لطفا از مجله «کلمه» برایمان بگویید و اینکه ماهیت کلمه دارای چه ظرفیتی است که میتوان برای هر شماره روی یک کلمه مکث و به آن پرداخت؟
مجله کلمه یک دوماهنامه است که ذیل حوزه هنری، تهیه شده است. همانطور که درپیشگفتار مجله نیز اشاره شده، مساله اصلی این است که ما کلمات هویت دینی- انقلابی- سنتی زیادی داریم که نسل جوان کمتر با آن آشنایی دارد و غبارفراموشی وغفلت گرفته و وظیفه ماست که آن کلمهها را بازیابی، بازسازی، غنی و یادآوری کنیم. با این وصف، دغدغه ما در مجله این است که به کلمات هویتی ضریب دهیم و این رسالت ما در این مجله است.
چرا شما اول موضوع پرچم را انتخاب کردید؟
پرچم جمهوری اسلامی،یکی ازمهمترین نمادهای انقلابی وملی ماست که هرکسی ازسیاستمدار،ورزشکار،کارمند،کارگر و نویسنده گرفته تا دانشآموز و دانشجو و زنان خانهدار، حس متفاوتی به آن دارد.بنابراین زوایای مختلفی درباره کلمههای مختلف وجود دارد که در این شماره، به صورت خاص درباره پرچم صحبت میشود.پرداختن به این کلمه، آن را غنی میکند، چراکه از زوایای مختلف خاطرات و تجربههای شخصی بازیابی میشود و دیگر پرچم برای شما فقط یک تکه پارچه نیست، نماد یک قدرت نرم است. ما در مجله کلمه، ۴۵ روایت و خردهروایت از پرچم آوردهایم اما معتقدم پرچم ایران هزاران روایت دارد و حتما بسیاری از مردم تجربه و احساسات شخصیشده خودشان درباره پرچم را دارند که این مساله، در بازیابی هویتی پرچم کمک میکند، از این جهت، محور شماره اول مجله کلمه را پرچم قرار دادیم که مورد وفاق و اشتراک همه ایرانیان است. البته شماره اول این مجله، میتوانست چیزهای دیگر هم باشد اما موضوع جمهوری اسلامی ایران و انقلاب مسالهای است که این روزها دشمنان قسمخورده آن جدی و عیان علیه آن کار میکنند و با تمرکز روی پرچم بهتر و بیشتر به ابعاد مختلفش پرداخت.
در مورد کلمه بعدی مجله برایمان بگویید.
کلمه بعدی، «شب» است. «شب» یکی دیگر از کلمات مهم هویتی ماست. خداوند در قرآن کریم بارها به شب قسم خورده است.
از جهت دیگر، شب پدیده پیچیده و رمزآلودی است که البته در دوره مدرن کاملا مصرفی شده است و از هویت عرفانی و الهی تهی شده است؛ به همین دلیل برای کلمه بعد، سراغ شب رفتیم.
لطفا برایمان از روند جمعآوری روایتها در مورد پرچم بگویید.
در این مجله، چند نوع محتوا وجود دارد و نکته مهم در این محتواها این است که ما نمیخواستیم یک مجله پژوهشی باشیم، بلکه میخواستم یک مجله ادبی داشته باشیم.بنابراین نویسندگان در تولید محتوای این مجله نقشی جدی دارند؛ مثلا آقای شرفخانلو و خانم غفارحدادی نویسنده هستند و از تجربه زیسته خود درباره پرچم صبحت کردهاند. ولی یک بخش دیگر این روایتها مربوط به افراد مختلفی از دانشمند علمی گرفته تا قهرمان پارالمپیک میشود که قصههای خود را درباره پرچم گفتهاند و بعد نویسندگانی آمدهاند و آن روایتها را بازآفرینی ادبی کردهاند.
قسمت دیگر هم، تجربههای تاریخی درمورد پرچم است که درآن سرگذشت پرچم توسط نویسندگانی بازآفرینی شده است.قسمت عمده مجله کلمه تجربه شخصیسازیشده و خردهروایتهای نویسندهها درمورد یک کلمه خواهد بود که در این شماره درباره پرچم است.
بخش دیگر آن مصاحبه با افرادی است که لزوما نویسنده نیستند اما با موضوع و کلمه مورد بحث سر و کار دارند، مثلا در این شماره مصاحبهای با شخصی در یک روستا در اصفهان انجام شده که کارخانه پرچمسازی دارد و بعد ویراست و بازآفرینی شده اما همه این نوشتهها به زبان و قصه و روایت است و تحلیل و پژوهش صرف نیست.
در فهرست ضمایر من، او، ما، آنها و تو برای دستهبندی مطالب استفاده شده است، در این باره توضیح دهید.
«من» یعنی روایتهای من نویسنده است. «تو»، فراخوان ماست یعنی به افراد میگوییم هرکس مطلبی درباره کلمه مورد بحث در هر شماره دارد، برای ما بفرستد و در حقیقت این بخش تعاملی ماست. «او» تجربه یکفرد خاص، «ما» هم تجربه جمعی ما از آن کلمه است و «آنها» هم بخش روایت تاریخی از آن کلمه است.
مخاطبان این مجله چه گروه و کسانی هستند؟
روایتنویسها،ادباومستندنگاران مخاطب ویژه این مجله محسوب میشوندامابه جهت اینکه مطالب این مجله،روان ودوراز پیچیدگی خاصی است. هرکه اهل خواندن مطالب ادبی و روایی است دردایره مخاطبان ماقرارمیگیرد و محدودیتی در اینباره وجود ندارد.