به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، سید حمیدرضا حسینی بیش از ۲۶ سال سابقه فعالیت در حوزه صدا دارد. او از مرکز البرز کار خود را آغاز کرده و سالها با تهران، واحد آموزش و بخش صدابرداری جامجم همکاری داشته است. مدتی مسئول صدابرداران تولید و پخش البرز و سپس مسئول صدابرداران تولید و پخش مرکز ۱۵ خرداد بود و امروز بهعنوان مدیر صدابرداران معاونت صدا فعالیت میکند.
او درباره ساختار بخش صدابرداری توضیح میدهد: «صدابرداری رادیو شامل دو بخش پخش و تولید است. در مجموع، صدا قلب یک برنامه رادیویی است و صدابردار یکی از مهمترین عوامل برنامه بهشمار میآید که باید همراه و همفکر تهیهکننده باشد. او در انتقال پیام نقش مستقیم دارد. اگر صدابردار نتواند شرایطی را که گیرنده و مخاطب پیام باید درک کند، بفهمد و در اجرا پیاده کند، به پیام آسیب میزند.»
به گفته او، صدا در هر برنامهای – از یک گفتوگوی ساده تا نمایش رادیویی یا همایش – نقش متفاوت، اما تعیینکنندهای دارد: «صدابردار پیام صوتی را منتقل میکند. اگر نتواند این پیام را درست انتقال دهد و خودش را جای شنونده بگذارد، پیام ناقص و بیاثر میشود. او با استفاده از تجهیزاتی، چون پلیرها، افکتور صدا، لود نس میتر که از دستگاههای اندازهگیری سطح صدا محسوب میشود و میکسر در پخش و نرمافزارهای روز در تولید، برنامه رادیویی را شکل میدهد و در چرخه انتقال پیام و بازخوردی که از شنونده میگیرد، اثرگذار است.»
حسینی با اشاره به ارتباط مستقیم صدابردار با بازخورد مخاطب میگوید: «وقتی تلفنی از مخاطب گرفته میشود یا پیامکی در برنامه خوانده میشود، صدابردار در این فرایند حضور دارد. اگر کیفیت کار او مناسب نباشد، حتی بهترین ایدهها هم بهدرستی ارائه نمیشود.»
او درباره تفاوت صدابرداری در قالبهای مختلف رادیویی چنین بیان میکند: «صدابرداری برای نمایش رادیویی با صدابرداری یک برنامه گفتوگومحور کاملاً متفاوت است. صدابردار نمایش باید به پرسپکتیو صدا، شرایط آکوستیکی استودیو و هماهنگی با تیم بازیگران مسلط باشد. اگر شناخت کافی نداشته باشد، نمیتواند آنچه مدنظر کارگردان نمایش است را بهدرستی ضبط کند.»
در ادامه از او درباره تخصصهای متفاوت صدابرداران میپرسم و او میگوید: «صدابرداران در ردههای شغلی مختلف فعالیت میکنند. بسته به میزان تحصیلات و تجربه، برخی از دانشکده صداوسیما یا دانشگاههای دیگر وارد این حوزه شده و بعد از گذراندن دورههای تخصصی مشغول کار شدهاند. معمولاً برنامههای سبکتر به صدابرداران تازهکار سپرده میشود، اما برنامههایی که در حوزه بیکرو داکشن هستند، به افرادی واگذار میشود که علاوه بر مهارت فنی، شناخت موسیقی، نمایش و کار گروهی دارند. هرچه سطح تخصص بالاتر باشد، مسئولیتها نیز سنگینتر میشود.»
حسینی در بخش دیگری از گفتوگو درباره آموزشهای فنی صدابرداران تصریح میکند: «آموزش از بدو ورود آغاز میشود. برای هر ترفیع شغلی، صدابرداران باید دورههای مشخصی را بگذرانند. علاوه بر آن، کارگاهها و ورکشاپهایی با حضور اساتید حرفهای برگزار میکنیم تا همکاران با فناوریهای جدید آشنا شوند. البته خود صدابرداران هم باید پیگیر یادگیری باشند؛ چون تجهیزات فنی به سرعت در حال پیشرفت است.»
او به روند تغییر و تحول تجهیزات صوتی در رادیو نیز اشاره دارد: «در گذشته همه چیز به دستگاههای سختافزاری محدود بود و صدابرداران با همان ابزارها آموزش میدیدند و حرفهای میشدند. بعدها نرمافزارهای صوتی وارد کار شدند و دورههای آموزشی ویژهای برای آنها برگزار شد. سپس پلاگینهایی ساخته شد که امکانات حرفهای را روی نرمافزارها فعال میکردند و بسیاری از همکاران به این سمت رفتند. امروز هوش مصنوعی در حوزه صدا وارد شده است. اکنون برخی تجهیزات خروجی میکسرها را کنترل میکنند تا پرشهای ناگهانی صدا حذف شود و سطح صدا برای مخاطب متعادل بماند. آینده از آن نرمافزارهای هوشمندی است که درون میکسرها نصب میشوند و با انتخاب یک گزینه، صدابردار میتواند کیفیت صدا را اصلاح و بالانس کند.حتی سطح خروجی شبکههای مختلف نیز با کمک هوش مصنوعی کنترل خواهد شد تا هنگام تغییر کانال، تفاوت بلندی صدا احساس نشود.»
از او درباره مدت فعالیتش در معاونت صدا میپرسم و میگوید: «از سال ۱۳۷۸ در معاونت صدا مشغول هستم.»
وقتی از حس او نسبت به رادیو میپرسم، لبخند میزند و خاطراتش را مرور میکند: «از حدود ۱۳ یا ۱۴ سالگی شبها نمایشهای رادیویی گوش میکردم و به آن علاقه داشتم. نام صدابردارانی مثل پیروز صدرایی، آقای حاجینوروزی و آقای میران را که میشنیدم، برایم جالب بود. همیشه برایم مهم بود بدانم افکتها چطور وارد جمله میشوند یا در کجای جمله موسیقی قطع میشود. آن زمان اصلاً فکر نمیکردم روزی وارد رادیو شوم، اما شنیدنش برایم لذتبخش بود. بعد از مدرسه هم همیشه رادیو گوش میدادم. نمیدانم چطور شد که وارد رادیو شدم، اما از همان موقع صدا برایم جادو داشت.»
او در توصیف ویژگیهای صدابرداران و واحد صدابرداران میگوید: «واحد صدابرداران از زیر مجموعههای اداره کل تولید وفنی رادیو است که بطور متمرکز صدابردار تمام پخشهای شبکههای سراسری رادیو بصورت ۲۴ ساعته را تامین میکند و همچنین صدابردار برای برنامههای تولیدی نیز توسط این واحد تامین میشود. از سوی دیگر در حوزه پخش، منظم بودن صدابرداران اهمیت زیادی دارد. آنها باید با تیم کاری هماهنگ باشند و شناخت دقیق از حوزه کاری خود و تجهیزات فنی داشته باشند. کار صدابردار فنیـهنری است؛ باید علاوه بر مهارت فنی، با موسیقی، آکوستیک و حتی ساختار معماری استودیو آشنا باشد. گاهی لازم است در حوزههای مختلف مطالعه کند یا آموزش ببیند تا درک دقیقتری از برنامهسازی داشته باشد. در تولید نیز، صدابرداران علاوه بر آموزشهای سازمانی، باید خودشان به سمت یادگیری تکنولوژیهای روز بروند تا بتوانند برنامهای حرفهای و تاثیرگذار بسازند.»
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
محمدرضا یوسفی، نویسنده ادبیات کودکونوجوان در گفتوگو با «جامجم»
«جامجم» در گفتوگو با رئیس مؤسسه واکسن و سرمسازی رازی بررسی کرد