این پدیده شوم که مرزهای جغرافیایی و فرهنگی نمیشناسد، سالهاست که در قالب فیلمهای داستانی و مستند، از سوی هنرمندانی دغدغهمند به تصویر کشیده میشود؛ آثاری که گاه با جسارت تمام به عمق فجایع ناشی از این خشونتها میپردازند و گاه با ظرافت و ایما و اشاره، زخمهای عمیق روح و جسم قربانیان را به مخاطب یادآوری میکنند.
هدف این گزارش، مروری است بر برخی از فیلمهایی که در سینمای ایران و جهان، به موضوع خشونت علیه بانوان پرداختهاند؛ فیلمهایی که هر یک به شیوهای، تلاش کردهاند تا سکوت را بشکنند، آگاهیبخشی کنند و تلنگری باشند بر وجدانهای خفته. بررسی این آثار، نه تنها از منظر هنری بلکه از جنبه اجتماعی، اهمیت ویژهای دارد؛ چرا که سینما با قدرت تأثیرگذاری بیبدیل خود، میتواند در مبارزه با این معضل و تغییر نگرشها، نقشی کلیدی ایفا کند. در ادامه، به بررسی این آثار و تأثیرگذاری آنها خواهیم پرداخت.
سینمای ایران: از نمایش آشکار تا اشارات ظریف
سینمای ایران، با توجه به بستر فرهنگی و اجتماعی خود، همواره با ملاحظات خاصی به مسائل حساس نظیر خشونت علیه زنان پرداخته است. با این حال، در طول دهههای اخیر، شاهد آثار درخشانی بودهایم که با نگاهی عمیق و گاه بسیار صریح، به این پدیده پرداختهاند. یکی از بارزترین نمونهها در سالهای اخیر، فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان است. این فیلم که داستان اسیدپاشی به یک دختر جوان را روایت میکند، با جسارت و بیپرده، به ابعاد فیزیکی و روانی خشونت میپردازد و جامعه را در برابر پرسشهای جدی قرار میدهد. لانتوری نهتنها درد و رنج قربانی را به نمایش میگذارد، بلکه به ریشههای روانشناختی و اجتماعی عامل خشونت نیز اشاره میکند.
فیلم دیگری که هرچند به صورت مستقیم به خشونت فیزیکی نمیپردازد، اما خشونت روانی و اجتماعی علیه زنان را به شکلی تأثیرگذار به تصویر میکشد، «درباره اِلی» ساخته اصغر فرهادی است. در این فیلم، پنهانکاری، دروغ و قضاوتهای جامعه، به اِلی که یک زن جوان است، چنان فشار روانیای وارد میکند که منجربه ناپدیدشدن و مرگ احتمالی او میشود. این فیلم به خوبی نشان میدهد که چگونه خشونت میتواند اشکالی نامرئی و ویرانگر داشته باشد که زندگی یکفرد را نابود کند، بدون آنکه حتی یک ضربه فیزیکی به او وارد شود. فضای پر از تعلیق و ابهام فیلم، مخاطب را به بازاندیشی درباره مسئولیتهای فردی و اجتماعی در قبال یکدیگر دعوت میکند.
همچنین، فیلم «فروشنده» دیگر اثر اصغر فرهادی، بهشکل غیرمستقیمی، اما با تأثیرگذاری فراوان، به موضوع تعرض و خشونت علیه یک زن میپردازد. این فیلم، واکنشهای یک زوج را پس از تعرض به زن، به تصویر میکشد و بهخوبی نشان میدهد که چگونه این حادثه نهتنها زندگی قربانی، بلکه حیات مشترک و روابط انسانی اطرافیانش را تحتالشعاع قرار میدهد. فروشنده به ابعاد روانی، انتقام، و چالشهای عدالت در مواجهه با خشونت جنسی میپردازد و از این منظر، به یک بحث عمیق اجتماعی تبدیل میشود.
سینمای جهان: گسترهای از روایتهای دردناک
سینمای جهان، با تنوع فرهنگی و آزادیهای بیانی بیشتر، طیف وسیعتری از فیلمها را در زمینه خشونت علیه زنان به نمایش گذاشته است. از فیلمهای تلخ و گزنده که خشونت فیزیکی را بهصورت بیپرده روایت میکنند تا آثاری که به ابعاد پیچیده روانشناختی و اجتماعی این پدیده میپردازند.
فیلم «اتاق» (Room) که براساس یک داستان واقعی ساخته شده، یکی از قدرتمندترین روایتها از حبس و خشونت روانی و جسمی علیه یک زن و فرزندش است. این فیلم نهتنها زشتی عمل خشونتآمیز را به نمایش میگذارد، بلکه به قدرت تابآوری و تلاش برای بقا و بازگشت به زندگی عادی نیز میپردازد. اتاق با نگاهی انسانی و عمیق، به مخاطب نشان میدهد که چگونه روح انسان در مواجهه با شدیدترین خشونتها نیز میتواند شعله امید را زنده نگه دارد.
یکی از تأثیرگذارترین فیلمها در این زمینه، «جرمهای کوچک» (Little Crimes) است که به موضوع تجاوز جنسی و پیامدهای مخرب آن بر زندگی یک زن میپردازد. این فیلم با رویکردی واقعگرایانه، به سختیها و چالشهایی که یک قربانی پس از چنین تجربهای با آن روبهرو میشود، پرداخته و به خوبی نشان میدهد که چگونه جامعه میتواند گاه خود، به عاملی برای خشونت ثانویه علیه قربانی تبدیل شود.
علاوه بر این، فیلمهای مستند بسیاری نیز در سراسر جهان به موضوع خشونت علیه زنان پرداختهاند که با استفاده از تصاویر واقعی و شهادت قربانیان، به مراتب تأثیرگذارتر بودهاند. این مستندها اغلب با هدف آگاهیبخشی و تشویق به اقدامات قانونی و اجتماعی ساخته میشوند و نقش مهمی در تغییر قوانین و نگرشها ایفا میکنند.
چالشها و ملاحظات بهتصویرکشیدن خشونت
بهتصویرکشیدن خشونت علیه زنان، با چالشها و ملاحظات اخلاقی و هنری خاصی همراه است. یکی از مهمترین چالشها، خطر «استثمار» و «سرگرمسازی» خشونت است. فیلمساز باید مراقب باشد که نمایش خشونت به ابزاری برای جذب مخاطب از طریق شوک یا تحریک احساسات سطحی تبدیل نشود، بلکه باید هدف اصلی آن، آگاهیبخشی و بیان درد باشد. زیادهروی در نمایش جزئیات خشونت میتواند برای برخی مخاطبان آزاردهنده باشد و حتی نتیجه عکس بدهد.
چالش دیگر، «بازنمایی واقعگرایانه» است. برخی منتقدان معتقدند که سینما باید از نمایش کلیشهای و سطحی قربانیان خشونت پرهیز کند و به عمق روان و پیچیدگیهای شخصیتی آنها بپردازد. نمایش زنان تنها در نقش قربانیان منفعل، میتواند به تثبیت کلیشهها کمک کند. در عوض، فیلمسازان باید بهدنبال نمایش تواناییها، مقاومتها و تلاشهای زنان برای غلبه بر خشونت باشند.
همچنین، موضوع «مسئولیتپذیری» فیلمساز در قبال جامعه مطرح است. آیا فیلم با نمایش ریشههای خشونت، به حل مسأله کمک میکند یا صرفا به نمایش آن میپردازد؟ آیا راهکارهایی را برای برونرفت از این معضل پیشنهاد میدهد یا تنها به طرح مشکل بسنده میکند؟ اینها پرسشهایی هستند که هر فیلمساز پیش از ورود به این حوزه حساس باید به آنها پاسخ دهد.
سینما، چراغی در مسیر مبارزه
خشونت علیه زنان، پدیدهای چندوجهی و ریشهدار است که مبارزه با آن نیازمند تلاشی همهجانبه از سوی نهادهای مختلف جامعه است. سینما، بهعنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای فرهنگی و رسانهای، میتواند نقشی بیبدیل در این مبارزه ایفا کند. فیلمهایی که با نگاهی مسئولانه و هنرمندانه به این موضوع میپردازند، نه تنها آگاهی عمومی را افزایش میدهند، بلکه تابوها را میشکنند، قربانیان را تشویق به سکوتشکنی میکنند و جامعه را به بازاندیشی درباره مسئولیتهای خود فرامیخوانند.
از لانتوری که چهره خشن اسیدپاشی را به تصویر میکشد تا درباره الی که خشونت نامرئی قضاوتها را آشکار میسازد و فروشنده که پیامدهای تعرض را نشان میدهد، سینمای ایران قدمهای مهمی در این راستا برداشته است. در سینمای جهان نیز، آثاری، چون اتاق و جرمهای کوچک با شجاعت و عمق، به روایت دردها و تلاشها پرداختهاند.
در نهایت، امید است که فیلمسازان بیشتری براساس درک عمیق این معضل اجتماعی و با مسئولیتپذیری هرچه بیشتر، به این موضوع بپردازند و با خلق آثاری تأثیرگذار، چراغی باشند در مسیر مبارزه برای جهانی عاری از خشونت، جهانی که در آن هر زنی بتواند در آرامش، امنیت و با کرامت انسانی زندگی کند و سینما میتواند بخشی از راهحل باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
داود فتحعلیبیگی معتقد است اقتباس از یک متن باید بهگونهای باشد که با فرهنگ بومی ما سازگاری پیدا کند
گفتوگو با افسانه حسامیفرد، اولین کوهنورد زن تاریخساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت هزاریها
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند