موج ورشکستگی از ایلات تا حیفا

این‌روزها بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی هدف موشک‌های حزب‌ا... قرار دارد و صهیونیست‌ها به‌شدت از تعطیلی این بندر نگران هستند، زیرا این بندر درتامین کالاهای اساسی این رژیم نقش مهمی دارد.امابرای پی‌بردن به عمق مشکلات صهیونیست‌ها و بررسی ریشه‌های نگرانی که این روزها به‌جان آنها افتاده، باید به سوابق حملات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در یک‌سال گذشته و ضرباتی که اسرائیل از راهبرد مقاومت با عنوان «وحدت میدان‌ها» خورده نگاهی انداخت.
کد خبر: ۱۴۷۷۳۰۶
 
اگرچه بندر حیفا در روزها و هفته‌های گذشته به بانک اهداف حزب‌ا... وارد شده است اما مقاومت یمن، ماه‌هاست که ازطریق پهپاد و موشک، بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهد و این بندر را به تعطیلی کشانده است و همین مسأله باعث شده تا بار سنگینی به بنادر حیفا و اشدود به‌عنوان بنادر جایگزین ایلات وارد شود و اکنون با حملات حزب‌ا... به حیفا، کابینه اشغالگران خواستار طرح جایگزین برای استفاده از بنادر کشورهای مجاور اراضی اشغالی در‌صورت توقف فعالیت این بندر شده است. 
   
تعطیلی هشت ماهه ایلات
بر‌همین اساس، نباید از اهمیت حملات مقاومت به ایلات در ماه‌های گذشته و فلج‌شدن این بندر به‌راحتی گذشت به‌ویژه این‌که با ادامه محاصره دریایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ از سوی نیروهای مسلح یمن، بندر ایلات شاهد هیچ فعالیتی نیست. وبسایت World Cargo News (متخصص در حوزه حمل‌و‌نقل و حمل‌و‌نقل دریایی) در گزارشی نوشت که ۸۵ درصد فعالیت بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به‌دلیل حملات و محاصره دریایی اسرائیل از سوی یمنی‌ها متوقف شده است. 
طبق این گزارش، با‌وجود افزایش کوتاه‌مدت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، این بندر به‌مدت هشت ماه هیچ فعالیت و درآمدی نداشته است.  این وبگاه فعال در‌حوزه تجارت دریایی افزود: «ایلات عمدتاً با کالاهای فله‌ای، پتاسیم و واردات خودروها سروکار دارد. اگرچه این بندر از‌نظر اندازه بسیارکوچک‌تر ازبنادر اشدود وحیفا در دریای مدیترانه است، اما حملات انصارا... تأثیر قابل‌توجهی بر تجارت اسرائیل داشته است.»  به‌گفته این وبسایت، «گدعون گالبر» مدیر بندر ایلات مجبور شده‌ از دولت اسرائیل درخواست کمک مالی کند و در آستانه اعلام ورشکستگی است. او روز جمعه به کارمندان بندر ایلات گفته بود که باید به مرخصی اجباری بروند. اما علاوه بر محاصره بندر ایلات از سوی یمنی‌ها، مقاومت اسلامی عراق نیز به‌شکل روزانه در‌حال انجام حملات پهپادی به این بندر است. 
   
ایلات؛ بازنده اصلی جنگ
بندر ایلات در اراضی اشغالی یکی از مهم‌ترین بندر‌های رژیم‌صهیونیستی است. پایگاه گلوبز رژیم صهیونیستی درباره این بندر نوشته: هیچ بحثی درباره این موضوع وجود ندارد که بندر ایلات بازنده اصلی جنگ در میان بنادر اسرائیل است. این بندر به‌همین دلیل با مشکلاتی روبه‌رو شد. گلوبز می‌نویسد که این بندر پذیرای بسیاری از کالا‌هایی بود که به اسرائیل می‌رسیدند و برای تل‌آویو بسیار حیاتی هستند.تصویر ژئوپلیتیک اطراف بندر ایلات در‌حالی تیره شده که شرکت‌های رژیم صهیونیستی، مانند ZIM وسایر شرکت‌هایی که با این رژیم در ارتباط هستند، از انحراف قابل‌توجهی در مسیر‌های حمل‌ونقل خبر داده‌اند. کشتی‌های این شرکت‌ها به‌جای حرکت از کانال سوئز، مسیر‌های حمل‌ونقل طولانی‌تر را  انتخاب می‌کنند.  مقام‌های بندر ایلات در مصاحبه با رسانه‌های عبری‌زبان تایید کردند که تقریبا هیچ کشتی‌ای در این بندر حضور ندارد. گیدئون گلبار، مدیر این بندر در مصاحبه با روزنامه‌ای عبری‌زبان گفت: تهدید یمن بر تردد همه کشتی‌ها تأثیر می‌گذارد. کالا‌ها به اینجا نرسیده و حضور کشتی‌ها در بندر را از دست داده‌ایم. هم‌چنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌دلیل تسلط ارتش ملی یمن بر تنگه باب‌المندب و تهدید‌ها علیه بندر ایلات، برخی کالا‌ها ماه‌هاست که به این بندر نرسیده است. براساس گزارش پایگاه اقتصادی عبری‌زبان مارکر، اقتصاد رژیم صهیونیستی با بی‌ثباتی مواجه بوده و نگرانی‌ها در میان مسئولان این رژیم گسترش یافته است.
   
دلایل اهمیت ایلات برای صهیونیست‌ها
بندر ایلات، تنها بندر رژیم‌صهیونیستی در دریای سرخ، از اهمیت استراتژیک واقتصادی بالایی برخوردار است. با توجه به اقتصاد جزیره‌ای رژیم‌صهیونیستی که به‌دلیل انزوای ژئوپلیتیک منطقه‌ای آن است، تجارت خارجی این رژیم براساس استفاده از بنادر و مسیر‌های دریایی برای تضمین رشد اقتصادی مستمرشکل می‌گیرد.همچنین ایلات یک پایانه نفتی محسوب می‌شود. خط لوله «اشکلون» ۱۲ تا ۱۶ درصد نفت خام انتقالی از دریای سرخ به دریای مدیترانه را بدون عبور از کانال سوئز منتقل می‌کند. این موضوع باعث شده که رژیم صهیونیستی بتواند ازنظردرآمدزایی برروی آن حساب ویژه‌ای باز کند. همچنین در برنامه‌ریزی اقتصادی رژیم‌صهیونیستی، ایلات حلقه‌ای است که سرزمین‌های اشغالی را به کریدور‌های بین‌المللی مانند ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) متصل می‌کند و رقیب ترانزیت کانال سوئز مصر است.بندر ایلات همچنین نقش مهمی درصنعت گردشگری رژیم‌صهیونیستی دارد و ادامه حملات به آن می‌تواند ناامنی این شهر در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های مقاومت را آشکار کند. این موضوع ضربه‌ای سنگین به گردشگری این رژیم خواهد بود.

مقایسه حجم بار تخلیه شده در بنادر رژیم صهیونیستی در سه ماه نخست سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴
نام بندر       سه ماهه اول ۲۰۲۴      سه ماهه اول ۲۰۲۳        میزان کاهش
حیفا 
          ۲۱۲ هزار تن             ۳۴۴ هزار تن                 ۳۸ درصد
اشدود        ۱۸۱ هزار تن             ۲۹۸ هزار تن                ۳۹ درصد
ایلات         ۲۵ هزار تن               ۸۵ هزار تن                  ۷۱ درصد
سایر بنادر   ۳۹۴ هزار تن            ۴۹۴ هزار تن                ۳۳ درصد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها