استقلال و یک ایران قوی و مقتدر نیست. آنها به‌دنبال ناامیدکردن مردم کشورمان از آینده روشن نظام اسلامی هستند؛ در پی نشان‌دادن ناکارآمدی این نظام و سیاه‌نمایی از آینده آن.
کد خبر: ۱۴۷۴۰۳۵
نویسنده مریم کریمی‌ - گروه رسانه
 
مشخصا دراین‌باره می‌توان از اردوگاه غرب، به‌ویژه آمریکا نام برد؛ دشمنی که در بستر جنگ ترکیبی به‌ویژه در عرصه شناختی و رسانه‌ای، ایجاد تغییر و تحریف در ادراک مخاطب ایرانی را با صدها رسانه ماهواره‌ای، فضای مجازی و انواع شبکه‌های اجتماعی هدف قرار داده است. در این کارزار ما باید ضعف رقیب را بشناسیم و قوای خود را تقویت کنیم. رادیو تبیین در همین راستا راه‌اندازی شد تا فرصتی برای تقویت سواد رسانه‌ای مردم به‌ویژه نسل جوان باشد. درباره این شبکه رادیویی و اقداماتی که انجام می‌دهد با مدیر آن، رضا کوچک‌زاده تهمتن گفت‌و‌گو کردیم. 
 
تبیین پیشدستانه
جهاد تبیین از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است. از عنوان رادیو تبیین برمی‌آید که می‌تواند گام‌های موثری در این خصوص بردارد. کوچک‌زاده تهمتن در پاسخ به این پرسش که با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص موضوع جهاد تبیین، در رادیو تبیین از چه راهکارهایی برای عملی‌کردن فرمایشات ایشان بهره می‌برید؟ به جام‌جم گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، روایتگری باید پیشدستانه باشد و گرنه دشمن خود حقایق را روایت می‌کند و آنگونه که می‌خواهد روایت می‌کند. از این رو در این شبکه راهبرد ما تبیین پیشدستانه از عرصه‌های مختلف است تا نگذاریم رسانه‌های دشمن، در حفره‌هایی که در عرصه افکار عمومی مخاطب شکل گرفته، لانه‌گزینی کند. دال مرکزی اقدام شبکه در جهاد تبیین، تبیین پیشرفت مداوم انقلاب و امید‌آفرینی نسبت به آینده است و این امر به صورت محتوایی و کاربردی در همه برنامه‌ها خود را نشان می‌دهد. 
 
روایت صحیح از حقایق
در سال اول راه‌اندازی، شعار رادیو تبیین تقویت سرمایه اجتماعی و در دومین سال شعار «ما روایت می‌کنیم» است. مدیر این شبکه رادیویی درباره چرایی گزینش این شعارها توضیح داد: همان‌گونه که در پاسخ به سوال قبل عرض شد، مطالبه جدی مقام معظم رهبری، در جهاد تبیین، روایت درست و صحیح حقایق است تا دشمن به تحریف و وارونه‌نمایی نپردازد. لذا این رسالت ماست تا در نظام رسانه‌ای کشور، خاصه رادیو تبیین، واقعیت‌های انقلاب اسلامی را برای مخاطبان خود خاصه نسل جوان و نوپا با صراحت لهجه و بدون لکنت زبان روایت کنیم. تقویت سرمایه اجتماعی از جمله اهداف ماست، لیکن روایت پیشرفت‌ها، آرمان و گفتمان‌ها، امیدواری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، کارکرد این شبکه است. هدف این است نگذاریم دشمن با وارونه‌نمایی برای نسل‌های جوان ما، انقلاب را روایت کند، بلکه ما خودمان باید روایت کنیم. امری که رادیو تبیین در راستای آن شکل گرفته و به کار خود ادامه می دهد.
 
آگاهی‌بخشی به نسل جوان
برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن، بایدآرایش صحیح وموثر رسانه‌ای داشت تابتوان نسل جدید راهم باخود همراه کرد. کوچک‌زاده در پاسخ به این سؤال که چه نوع آرایش رسانه‌ای برای رادیو‌تبیین در نظر گرفته‌اید، بیان کرد: ما در بستر یک جنگ تمام‌عیار ترکیبی دشمن قرار داریم. لزوم تقویت جبهه خودی پیش از دفاع، حمله رسانه‌ای به ارگ و برج و باروی معرفتی دشمن است. از این رو، شبکه تبیین آرایش خود را تهاجمی ترسیم کرده است. ما در مورد موضوعات مختلف، از کارآمدی انقلاب گرفته تا موضوع زنان، جوانان، پیشرفت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، توان دفاعی و بازدارندگی، تقویت مشارکت سیاسی مردم و مردمی‌سازی حکمرانی، سبک‌زندگی ایرانی و اسلامی، پیوست عدالت اجتماعی، شناخت تاریخ معاصر، ماموریت‌های گام دوم و ظرفیت تمدن‌سازی انقلاب اسلامی،تبیین گفتمان مقاومت و...به صورت صریح وشفاف به آگاهی‌بخشی برای نسل‌های جوان و نوپای ملت‌مان می‌پردازیم.وی ادامه داد: نباید بگذاریم شکاف نسلی درعرصه‌های معرفتی ایجاد شود که این خود یک آفت خطرناک است. از طرف دیگر، در مورد هجوم به گفتمان‌های ضد‌انسانی غربی،نقض صریح حقوق بشر دراین جوامع، فروپاشی خانواده وسبک زندگی غربی و غرب‌گرایی، قیاس حیات اسلامی با غرب، حمایت امریکا و اروپا از نژادپرستی، آپارتاید، نسل‌کشی ها، بهره‌کشی از زنان و عدم‌رعایت حقوق انسانی آنها و ارائه مدل‌های اسلامی وانقلابی به مخاطبان خود،کنشگرانه اقدام خواهیم کرد و هرگز منفعل و دفاعی آرایش نیافته‌ایم. البته به پاسخگویی به شبهات رسانه‌های معاند و تحلیل و تبیین آنها نیز توجه داریم و مایلیم که پاسخگوی پرسش‌های عمیق مخاطبان خود نیز باشیم. 

تبیین کارآمدی با امیدآفرینی
یکی از اهداف رادیو تبیین، تبیین کارآمدی‌های نظام اسلامی است که این ماموریت را دیگر شبکه‌های رادیویی هم به عهده دارند. مدیر رادیو‌تبیین درباره این‌که با چه نگاه نویی نسبت به این موضوع فعالیت می‌کنند، گفت: البته که رسالت همه بخش‌های رسانه ملی و شبکه‌های رادیویی، تبیین کارآمدی انقلاب اسلامی است، اماهر شبکه شرح وظیفه‌ای دارد که در بستر کار‌ویژه‌های تخصصی خود اقدام می‌کند. لیکن شبکه تبیین، مختص جهاد تبیین است.کار‌ویژه اصلی آن، تبیین کارآمدی در بستر روایت حقایق و امیدآفرینی نسبت به آینده است.مخاطبان علاقه‌مند می‌توانندبه صورت متمرکز سلسه‌برنامه‌های شبکه را درابعاد مختلف ازاطلاع‌رسانی،تبیین گفتمان‌ها، روایت مقاومت، اعتلای داخلی و بین‌المللی کشور، پیشرفت‌های سیاسی- امنیتی، اقتصادی و...تا امید‌آفرینی نسبت به آینده انقلاب دنبال کنند. برنامه‌ها در موضوعات مختلف، اززنان و جوانان تا پیشرفت‌های علم‌و‌فناوری، ازصنعت دفاعی تا اقتصاد و فناوری‌های سطوح بالا، از آگاهی درباره تاریخ معاصروتاریخ انقلاب و نفاق‌شناسی تاقدرت کشوردرمنطقه ونظام بین‌الملل وغیره، در زمان‌بندی مشخص در بستر شبکه قابل‌دریافت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها