در نشست صادرکنندگان و فعالان اقتصادی با استاندار صورت گرفت

رونمایی از سند توسعه صادرات خراسان رضوی

مهجور در بازار خلاقیت!

حوزه صنایع خلاق در ایران با وجود اقبال به محصولات آن فرصتی برای ارائه ندارد. معنای این عدم فرصت البته که صادرات آن است و این در حالی است که این صنایع در چند سال گذشته در کشورهای پیشرفته سهم قابل‌توجهی در صادرات دارند. صنایع خلاق، صنایعی هستند که اساس آنها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است.
حوزه صنایع خلاق در ایران با وجود اقبال به محصولات آن فرصتی برای ارائه ندارد. معنای این عدم فرصت البته که صادرات آن است و این در حالی است که این صنایع در چند سال گذشته در کشورهای پیشرفته سهم قابل‌توجهی در صادرات دارند. صنایع خلاق، صنایعی هستند که اساس آنها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است.
کد خبر: ۱۴۸۵۱۹۴
 
ریشه این مفهوم به صنایع فرهنگی بازمی‌گردد که طی زمان و با انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه در قالب صنایعی چون سینما، نرم‌افزار، موسیقی، پویانمایی، بازی رایانه‌ای و... ظهور می‌یابد. نگاهی به داده‌های رسمی موجود نشان از این دارد که با وجود بازار مهیای داخلی آن همچنان ایران در این زمینه یک تماشاگر است. صنایع خلاق ۳‌‌درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند‌ اما این سهم به سرعت در حال تغییر است، چرا که اقتصاد خلاق در مقیاس جهانی سالانه ۹‌‌درصد و در کشورهای در حال توسعه ۱۲درصد رشد می‌کند. ارزش بازار جهانی کالاهای خلاقانه از ۲۰۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به ۵۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ یعنی ۲.۵برابر شده است‌؛ همچنین این صنعت دارای افزایش نرخ رشد صادرات بیش از ۷‌‌درصد طی ۱۳ سال است. براساس پیش‌بینی‌های اخیر، اقتصاد خلاق حدود۱۰‌‌درصد ازتولید ناخالص داخلی جهانی را در سال‌های آینده تأمین خواهد کرد. خلاقیت و فرهنگ به‌عنوان پشتیبان و زیرساخت گفت‌وگو و تفاهم بین مردم، به‌عنوان توانمندسازی مردم برای به دست گرفتن مالکیت توسعه خود و به‌عنوان مبنایی برای نوآوری که می‌تواند باعث رشد فراگیر و پایدار شود، شناخته می‌شوند. تلاش‌های دولت‌ها، جامعه مدنی، بخش خصوصی و سازمان‌های بین‌المللی در بعد جدید، اهمیت اقتصاد خلاق را به‌عنوان بخشی از توسعه و رشد جهانی برجسته می‌کند. اهمیت فرهنگ که ارزش‌های آن از طریق تلاش خلاقانه منتقل می‌شود، در دوران ما اهمیت زیادی دارد. سرمایه‌گذاری تأثیرگذار به‌ویژه در صنایع خلاق و فرهنگی، روش‌ها و شاخص‌های جدیدی را برای سرمایه‌‌گذاران و کسب‌وکارها پیشنهاد و ایجاد می‌کند. در این دیدگاه نوین سرمایه‌‌گذاری در صنایع خلاق تصمیم‌گیری را از صرف درآمدزایی به سمت بهبود زندگی، حفاظت از کره زمین و فرهنگ تغییر می‌دهد.صادرات صنایع خلاق درانحصارکشورهای محدودی(اغلب با اقتصادهای پیشرو)است.به‌طوری‌که ۷۰درصد ازصادرات کالاهای خلاق متعلق به۱۰صادرکننده برترو۶۹درصد ازصادرات خدمات خلاق نیز دراختیار ۱۰کشور است.بررسی کشورهای برتر صادرکننده کالاها و خدمات خلاق نشان می‌دهد که صادرات خدمات خلاق در کشورهای توسعه‌یافته چهاربرابر اقتصادهای در حال توسعه است.این در حالی است که کشورهای در حال توسعه در زمینه صادرات کالاهای خلاق پیش‌رو هستند. چین با درآمد ۳۱۷ میلیارد دلاری از صادرات صنایع خلاق موفق‌ترین کشور جهان در زمینه صادرات صنایع خلاق است. چین با ۲۵۰ میلیارد دلار به تنهایی ۳۵درصد از صادرات جهانی کالاهای خلاق در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. 
مهجور در بازار خلاقیت!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
کری‌خوانی صبح‌گاهی

گفت‌وگوی جام‌جم با هاشم بیگ‌زاده و مجید یحیایی، مجریان برنامه «صبحانه ایرانی »شبکه دو

کری‌خوانی صبح‌گاهی

نیازمندی ها