در گفت‌وگو با «جام‌جم»، برنامه‌های معاونت سیمای مرکز خوزستان برای میزبانی پویش «هفته‌های ایران» تشریح شد

فرصتی بزرگ برای خوزستان

در پویش «هفته‌های ایران»، که از سوم تا نهم خرداد همزمان با ایام آزادسازی خرمشهر در خوزستان برگزار می‌شود، فرصتی برای بررسی تلاش‌ها و برنامه‌های متنوع معاونت سیمای استان خوزستان فراهم شده است.
در پویش «هفته‌های ایران»، که از سوم تا نهم خرداد همزمان با ایام آزادسازی خرمشهر در خوزستان برگزار می‌شود، فرصتی برای بررسی تلاش‌ها و برنامه‌های متنوع معاونت سیمای استان خوزستان فراهم شده است.
کد خبر: ۱۵۰۴۷۸۱
 این پویش تلاش دارد تا با همکاری تمامی شبکه‌های سراسری در یک هفته هر بار به معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های یک استان بپردازد که در گام اول، قرعه به نام خوزستان خورده است. در این راستا، امین حسین‌زاده، معاون سیمای استان خوزستان، در گفتگو با جام‌جم به معرفی برنامه‌های تهیه شده در این خصوص و از تولیدات باکیفیت مرکز سیمای خوزستان گفت. همچنین، مهسا طبیب، مدیر تولید سیمای خوزستان و تهیه‌کننده مجموعه «خوزستان زیبا»، که یکی از تولیدات موفق سیمای خوزستان است، در این گپ‌وگفت حضور داشت. خوزستان زیبا در قالب میان‌برنامه‌هایی با موضوعات مختلف، از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تا ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی، تلاش کرده خوزستان، به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور، را به مخاطبان معرفی کند. با ما همراه باشید تا در گفتگو با حسین‌زاده و طبیب، دو نماینده از سیمای خوزستان از تلاش‌های آن‌ها برای میزبانی پویش هفته‌های ایران بیشتر بدانیم.
 
سرزمین فرصت‌ها
امین حسین‌زاده گفت: از حدود سه ماه پیش برنامه‌های زیادی در معاونت سیما برای پویش هفته‌های ایران طراحی شده که به طور مثال در یک مورد به توزیع تولیدات دو سال گذشته این معاونت که بر اساس سند تحول رسانه و سند زیست بوم استان بوده، پرداخته‌ایم. این تولیدات در موضوعات و قالب‌های مختلف، شامل تولیدات کوتاه، برنامه‌های نمایشی و با توجه به مزیت‌های استان خوزستان تهیه شده است. 
وی با نام بردن از تولیدات کوتاه سیمای خوزستان ادامه داد: لازم به ذکر است که معاونت سیما، در تهیه تولیدات کوتاه توانسته چندین اثر ماندگار در کارنامه داشته باشد. یکی ازاین برنامه‌ها، «خوزستان زیبا» است. این اثر به معرفی جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی استان می‌پردازد. دیگر اثر تولیدی سیمای خوزستان «برکت» است که منعکس‌کننده جشن‌های برداشت یا شکرانه‌های برداشت محصولات کشاورزی است. از آنجا که خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است، مجموعه برکت توانسته در شناخت ظرفیت‌های استان بسیار موثر عمل کند. «خوزستان سرزمین فرصت‌ها» نیز در ساختاری ترکیبی با آیتم‌های کوتاه به ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان، به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی می‌پردازد. برنامه‌ای هم با عنوان «خوزستان پایتخت موکب‌ها» داریم که به فعالیت‌های فرهنگی استان در ایام اربعین و مشایه‌های استان خوزستان در مرز‌های چذابه و شلمچه اختصاص دارد.
حسین‌زاده با اشاره به زبان‌های فارسی و عربی در این استان افزود: با توجه به وجود دو زبان فارسی و عربی در استان خوزستان، معاونت سیما تلاش کرده تا در بخش تولیدات غیرنمایشی از هر دو زبان استفاده کند. از آن جمله می‌توان به سریال «روز‌های اول اسفند» اشاره کرد که به زبان فارسی، در فضایی اجتماعی و قالب طنز تولید شده است. سریال «شباب» را هم به زبان عربی تولید کرده‌ایم، که بر اساس زندگی روستایی و نقش جوانان ساخته شده است. تولیدات معاونت سیما در بخش مستند به عنوان نمونه شامل «کارون، شریان تمدن» است که روایت‌گر تمدنی، تاریخی و جغرافیای رود کارون است. «جلگه» دیگر اثر مستند تولیدی شامل شش قسمت است و به معرفی اقلیم‌های مختلف استان خوزستان می‌پردازد. همچنین در حال تولید فصل سوم مجموعه مستند «کارستان» هستیم که به معرفی کارآفرینان صنایع کوچک اختصاص دارد. یک مجموعه مستند گزارشی به نام «خوزگردی» نیز داریم که به بررسی جنبه‌های طبیعی و تاریخی خوزستان می‌پردازد و هر بار به یک شهر، روستا یا جاذبه سفر می‌کند و داستان آن منطقه را روایت می‌کند.
وی ادامه داد: در حوزه برنامه‌های روتین و ترکیبی، برنامه «ورزش خوزستان» را داریم که با توجه به این‌که خوزستان مهد برخی ورزش‌ها از جمله فوتبال و کشتی فرنگی است و چیزی بالغ بر ۵۰ هیأت ورزشی در استان فعال هستند، به نوبه خود تلاش کرده همچنان این رشته‌های ورزشی را در کنار دیگر ورزش‌ها در استان معرفی کرده و به اطلاع‌رسانی و رشد آن‌ها کمک کند. همچنین معاونت سیمای خوزستان، در برنامه «امانی» که دوشنبه شب‌ها پخش می‌شود، تلاش کرده با طرح مطالبات مردمی بستری برای ارتباط بین مردم و مدیران ارشد استان فراهم کند.
 
تعامل با مرکز آبادان
 از آنجا که استان خوزستان در آبادان هم دارای مرکز صدا و سیماست، حسین‌زاده در راستای تعاملات موجود بین مراکز صدا و سیمای استان، توضیح داد: در تمامی حوزه‌هایی که تا به اینجای گفتگو از آن‌ها نام برده شد، مرکز آبادان هم فعال است و ما همواره از تعاملات سازنده با مرکز آبادان بهره‌مند می‌شویم. آنچه که قطعی است این که در هر دو مرکز صدا و سیما، هدف معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان، در کنار طرح مطالبات مردم است. قاعدتا مرکز خوزستان در پویش هفته‌های ایران، ۲۸ شهر استان را مدیریت و پوشش می‌دهد و مرکز صدا و سیمای آبادان نیز شهرستان‌های آبادان و خرمشهر را پوشش می‌دهد. ولی تعاملات سازنده است و همواره از ابتدای فعالیت در کنار هم بوده‌ایم. 
 
همکاری شبکه‌های سراسری
وی در توضیح تعامل با شبکه‌های سراسری نیز ادامه داد: برای مدیریت بهتر این فرصت فراهم شده، جلسات متعددی با شبکه‌های سراسری و برون‌مرزی برگزار کرده‌ایم و همکاری‌های لازم در حال نهایی شدن است. بخشی از این تعاملات به توزیع آثاری است که پیش از این تولید شده و اکنون برای پخش در اختیار این شبکه‌ها قرار گرفته است. این آثار برای شبکه‌ها ارسال شده و با توجه به رویکرد و مأموریت هر یک، در برنامه‌های آن‌ها جانمایی شده‌است. 
معاون سیمای خوزستان عنوان کرد: به عنوان مثال، سوژه این هفته برنامه «۱۰۰۱» با اجرای محسن کیایی و همراهی جناب‌خان، «ام لفته» است که بانویی علاقه‌مند به فوتبال و مالک یکی از زمین خاکی‌های فوتبال است. در برنامه «ایران دوست داشتنی»، با حضور اقوام استان خوزستان به معرفی آن‌ها پرداخته خواهد شد. در برنامه «ایران امروز» که از شبکه یک، پیشرفت‌های استان خوزستان به همراه کارشناسان بررسی خواهد شد. یا به عنوان مثال چهره‌ها و مشاهیری، چون قهرمان المپیک کشتی فرنگی، آقای امین میرزازاده، و خانم هاشمیه متقیان، قهرمان پاراالمپیک، در برنامه «ورزش مردم» حضور خواهند داشت. این موارد تنها بخشی از اقداماتی است که از سوم تا نهم خردادماه به مدت یک هفته در تمامی شبکه‌های سراسری و برون مرزی اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به حضور برنامه‌های شاخص شبکه‌های ملی در خوزستان و تولید و روی آنتن رفتن آن‌ها از سیمای این استان، تکمیل کرد: یکی دیگر از بخش‌های پویش هفته‌های ایران حضور برنامه‌های شاخص در استان خوزستان و تولید و پخش این برنامه‌ها از استان عزیزمان است. یکی از این برنامه‌ها «ثریا» است که از چند روز قبل در اهواز مستقر شده و در حال تولید است. برنامه‌های دیگر مانند «چرخ» از شبکه چهار، «نقل و نقل» و «صبحانه ایرانی» از شبکه دو از جمله برنامه‌هایی است که در این پویش مرکز صدا و سیمای خوزستان میزبان آن‌ها خواهد بود. البته برخی برنامه‌های دیگر هم مثل «مجله فوتبال»، «چشم و چراغ» و برنامه‌های میدانی که توسط گروه کودک شبکه دو طراحی شده، به صورت تولیدی در استان ضبط شده‌است.
 
زیبایی‌های پنهان در خوزستان زیبا
مهسا طبیب، مدیر تولید سیمای خوزستان و تهیه‌کننده مجموعه خوزستان زیبا در خصوص این مجموعه گفت: در دو سال و نیم گذشته و در دوره تحولی، مرکز صدا و سیمای خوزستان، تلاش کرده متناسب با سند تحول سازمان، به سمت اهداف تعریف شده برود و برنامه‌های جدیدی را طراحی کند. در این راستا از دریچه‌ای نو و با شناسایی زیبایی‌های خوزستان، بالاخص زیبایی‌هایی که سال‌ها از نگاه مخاطبان شبکه‌های استانی و ملی دور مانده بود، مجموعه‌ای به نام «خوزستان زیبا» طراحی شد که تا به امروز بیش از ۱۰۰ قسمت از آن تهیه و تولید شده است. این مجموعه با تمرکز بر زیبایی‌های استان خوزستان، جاذبه‌هایی را معرفی می‌کند که حتی خود شهروندان خوزستان نیز ممکن است از آن‌ها غافل شده باشند.
تهیه‌کننده خوزستان زیبا توضیح داد: این مجموعه در قالب میان‌برنامه‌ها طراحی شده است که به ذائقه و سلیقه مخاطب امروزی پاسخ می‌دهد. امروزه بسیاری از مخاطبان با توجه به نوع محتوایی که شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند، ترجیح می‌دهند پیام‌ها را به صورت مختصر و مفید دریافت کنند. بنابراین، برنامه‌سازی کوتاه و گذرا در رسانه‌ها نسبت به سایر گونه‌ها تأثیرگذاری بیشتری دارد. برنامه خوزستان زیبا تلاش کرده با استفاده از این رویکرد به تولید میان‌برنامه‌های کوتاه بپردازد تا در کمترین زمان ممکن زیبایی‌های مناطق مختلف استان (شمال، جنوب، شرق و غرب) را به مخاطب معرفی کند. 
 
چالش‌های برنامه‌سازی در خوزستان
طبیب در‌خصوص چالش‌های تهیه‌کنندگی تلویزیون در استان خوزستان عنوان کرد: در خوزستان، به دلیل شرایط جوی، در تولید برنامه‌ها با محدودیت فصلی مواجه‌ایم. به‌طوری که در فصل گرما امکان تولید برنامه در فضای باز وجود ندارد. به همین دلیل، ما تلاش می‌کنیم در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان در بهترین زمان ممکن به‌صورت شبانه‌روزی کار کنیم تا بتوانیم نیاز سال استان در تولیدات مرتفع شود. ممکن است این شرایط منحصر به خوزستان باشد که نشان می‌دهد نیازمند توجه بیشتر است. یکی دیگر از چالش‌ها، وجود تجهیزات پیشرفته و البته با تعداد بیشتر است. اگر این امر تامین می‌شد، می‌توانستیم به‌صورت موازی تولیدات بیشتری داشته باشیم و نیروی انسانی بیشتری را در این پروژه‌ها درگیر کنیم. البته خوشبختانه، در سال‌های اخیر، مدیر کل محترم مرکز خوزستان، تلاش‌های قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌اند، اما همان‌طور که گفته شد، اگر تعداد تجهیزات افزایش یابد، فرصت‌های بیشتری برای تولید محتوا خواهیم داشت.
 
فرصتی مبارک و بزرگ
این تهیه‌کننده خوزستانی نسبت به طرح هفته‌های ایران ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های ناشناخته‌ای که در این استان وجود دارد و همت همکاران پرتلاش در مرکز خوزستان، خوشحالیم که قرار است در طرح هفته‌های ایران ابعاد مختلف خوزستان توسط برنامه‌سازان خوزستانی در تمام شبکه‌های سراسری به نمایش گذاشته شود. این یک اتفاق مبارک و بزرگ است که قرار است انواع و اقسام برنامه‌ها برای سلیقه‌های مختلف مخاطبان در شبکه‌های سراسری تولید شود و خوزستان بتواند به‌خوبی در این عرصه حضور پیدا کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها