ایران در مدار نظم نوین اقتصادی

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، امروز و به دعوت ولادیمیر پوتین، همتای روس خود عازم شهر کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه خواهد شد.
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، امروز و به دعوت ولادیمیر پوتین، همتای روس خود عازم شهر کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۷۸۲۵۲
نویسنده حسام رضایی - دبیر گروه سیاسی
 
محمدمهدی سنایی، معاون سیاسی رئیس‌جمهور با انتشار متنی در فضای مجازی با اشاره به جزئیات سفر پزشکیان به کازان تصریح کرد: «رئیس‌جمهور یکم تا سوم آبان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه شرکت می‌کند. طی دو‌روز،اجلاس اصلی بریکس با موضوع تقویت چندجانبه‌گرایی،با حضور اعضا و همچنین اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود۳۰کشور وسازمان دیگر باعنوان بریکس وجنوب جهانی،برگزار می‌شود.دکتر پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فی‌مابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت». 
در‌همین باره، شامگاه یک‌شنبه ۲۹ مهر، جلسه‌ای به ریاست مسعود پزشکیان و با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و جمعی دیگر از معاونین وزرا و مسئولان اجرایی برگزار شد و آخرین وضعیت همکاری‌های فی‌مابین ایران و کشورهای عضو بریکس مورد بررسی قرار گرفت. بنابر خبر منتشر شده توسط پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه همچنین هر یک از اعضا ضمن تشریح موانع و مسائل پیش‌روی تکمیل و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک یا آغاز اجرای تفاهمات و توافقات، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز در این زمینه‌ها ارائه کردند. 
از اینها گذشته، نکته مهم اینجاست که نماینده کشورمان برای اولین بار به‌عنوان «عضو اصلی بریکس» در نشست این گروه حضور پیدا خواهد کرد. شهریور ماه سال ۱۴۰۲ و در جریان نشست «بریکس‌پلاس» بود که پنج عضو اصلی این گروه با عضویت اصلی جمهوری اسلامی ایران، در کنار عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین موافقت به عمل آوردند و از ابتدای سال جاری میلادی، عضویت ایران در بریکس رسمیت یافت. 
   
بریکس‌؛ کابوس غرب
امروزه بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان و بیش از۴۰ درصد جمعیت کره زمین ذیل کشورهای عضو بریکس تعریف می‌شود. بسیاری از کارشناسان بریکس را رقیبی جدی برای ائتلاف‌های اقتصادی بزرگ غرب همچون جی ‌هفت می‌دانند و گسترش بریکس و افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی اعضای آن از سال۲۰۰۹ به‌این سو را نشانه‌ای از دگرگون‌شدن نظم جهانی و انتقال قدرت از مغرب زمین به مشرق، ارزیابی می‌کنند.اضافه‌‌شدن کشورهایی نظیر ایران و عربستان به بریکس موجب شده بخش بزرگی از بازار انرژی جهان در این گروه متمرکز شود که این  تهدیدی جدی برای حاکمیت دلار خواهد بود. کشورهای عضو این گروه عزمی جدی برای دلارزدایی و استفاده از واحدهای پول ملی یا واحد یکپارچه بریکس دارند. بریکس برای تحقق سیاست دلارزدایی، دست به ایجاد نهادهای پولی و بانکی زده که در واقع، متناظر نهادهای سرمایه‌داری نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هستند. 
ازسوی دیگر،سفر امروزرئیس‌جمهوربه کازان جهت شرکت درنشست بریکس،می‌تواند مقدمه‌ای برای امضای نهایی موافقت‌نامه همکاری‌های راهبردی میان ایران و روسیه باشد که قرار است بعد از اجلاس بریکس، درباره زمان و مکان آن تصمیم‌گیری شود. کاظم جلالی، سفیر کشورمان در مسکو درباره اینکه چرا این موافقت‌نامه راهبردی در کازان و در حاشیه اجلاس بریکس امضا نمی‌شود، تصریح کرد: «موافقت‌نامه آماده امضا است. من مدتی پیش با رئیس‌دفتر کرملین صحبت کردم و او معتقد بود که این امضا، بهتر است در جریان یک سفر دوجانبه انجام شود تا در جریان یک کار چندجانبه و شلوغی کار در کازان، ذبح نشود. طرف روس به‌دنبال این است که ما، چند تاریخ از سفر دوجانبه آقای پزشکیان به مسکو بدهیم تا با تفاهم درباره یکی از این تاریخ‌ها، آقای پزشکیان تشریف بیاورد و موافقت‌نامه را امضا کند». درادامه و درگفت‌وگو با دکتر شعیب بهمن،کارشناس مسائل قفقاز، جنبه‌های مهم سفر امروز رئیس‌جمهور به کازان را مورد بررسی قرار دادیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها